Avatar billede ms-dos Nybegynder
21. juli 2008 - 16:03 Der er 5 kommentarer

EXCH løbet tør for plads - ekstern disk vs ny server - gode råd??

Kære alle

Jeg har det problem, at min Exchange-server er købet tør for plads på dens data-drev. Den er sat lidt fjollet op i tidernes morgen (det er kun et år siden), og man har ikke ofret nok med plads, så som situationen er lige nu, er der kun 3 Gb tilbage på dens datadrev. Endda efter jeg kørte eseutil.exe – det var faktisk det, der gav pladsen.

Serveren kører samtidig AD, DNS, DHCP etc. Det er en ”multiserver” i et ellers ret stort miljø. Den har certifikat installeret til https (webmail og mobil) og det er rimeligt meget for den.

Generelt kører den fint, bortset fra den jo så ikke har mere plads.

Generelt er serverparken gammel, og det er planen, at alt skal udskiftes hen over efteråret, vi skal op på et SAN og en blade-løsning.

Men her og nu mangler jeg plads. Så jeg skal finde en løsning lige nu, der kan holde i 3-4 måneder.

Min første tanke var at købe en ekstern harddisk med RAID1, f.eks. Mirror-diskene fra WD. Sådan en har jeg stående til noget andet, og den kører fint som nødløsning.

Bag på serveren, der er en IBM xSeries 346 (8840-EDY), er der et eSCSI-stik, som jeg ikke helt ved, hvad er. Jeg tænkte dog, at jeg kunne sætte en ekstern disk på her.

Jeg spurgte min leverandør, der imidlertid sagde, at Exchange ikke accepterer at have storage liggende eksternt. Derfor købte jeg mig en helt ny server, en lækker HP-sag. Jeg har installeret Exch og den kører sådan set fint. Jeg har flyttet et par mail boxes og det skægge er, at den ikke modtager på disse boxe. Jeg har læst mig frem til, at serveren blot skal genstartes – først den gamle – så den nye – og så kører det. Det kan jeg imidlertid ikke lige nu fordi der er brugere på, så jeg har i stedet flyttet boxene tilbage til et andet store. Dette store har jeg lagt på en ekstern disk, og det ser ud til at det fungerer. !!!!!!!.

Så lige nu overvejer jeg, om jeg i stedet skal købe mig en ny, ekstern harddisk, og så kopiere alle data fra mit gamle D-drev over på denne, og så omdøbe den til D bagefter og derfra køre videre.

Alternativt flytte alle mail boxene til min nye server, og fra den installere nyt certifikat, rette NAT i firewall etc.

Hvad synes I alle sammen vil være godt her ?

Beholde den gamle server på en ufin-måde, eller bruge den nye server midlertidigt indtil den store Blade-løsning er klar ???

Og er der noget i det med, at EXCH ikke kan køre med data på en ekstern disk?

Og hvis jeg kører eksternt, anbefaler I så USB eller firewire ?
Avatar billede riversen Nybegynder
21. juli 2008 - 16:33 #1
Det er svært at svare præcist på, da du ikke har nævnt noget om belastning.. .snakker vi 50 aktive brugere eller 500? Personligt ville jeg sige, så længe der bare er sikret redundans og backup, så ville jeg godt kunne leve med en midlertidig ekstern disk løsning. Jeg ved ikke om exchange understøtter det, men du kan jo prøve at oprette en store på en ekstern disk og se hvad der sker.
Avatar billede ms-dos Nybegynder
21. juli 2008 - 17:05 #2
Tak for dit indlæg :)

Det er en server med 200 brugere og storen fylder 240 Gb.

Jeg har oprettet en store på en ekstern disk, og den lægger det fint derovre.
Avatar billede riversen Nybegynder
21. juli 2008 - 17:25 #3
når du nu alligevel har gang i den nye server, så er det vel smartest at bruge den. Der har du formentlig allerede redundans og performance nedgang bliver nok ikke aktuelt.

Men måske du skulle overveje at begrænse mailboxstørrelse. Tror min store for 5-6 gange så mange brugere kun fylder lidt over det halve.
Avatar billede ms-dos Nybegynder
22. juli 2008 - 13:36 #4
Jeg tager den nye server. Tak for rådet.
Avatar billede ms-dos Nybegynder
22. juli 2008 - 13:45 #5