Avatar billede koldstar Nybegynder
18. juli 2008 - 17:05 Der er 5 kommentarer

Remote desktop igennem firewall

Ja, spørgsmåålet er klassisk, men det er endnu ikke lykkedes mig at finde et svar jeg kan bruge :-)

Kort fortalt har jeg brug for at kunne komme på en server på mit kontor via remote desktop fra en vilkårlig pc. f.eks hjemmefra, sommerhuset i Nice osv. (okay har ikke lige noget sommerhus i Nice, men i fatter vel pointen:-) )

Problemet er en stor grim firewall der besværliggør det. Jeg har ikke mulighed for at oprette nogle tunneller til min pc igennem firewallen.

Findes der noget software som gør det muligt at gå uden om firewallen? Evt via en mellemliggende server der kan behandle begge pc'er som klienter? Jeg har et par webservere stående i et hostingscenter som evt kan benyttes som bindeled.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
18. juli 2008 - 18:01 #1
Jeg vil foreslå at du tager kontakt til it-afdelingen, og spørger om de har mulighed for at sætte noget VPN op, som kan sikre forbindelsen, så "bad guys" ikke kan følge med i hvad du laver, og hvad firmaet har på deres computere.
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
18. juli 2008 - 20:16 #2
som thesurfer siger, it afdelingen er vejen frem.

men jeg kan jo ligesågodt give dig et alternativ inden du selv googler det ;)

teamviewer kan det du søger
http://teamviewer.com/da/index.aspx
kan både lave fjernskrivebord og vpn
kræver installation på serveren men ikke på den klient du vil oprette forbindelsen fra

en anden mulighed er hamachi
https://secure.logmein.com/products/hamachi/vpn.asp
vpn, men den kræver at du installerer den både på server og klient

begge to findes i gratis versioner
Avatar billede erp Nybegynder
18. juli 2008 - 21:15 #3
Hvis du vil beholde dit job, tror jeg du står dig bedst ved at tage IT afdelingen med på dette, idet du sansynligvis vil overtræde dit firmas skkerhedspolitik hvis du ikke går "kommandovejen"
Avatar billede koldstar Nybegynder
19. juli 2008 - 11:52 #4
cool_m_f> tak , det kigger jeg lige på. ligger du lige et svar også?

Jeg er selvstændig, så der er ingen IT afdeling eller nogen der kan fyre mig. Dem jeg lejer kontoret af har en kan kigge på det med firewall'en men han er på ferie den næste måned og jeg vil gerne have noget op at køre inden.
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
19. juli 2008 - 15:39 #5
nope, ingen points til mig, ellers tak

bruger selv teamviewer på et par servere jeg ellers ikke kan kontakte, det virker fint

MVH
  COOL_M_F