Avatar billede gunnaar Nybegynder
17. juli 2008 - 15:49 Der er 37 kommentarer og
1 løsning

NTLDR mangler

Halløj Eksperter

JEG har indkøbt ny harddisk til en gammel laptop. Den vil jeg gerne have installeret openSuse på.

Jeg har downloaded en ISO fil fra Suse's hjemmeside, som skal brændes til DVD.

Desværre har jeg ingen DVD brænder, så istedet hentede jeg Daemontools og "brændte" image-filen til et virtuelt drev. Derefter kopierede jeg alle filer fra det virtuelle drev til min nye harddisk, satte den i maskinen og forventede at den ville boote og installere det nye styresystem. Som hvis der sad en DVD i drevet.

PRoblemet er bare at det gør den ikke. Istedet skriver den NTLDR mangler.

I bios er maskinen sat til at boote fra harddisk.

Har jeg været for kreativ med kopieringen af filer, eller er der en løsning på problemet, der ikke involverer en DVD brænder?

På forhånd tak!!!
Avatar billede double-g Juniormester
17. juli 2008 - 16:33 #1
Hvis du har en cd-brænder, så kan du evt. hente Network (Experienced Users only) udgaven på http://software.opensuse.org/.

Den fylder kun 71 MB og er stort set kun bootfilerne og netwærksdrivere, da de resterende filer downloades under installationen, og kan derfor brændes på en cd.

Der findes en tynd vejledning her : http://en.opensuse.org/INSTALL_Internet og det er til 10.3 versionen, så der kan være enkelte afvigelser.

*OG* det kan være et rent helvede at få det til at køre via trådløst netværk, så det anbefales at bruge et kabel under installationen.
Avatar billede Slettet bruger
17. juli 2008 - 19:57 #2
Du skriver "gammel laptop" er du sikker på at den er stor nok til at trække SuSe 11
Avatar billede gunnaar Nybegynder
17. juli 2008 - 22:15 #3
Det er en Asus M2400N der er en 5-6 år gammel.

Troede Suse ikke var så ressource krævende som windows, men det er måske ikke korrekt?

Har faktisk lige opdaget en LiveCd version på opensuse.org. Kan man bruge den? Man kan vælge en Gnome eller en KDE 4 version. Er ret ny indenfor Linux, så jeg ved ikke hvad det er betegnelse for. Den fylder 664MB, så den kan vel også puttes på en CD.
Avatar billede Slettet bruger
17. juli 2008 - 23:00 #4
SuSe 11  på en 5 års gammel bærbar, jeg tror ikke bliver nogen rar oplevelse, hvor meget ram har du i dyret?
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2008 - 00:00 #5
Suse er heller ikke nær så resourssekrævende som Windows. Min Suse 11 kører meget fint på en computer med 512 mg ram.
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2008 - 07:46 #6
"samsonjens" Hvilke opgaver bruger du din SuSe 11 til siden du finder at 512 Mb. er tilstrækkeligt
Avatar billede gunnaar Nybegynder
18. juli 2008 - 08:43 #7
Er der et alternativ til openSuse? Det skal være brugervenligt og gerne minde meget om windows da min kæreste også skal bruge laptoppen.
Tænker at hvis hun kan bruge det, kan alle bruge det... :)

Den herlige asus har 1gb ram.
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2008 - 08:54 #8
Med 1  Gb. ram kan du køre SuSe 11 acceptabelt
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2008 - 08:55 #9
Kan laptoppen boote fra USB
Avatar billede gunnaar Nybegynder
18. juli 2008 - 11:43 #10
Den kan i Bios indstilles til at boote fra Removabel Devices, men om det virker ved jeg ikke.

Kan jeg evt. bruge den LiveCD, jeg omtalte tidligere, til noget? Gnome eller KDE 4.
Avatar billede double-g Juniormester
18. juli 2008 - 12:40 #11
Når du kører med en Live-CD, så boot'er du og kører alle programmer direkte fra CD'en.

Det går altså noget langsommere end med end når openSUSE er installeret på harddisken. Og alle rettelser du foretager bliver nulstillet når du genstarter pc'en. (Dog *tror* jeg nok at du også får muligheden for at installere openSUSE på harddisken, når du bruger en Lice-CD, men så foregår det på samme måde som Netværksinstallationen jeg omtaler øverst.

