Avatar billede tobias28 Praktikant
21. juli 2008 - 19:05 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til at konfigurere et system

Hejsa,

Sidste gang jeg samlede en computer var i 2002 og min gamle celeron 1,7 Ghz holder sgu endnu...MEN det er efterhånden ved at være lidt belastende at man aldrig kan køre et ordentligt spil mere, så jeg har gang i at lave en ny...MEEEEN der er sket en del på computermarkedet siden da...især kortudvalget er eksploderet....

Så jeg savner lige lidt sparring på et fint system...er ude efter et fornuftigt system som kan holde i mindst lige så lang tid som mit gamle system...ikke sådan en gamer comp. men en som KAN afvikle de nyeste spil uden problemer...men nok ikke lige de nyeste kort...meningen er at gøre det billigere end hvad jeg kan købe i Bilka (og deres systemer lyder jo efter min mening også bare gode, men er faktisk de billigste outdatede komponenter ofte). Jeg regner med at bruge brænderen, kabinettet, diskdrev, mv. fra den gamle...så det bliver billigere.....

Nå til sagen...

Indtil videre har jeg fundet følgende:

Bundkort: ASUS P5K AiLifestyle Series ( http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?Bedom=true&ID=381936 )

Synes at det virker som et fornuftigt bundkort til prisen...men mulighed for de nye processorer (54nm)

Spørgsmål 1: Er bundkortet fint nok til mine krav? Er der noget som jeg ikke har set?

Spørgsmål 2: Hvilke dele ville i anbefale at sætte det sammen med (fokus på RAM, processor og Grafikkort)

Spørgsmål 3: Ville jeg kunne bruge mit "gamle" grafikkort? Jeg opgraderede for 1½ år siden til et Nvidia Geforce 6600 med 256 mb hukommelse....jeg har en fornemmelse for at det er for godt til mit nuværende system og kunne jeg bruge det i et stykke tid ville det være super!!
Avatar billede tobias28 Praktikant
22. juli 2008 - 13:40 #1
hmm...har kigget lidt nærmere på det og synes dette virker ret fornuftigt:

Bundkort: ASRock 4Core1600Twins-P35 kan man få helt ned til 509 kroner! Gode bedømmelser.
CPU: Intel core 2 Duo E6550 2,33 Ghz (1333 FSB)
Ram: Corsair XMS2 Xtreme Performance - Hukommelse - 4 GB ( 2 x 2 GB ) til 565 kroner!

Så bliver det ca. 2000 kroner...er det ikke ret billigt for et fedt nok system??

Ville jeg kunne trække en del spil med mit nuværende grafikkort? (sådan noget som FIFA 2008 og lignende) eller bør jeg lige smide lidt ekstra klejner oveni? Kan jo altid opgradere senere...

Dbh, Tobias
Avatar billede mads-3 Nybegynder
24. juli 2008 - 12:55 #2
Jeg ville tage et RADEON HD 4850, men vær opmærksom på at hvis du bare opgraderer dit system, skal du bruge en større strømforsyning!
Og jeg ville klart tage en inte core 2 Duo E8400 på 3, Ghz istedet for en E6550.
Avatar billede mads-3 Nybegynder
24. juli 2008 - 13:06 #3
... Men et HD 4850 er klart i den dyre ende, og det er ikke sikkert du har brug for så meget.
Ellers kan du fx tage et HD 3850: http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=406921&searchArea=&Soegeord=

Det giver dig også MASSER ydelse, og klarer FIFA 08, Counter strike Source, Battlefield 2 osv. på max.

Af strømforsyning ville jeg vælge en på ~650 watt.
Avatar billede tobias28 Praktikant
24. juli 2008 - 16:02 #4
tak for dine kommentarer:
Godt at jeg fik det med strømforsyningen med ;-)

Vil du uddybe dine valg lidt? Jeg kan godt se at E8400 ville være smartere, da den næsten koster det samme og har mere L2 cache, men grafikkortet er jeg lidt lodden ved...hvorfor lige netop dette? Er det blot fordi du har gode erfaringer med det (som jo også er en fin grund) eller kan man sige at det er det bedste til prisen?

Er det virkelig nødvendigt med 650 W?? Lyder af meget...men nu sidder jeg self også ved en comp. med 300W ;-)

Dbh; Tobias
Avatar billede mads-3 Nybegynder
24. juli 2008 - 16:39 #5
Hmm, altså begge grafikkort har fået rigtig gode anmeldelser, og så kan man godt sige at de er de bedste i deres prisklasse hver især, ja.
HD 4850 er bedre end HD 3850, men det koster jo også en del mere.
HD 3850 burde være rigeligt til dine behov.

Og af strømforsyning, der BEHØVER du ikke 650 watt, men 300 watt er ihvertfald ALT for lidt. 500 Watt burde være tilstrækkeligt, men hvis du vælger en på ~650 watt er du også klar på hvis du fx vil opgradere grafikkortet om et lille års tid..

Jeg kan anbefale alle corsairs strømforsyninger.. Jeg ville nok evt. tage vx550 eller tx650.
550'eren er faktisk rigtig god, og den giver rigelig strøm hvadenten du kører med HD 3850 eller HD 4850
Avatar billede tobias28 Praktikant
24. juli 2008 - 22:15 #6
tusind tak for det mads!

Kom med et svar! Så tildeler jeg lige lidt point.

Dbh, Tobias
Avatar billede mads-3 Nybegynder
26. juli 2008 - 21:07 #7
Jamen selv tak, det var da det mindste :)
Jeg håber du kunne bruge det, ellers så spørger du bare ;)