Avatar billede greenday Nybegynder
17. juli 2008 - 22:57 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Link på billede i <div> tags

Hej

jeg har nogle <div> hvor jeg ligger et baggrundsbillede ind i med CSS, men jeg kunne godt tænke mig af man kunne klikke på billedet for åbne/gemme et dokument som knyttet til billedet eller sådan noget ???

håber I kan hjælpe mig.
Avatar billede olebole Juniormester
17. juli 2008 - 23:01 #1
<ole>

- eller hva'f'noget? Hvad er det præcist, du vil?  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede greenday Nybegynder
17. juli 2008 - 23:35 #2
jeg vil gerne have at baggrunds billedet var et link
Avatar billede w13 Novice
17. juli 2008 - 23:41 #3
Skal baggrundsbilledet så ikke bare være et rigtigt billede, dvs. et img-tag med et link? :)

Ellers kan du bare sætte onclick="window.location.href='urladresse.htm'" på div'en, så linker den til urladresse.htm, når man klikker på den.
Avatar billede olebole Juniormester
18. juli 2008 - 01:22 #4
- og forstå w13 derhen, at links på baggrundsbilleder ikke er en mulighed. Du kan med JavaScript lægge en onclick handler på et element - men ikke knytte det specielt til baggrundsbilledet  =)
Avatar billede greenday Nybegynder
18. juli 2008 - 08:30 #5
<w13>
Det virker ;)
kan man putte denne onclick funktion ind i CSS ??
og kan markøren ændre sig når den kommer ind over DIV ??
Avatar billede w13 Novice
18. juli 2008 - 09:31 #6
Du kan aldrig lave funktionalitet med CSS. CSS er kun beregnet til design/layout, ikke til at udføre handlinger. Til dette her man nemlig JavaScript, som er "window.location.href=...". Der er dog den (for mange forvirrende) undtagelse, at man kan lave en hover-funktion med CSS, hvilket fraviger fuldstændig fra CSS's øvrige formål.

Markøren kan dog laves med CSS:

cursor:pointer;
Avatar billede greenday Nybegynder
18. juli 2008 - 10:16 #7
<w13>
lige et spørgsmål mere, inden jeg lukker denne.
Tekst skrives vandret, kan man ændre det, så man skriver skrå ??
eller kan man dreje et DIV ??

Takker
Avatar billede w13 Novice
18. juli 2008 - 10:17 #8
Nej. =)
Avatar billede w13 Novice
18. juli 2008 - 10:17 #9
Dér må du bruge et billede.