Gnome eller KDE 4 er en smags sag. Gnome er enkelt og uden de store muligheder for at ændre standardkonfiguration, mens du i KDE praktisk taget kan konfigurere *alt*.
Nogen bliver forvirret og de mange muligheder i KDE mens andre får spat af at være låst fast i Gnome.

Det er min personlige erfaring at Windowsbrugere føler sig mest hjemme i KDE.
Avatar billede double-g Juniormester
18. juli 2008 - 12:46 #12
Efter min mening får du forøvrigt en bedre mulighed for skrivebordsmiljø end både Gnome og KDE 4.0, hvis du vælger at installere.

Nemlig KDE 3.5.

KDE 4.0 er nemlig stadigvæk under udvikling og selv KDE udviklerne anbefaler ikke KDE 4 til slutbrugerne inden version 4.1 frigives om at par måneder
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2008 - 15:33 #13
Hvis du har en USB nøgle på Gb mener jeg at det er muligt at installere SuSe fra den, men jeg er ikke sikker, har du evt diskettedrev i dyret
Avatar billede gunnaar Nybegynder
18. juli 2008 - 22:26 #14
Jeg har en USB på 1 Gb samt en ekstern harddisk på 40gb.

Jeg er stadig en smule forvirret omkring betegnelserne.
OpenSuse er et styresystem.
Er Gnome og KDE 3,5 eller 4 også styresystemer?

Skal helt sikkert ikke have en LiveCD. Det skal jo være det primære styresystem, så det dutter ikke med boot fra CD ved hver opstart.
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2008 - 22:35 #15
"Er Gnome og KDE 3,5 eller 4 også styresystemer?" Nej det er skrivebordsmiljøer, Linux tilbyder op til flere skrivebordsmiljøer.
Når du er så usikker på hvad Linux er vil jeg anbefale dig at starte med en Livecd der hedder DAPPIX /Knoppix http://tyge.sslug.dk/knoppix/ download ISO filen brænd cdèn som et bootimage, se hvordan på www.helgec.dk/livecd.html
Du kan herefter boote og arbejde fra cdèn eller du kan indlæse programmet i computerens ram og så går det rigtigt stærkt - DAPPIX / Knoppix indeholder praktisk talt alle de programmer en alm. bruger kan ønske sig
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2008 - 22:45 #16
http://suse.linuxin.dk/

Denne guide viser udmærket hvad openSUSE  er, mener jeg
Avatar billede gunnaar Nybegynder
18. juli 2008 - 23:33 #17
Har læst samsonjens' link og er vist blevet en del klogere. :)

Jeg er jo i princippet ligeglad med hvad der ligger og buldrer i dybet. Jeg vil bare gerne have et gratis, lækkert og brugervenligt skrivebordsmiljø. Det skal nok være KDE 3,5.

Hvis jeg nu fremskaffer en DVD-brænder, er det så ikke nemmest bare at springe ud i det og installere den store pakke med det samme. Hermed mener jeg openSuse.
Ifølge hjemmesiden er det jo rimeligt nemt at gå til.
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2008 - 06:58 #18
"Hvis jeg nu fremskaffer en DVD-brænder, er det så ikke nemmest bare at springe ud i det og installere den store pakke med det samme. Hermed mener jeg openSuse"

Jo helt bestemt, men igen hvis du nu lige svarede på om du har diskettedrev i dyret så var det muligt at installere via en anden computer på netværket, men valget er da dit
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2008 - 07:58 #19
Jeg mener ikke at SUSE 11 findes på CD, men du kunne jo verveje at køre SUSE 10.3 i stedet, den kaN DU DOWNLOADE på cd - SUSE 10.3 er bestemt nok så stabilt som SUSE 11
Du kan finde guide til SUSE 10.3 på http://suse.linuxin.dk/10.3/
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2008 - 10:15 #20
Helgec--->DEN KAN DU DOWNLOADE på cd .  Hvordan kan det lade sig g're når Suse 10,3, fylder 4,1 GB
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2008 - 11:32 #21
Hvorfor læser du ikke linket i stedet for at bruge store bogstaver når du skriver til mig, anser du mig for at være fuld af løgn eller bare alm. dum ??
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2008 - 11:49 #22
Når jeg skriver med store bogstaver var det fordi jeg havde kopieret noget fra din forrige kommentar, hvor du skrev med store bogstaver.
Og jeg jeg har stadig ikke fået svar på mit spørgsmål.
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2008 - 11:55 #23
Måske du mener at den kan downloades på 6 eller 7 cd,er og ikke en. Kan Suse 11, ikke også det ?
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2008 - 12:23 #24
"Måske du mener at den kan downloades på 6 eller 7 cd"  Læs nu det link

