Avatar billede frankbs Nybegynder
15. juli 2008 - 11:19 Der er 7 kommentarer

Hvordan undgår jeg explorer.exe optager en fil?

Hej.

Jeg har en veninde med XP installeret på hendes maskine. Hun bruger Adobe Illustrator til at lave forskellige tegninger.
Hvis hun åbner en tegning, laver nogle ændringer og gemmer den under et andet navn, kan hun senere ikke slette denne fil.
Der kommer en fejlmeddelelse at filen er optaget af et andet program.
Jeg har prøvet at lukke alle programmer, men uden held. Jeg har siden installeret et lille program der kan se hvilken process der er der optager filen, og det viser sig at der er explorer.exe.
Hvis jeg lukker denne process ned og derefter genstarter den kan jeg slette filen, hvis jeg når det inden explorer igen "overtager" den.
Jeg har formateret maskinen, men samme problem opstår igen.
Billederne ligger i mappen "dokumenter", jeg har prøvet at flytte dem til en anden mappe på hendes C-drev, men dette virker heller ikke.
Er der nogen der ved hvad det er der sker, og hvad vi kan gøre ved det?
Avatar billede Slettet bruger
15. juli 2008 - 11:43 #1
Prøv dette:
Under Stifinder og mappevisninger (det ikon som hedder "visninger"), brug KUN "Oversigt" eller "detaljer". Fordi, explorer genererer automatisk en database-fil, for at kunne fremvise alle filer i en slags billedvisning.
Og det er netop denne database-fil, som låser jeres filer (Bemærk: Den kan IKKE slettes).
Tilmed kan filerne fremstå som låste og/eller skrivebeskyttede.

Det er ihvertfald mine erfaringer...
Avatar billede Slettet bruger
15. juli 2008 - 11:45 #2
Rettelse:
Først dette:
Under Stifinder og mappevisninger (det ikon som hedder "visninger"), brug KUN "Oversigt" eller "detaljer".
Derefter:
"Funktioner/mappeindstillinger/Vis/Anvend på alle mapper". Fordi, så slår din indstilling igennem på alle mapper på din PC.
Avatar billede frankbs Nybegynder
15. juli 2008 - 11:58 #3
Det vil jeg lige få hende til at prøve.
Men jeg ved desværre at hun meget gerne vil have mulighed for at se sine Tegninger som ikoner, så hun kan se hvilke der er hvilke.
Avatar billede frankbs Nybegynder
15. juli 2008 - 12:36 #4
Det virkede desværre ikke.
Den gør det samme som før.
Avatar billede Slettet bruger
16. juli 2008 - 09:18 #5
nu hvor du er inde i mappeindstillinger så kan du jo lige sætte flueben i : miniaturer skal ikke cachelagres.... og se om du ikke skulle være lidt heldig....

og ellers så kan unlocker hjælpe dig med at slette filen... http://ccollomb.free.fr/unlocker/
Avatar billede frankbs Nybegynder
16. juli 2008 - 09:43 #6
Jeg vil lige få hende til at sætte et flueben, og håber på vi er heldige. Problemet er at hun heller ikke vil omdøbe osv. Det er ikke altid hun vil slette filen, for så kan hun blot genstarte og så skynde sig at slette filen inden explorer.exe optager den.
Du hører nærmere omkring hvorledes heldet er med os :-)
Avatar billede frankbs Nybegynder
11. august 2008 - 09:50 #7
Det virker ikke, den kommer stadig og siger at filen er optaget når hun vil omdøbe den osv.