Avatar billede exil Nybegynder
22. juni 2001 - 20:45 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

partitioner eller ej

Jeg skal i gang med at formatere min harddisk *suk* og så får man jo spørgsmålet da om man vil dele op HD\'en.

Giv mig nogle gode grunde til hvorfor jeg skulle gøre det; hvilke fordele har det og hvilke ulemper?
Avatar billede hotpop Novice
22. juni 2001 - 20:47 #1
det kommer an på sttørrelsen af din HD. Er den på 6 Gb kan du nøjes med een partition - er den på 10 ville jeg nok vælge at have 2 partitioner.
Hurtigere defragmentering og et drev til back-up.
Avatar billede hotpop Novice
22. juni 2001 - 20:48 #2
ok forklaring?
er disken på 15 Gb = 3 partitioner - 20 = 4 part. osv.
Avatar billede exil Nybegynder
22. juni 2001 - 20:49 #3
den er på 16 GB. Hvad er defragmentering?
Avatar billede tracker Nybegynder
22. juni 2001 - 20:55 #4
Tror vist hotpop mener formatering!?
Avatar billede tracker Nybegynder
22. juni 2001 - 20:57 #5
Hvis jeg var dig, ville jeg ALTID lave mindst 2 drev, eftersom det er smart at have backup! Men om det kan betale sig med flere drev kan diskuteres!
Avatar billede exil Nybegynder
22. juni 2001 - 20:58 #6
->tracker, godt. Lad os nu si at jeg får et virus (igen), kunne da det at have 2 drev gjort saken nemmere?
Avatar billede hotpop Novice
22. juni 2001 - 20:58 #7
exil> defragmentering er et program der får filerne til at ligge efter hinanden så harddisken ikke skal lede så meget efter dem. Lav 3 partitioner.
tracker> Nej!
Avatar billede hotpop Novice
22. juni 2001 - 20:59 #8
tracker> hvis du tillader dig at svare på spørgsmål, var det så ikke en god ide´ at vide lidt om computere først ;)
Avatar billede hotpop Novice
22. juni 2001 - 21:00 #9
exil> hvad mener du med at det er nemmere med 2 drev hvis du får en virus?
Avatar billede hotpop Novice
22. juni 2001 - 21:02 #10
exil> dette er fra hjælp i Windows:

Sådan åbnes filer hurtigere

Start Diskdefragmentering.
Klik på det drev, du vil defragmentere.
Bemærk!

Du kan også starte Diskdefragmentering ved at klikke på Start og pege på Programmer, Tilbehør og Systemværktøjer. Klik derefter på Diskdefragmentering.
Klik på Indstillinger for at ændre indstillingerne for Diskdefragmentering.
Mens harddisken defragmenteres, kan du bruge computeren til andre opgaver. Computeren arbejder dog langsommere, og diskdefragmenteringen tager længere tid. Klik på Pause for at stoppe Diskdefragmentering midlertidigt, så andre programmer kan køre hurtigere.
Under defragmentering genstartes Diskdefragmentering, hver gang andre programmer skriver til disken. Hvis Diskdefragmentering genstartes for ofte, skal du muligvis lukke andre programmer, mens du defragmenterer harddisken.
Avatar billede exil Nybegynder
22. juni 2001 - 21:03 #11
Det er derfor jeg formaterer, ser du, for at blive af med elendigheden.. så tænkte jeg at hvis jeg på det tidspunktet jeg blev inficeret havde haft to partitioner, måske kunne jeg undgå af formatere.. Men det er vel en utopi?!
Avatar billede hotpop Novice
22. juni 2001 - 21:04 #12
tracker> det jeg skrev før var en lille joke, håber ikke du blev alt for stødt?
ang. at det ikke er formattering jeg mente så bruger jeg altid format /q kommandoen så tager det ca. (på min 30 Gb harddisk) 10 sekunder at formattere.
Avatar billede exil Nybegynder
22. juni 2001 - 21:04 #13
Nåh, \'puteren bliver trægere når disken er fragmenteret. Det afgør sagen; ingen fragmentering.
Avatar billede tracker Nybegynder
22. juni 2001 - 21:07 #14
Hmm. tror ik rigtigt du fatter særlig meget hotpop! Defragmentering kan muligvis være en god ting.. men at lave flere drev af den grund er da dybt åndsvagt!!!

