Avatar billede hijklm Juniormester
13. juli 2008 - 10:52 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Badeværelsesløsning ønskes

Vi har et ældre badeværelse i "sauna-stil" fra 1980. Og med det mener jeg et badeværelse hvor endda brusekabinen er med træ på vægge og loft.

Vi har så givet det hele en omgang hvid tyk maling, som har hjulpet på sauna-looket. Problemet er så bare, at der i brusekabinen mellem det nederste af træet og der hvor flisegulvet starter, er et mellemrum på 5-7 cm. Dette mellemrum har vi naturligvis givet maling også, men tilsyneladende har det ikke været helt tæt. Resultatet er i hvert fald, at malingen på det nederste af brædderne så småt er ved at skalde af, til trods for at det kun er ½ år siden vi malede dem.

Spørgsmålet er så, hvilken (billig) løsning vi skal vælge istedet? Kan man f.eks. lægge en så tyk og høj silikonefuge eller er det noget andet der ville være bedre?

For jeg er sikker på, at hvis bare det nederste af brædderne er tætte, så holder brusekabinen mange år endnu på denne måde.
Avatar billede tobias28 Praktikant
16. juli 2008 - 00:12 #1
har jeg forstået dig ret, så ville jeg bruge siliconen....en hvid silicone til vådrum og sprøjte rigtig godt til op under kanten....når der er rigeligt på, så tage en "blød buet kant" eller blot en spartel og lav fugen ensartet...så ser man den ikke og det holder tæt. Det må være den billigste og bedste løsning...og du fandt den jo selv ;-)
Avatar billede hijklm Juniormester
16. juli 2008 - 17:04 #2
Men spørgsmålet er om det kan gøres, når nu mellemrummet er så stort som det er? Og det skal som sagt gøres vandret oppe i et hulrum.
Er nemlig også lidt i tvivl om det er opstået fordi træet simpelthen er for godt malet og dermed fungerer som et sæt regntøj: forhindrer vand i at komme ud.
Avatar billede tobias28 Praktikant
21. juli 2008 - 18:39 #3
ja det kan jo være at i malede for "tæt" imens at træet evt. var lidt for fugtigt...

men så ville det jo nærmest rådne...

Har i afslebet og forbehandlet træet inden i malede? Hvilken type maling anvendte i?
Avatar billede hijklm Juniormester
21. juli 2008 - 19:28 #4
Ja, vi forberedte træet og det er malet med først grundmaling der holder vandet ude og derefter tre lag maling udenpå. Begge dele oliemaling.
Avatar billede tobias28 Praktikant
21. juli 2008 - 22:49 #5
hmm...lyder som om at i har gjort det rigtige hvis glansen har været høj nok...

evt. kunne man bare anvende noget sandspartel til at fylde ud med...eller et stykke vådrumsgipsplade og så silicone lag for at tætne...

Håber du finder en god løsning...
Avatar billede hijklm Juniormester
05. november 2008 - 17:36 #6
Løsningen er blevet en rengøring og så afvente om det tiltager. Men hvis det gør, vil jeg forsøge sandspartel, så send svar for point.
Avatar billede tobias28 Praktikant
05. november 2008 - 20:53 #7
dem snupper du bare selv :-) håber det går godt