"Kan Suse 11, ikke også det ?" Det mener jeg ikke og det skriver jeg jo også 19/07-2008 07:58:15
Avatar billede gunnaar Nybegynder
19. juli 2008 - 12:57 #25
Helge --> Sorry havde ikke set spørgsmålet omkring diskettedrev. Der er desværre ikke diskettedrev i dyret.

Jeg går udfra at du mener at jeg skal hente det de på dit link under Anskaffelse kalder:

5.1.2 KDE CD
Denne CD indeholder et skrabet system med skrivebordsmiljøet KDE, der er udelukkende fri software plus firmware til visse trådløse netkort og systemet er kun på engelsk. Yderligere pakker kan hentes online under eller efter installation.

Så kan jeg altid hente pakker med sprog, office osv. når behovet opstår.

Iøvrigt rigtig mange tak for hjælpen indtil videre. Du har gjort mig en hel del klogere.
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2008 - 13:45 #26
Det er præcis sådan det skal forstås
Avatar billede gunnaar Nybegynder
19. juli 2008 - 15:47 #27
Så er jeg i gang med installationen. Følger instrukserne på hjemmesiden, men efter jeg har valgt "installation" loader den Linux Kernel og derefter sort skærm. Hvad gør jeg forkert?
Kan det have noget FAT32 eller NTSF at gøre?
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2008 - 15:56 #28
Det lyder som et hardware problem - har du ikke mulighed for at vælge F2 ved boot og herefter forsøge at vælge mellem de forskellige options
Avatar billede gunnaar Nybegynder
19. juli 2008 - 15:59 #29
`Jo det kan jeg sagtens. Men jeg ved ikke lige hvad jeg skulle ændre på.

Er det et problem at der allerede findes data på harddisken i forvejen?
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2008 - 16:24 #30
Nej det er helt uden betydning - prøv med skærmopsætning 800x600
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2008 - 16:28 #31
Måske "Kernel" Failsafe  for at se hvad der sker
Avatar billede Slettet bruger
21. juli 2008 - 08:37 #32
Er du kommet videre??
Avatar billede gunnaar Nybegynder
21. juli 2008 - 22:12 #33
Helge>> Saa er der installeret og det spiller! Skal lige have installeret noget dansk tastatur og aendret sproget. ogsaa skal jeg selvfolgelig rode lidt med tingene,saa jeg faar indstillet det hele optimalt.
Der virkede da jeg lavede en installation med Safe Settings. Langt det meste var lige ud af landevejen.

Mange tak for hjaelpen!!

Smid et svar, saa faar du point.
Avatar billede Slettet bruger
21. juli 2008 - 22:23 #34
Du spørger blot igen hvis du får problemer
Avatar billede gunnaar Nybegynder
23. juli 2008 - 14:56 #35
Hej igen Helge

Jeg kan ikke få lyden til at virke. Har søgt i forskellige forums uden held. Kan dog se at jeg ikke er den eneste med problemet. :)
82801DB/DBL/DBM (ICH4/ICH4-L/ICH4-M) AC'97 Audio Controller

Håber du kan hjælpe!
Avatar billede Slettet bruger
23. juli 2008 - 18:04 #36
prøv det i konsollen:  Den der ligner en tavle: Det vil konfihurere dit lydkort og skulle gerne ende med en testlyd:

LOg på som alm. bruger -> åben konsollen -> skriv

su root  -> enter
dit password  -> enter
alsaconf  ->  enter

følg vejledningen på skærmen, systemet bør selv vælge at markede det du skal klikke enter til
Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2008 - 08:22 #37
Hvis ovenstående ikke virker så meld tilbage
Avatar billede gunnaar Nybegynder
28. juli 2008 - 14:25 #38
det virker desværre ikke. Det ser ud som om jeg ikke har nogen mixer.

Kan heller ikke afspille avi filer.