Hvis jeg havde en 60 Gb harddisk sku jeg lave 12 drev!? hold kæft du er da langt ude...
Avatar billede hotpop Novice
22. juni 2001 - 21:07 #15
exil> der er en anden mulighed: Brug et program som Norton Ghost el. endnu bedre Drive Image. Disse kan tage en fuldstændig kopi af af din harddisk som du så bare lægger ind i stedet for at formattere. På min pc (AMD K6-2 400 MHz m. 128 Mb ram) tager det 15 minutter at lægge et image ind af en partition m. 4 Gb progarmmer.
Avatar billede tracker Nybegynder
22. juni 2001 - 21:09 #16
ved godt.... men syntes det var tarveligt at du siger jeg ik ved noget om coms, eftersom jeg er i gang med en it-uddannelse!

måske sover jeg, ja! men så er den heller ik længere..!
Avatar billede hotpop Novice
22. juni 2001 - 21:11 #17
tracker> Nu stopper du! Der er selvfølgelig mening med galskaben, ikk? Hvis man har en 60 Gb hardisk skal man da ikke lave 12 drev - det er jo kun eksempler!!!
Men at have een stor harddisk på 60 Gb? hold da lige op...
Avatar billede hotpop Novice
22. juni 2001 - 21:12 #18
tracker> jeg er også i gang med en it-uddannelse (MCSE)
Avatar billede exil Nybegynder
22. juni 2001 - 21:13 #19
->hotpop, det hørtes interesant ud! Mener du at Norton Ghost kan gøre at jeg slipper at formatere, selv om mit system er blevet meeget ustabilt efter oprydningen efter viruset?
Avatar billede exil Nybegynder
22. juni 2001 - 21:13 #20
Er det frygtelig dyrt, det programmet?
Avatar billede hotpop Novice
22. juni 2001 - 21:15 #21
exil> nej du slipper nu ikke helt for at formattere, desværre. Du er nødt til at formattere og installere alle dine programmer - derefter laver du et \"ghost\" el. \"image\" som du så kan lægge ind når din pc er begyndt at blive træls.
Avatar billede tracker Nybegynder
22. juni 2001 - 21:18 #22
ja... 15= 3 20=4

Hvad mener du så :)

Dårligt eksempel...

Men jeg fatter ik hvorfor du siger man skal have f.eks 4 drev fordi man har 20 gb!?

Jeg har en 20 gb, og har 2 drev, hvorfor lave flere...? Ender med man ik aner hvor man har sine ting henne, hvis man har mange ting på sin com..!
Avatar billede hotpop Novice
22. juni 2001 - 21:18 #23
exil> Norton Ghost 2001 = ca. 500 kr.
Drive Image 4.0 = ca. 700 kr.

P.s. bruger selv drive image da jeg ikke kan finde ud af norton ghost (pga den trælse brugerflade)
Avatar billede exil Nybegynder
22. juni 2001 - 21:19 #24
Nåh, det hørtes ud som en god idé! :-)

Men der bliver ingen fragmentering hvis puteren bliver trægere. Tak for svar.
Avatar billede hotpop Novice
22. juni 2001 - 21:21 #25
tracker> kan vi ikke godt blive enige om at man ikke kun har een partition på sin harddisk ( medmindre man har 2 seperate harddiske) ???

Hvor stor den så skal være må være op til den enkelte selv at vurdere, syntes jeg. Kan vi ikke godt snart blive enige? :-)
Avatar billede hotpop Novice
22. juni 2001 - 21:22 #26
exil> velbekomme - bare skriv en anden gang hvis du har problemer, vi er her for dig!
Avatar billede tracker Nybegynder
22. juni 2001 - 21:24 #27
Jo... men det er muligt!!! :)

Har også selvfølgelig 2, men det er de færreste der skal bruge flere!

jaja vi er enige! hehe
Avatar billede hotpop Novice
22. juni 2001 - 21:32 #28
tracker> jeps! tak for en god diskussion ;)