Avatar billede q^bone Nybegynder
24. juli 2008 - 05:43 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Teste om der er chars i textarea

Hej experter.
Jeg er ret ny til javascript, og jeg har nu prøvet en masse løsninger jeg fandt herinde. problemet er at intet har virket, men det kan selvfølgelig bare være mig der ikke kan finde ud af at sætte det rigtigt op.

Jeg har et textarea på min side, og en submit knap.
Det jeg vil have er at min submit knap skal være disabled indtil man skriver noget i textarea.

indtil videre har jeg følgende:

<textarea name="message" value="" onkeyup="if(document.form.message.value == '') { document.form.addtag.disabled = true; } else { document.form.addtag.disabled = false; }"></textarea>
<input type="submit" name="addtag" value="Tilf&oslash;j Besked" disabled />

Og det virker da også fint nok. Men det jeg yderligere vil have er at den skal tjekke om der rent faktisk står noget i feltet og ikke bare er et mellemrum/white space/non breaking space, hvad i experter nu kalder det :)

I php ville jeg have brugt en trim() funktion, men den findes ikke i javascript, og dem jeg har fundet herinde har jeg ikke kunnet få til at virke.
Avatar billede q^bone Nybegynder
24. juli 2008 - 05:51 #1
Jeg fik vidst lige skrevet forkert.. Jeg har selvfølgelig ikke value="" i mit textarea :)
Avatar billede w13 Novice
24. juli 2008 - 08:30 #2
document.form.message.value
kan bare være:
this.value

Men det skulle måske hellere være:
this.firstChild.nodeValue
nu hvor et textarea ikke har en value-attribut.
Avatar billede q^bone Nybegynder
24. juli 2008 - 15:36 #3
Tak for rettelsen, det er hermed rettet til this.value, da this.firstChild.nodeValue lavede en fejl.
Men jeg har stadig mit problem med mellemrum :)
Avatar billede olebole Juniormester
24. juli 2008 - 16:59 #4
<ole>

w13 >> vedr. value og textarea: http://www.eksperten.dk/spm/839347#rid7163961  ;o)

q^bone >> Prøv dette:

<textarea name="message" onkeyup="this.form.addtag.disabled=!(/\S+/).test(this.value)"
    onblur="this.form.addtag.disabled=!(/\S+/).test(this.value)"></textarea>
<input type="submit" name="addtag" value="Tilf&oslash;j Besked" disabled>

/mvh
</bole>
Avatar billede w13 Novice
24. juli 2008 - 17:19 #5
Jep, jeg så den. ;)
Avatar billede q^bone Nybegynder
24. juli 2008 - 17:26 #6
Det virker perfekt Ole, tusind tak for det.
dvs. jeg blev nødt til at ændre this. til document. men nu virker det ihvertfald :)

Det var faktisk en løsning LANGT kortere end hvad jeg havde forventet :P

Smid et svar så får du dine velfortjente point.
Avatar billede olebole Juniormester
24. juli 2008 - 18:12 #7
Hmmm ... this.form refererer til formen, elementet ligger i.
this.form.addtag refererer til et elementet 'addtag', som ligger i samme form.
Det bør helt sikkert virke. Virker dette heller ikke for dig i et ellers tomt dokument:

<form action="">
    <textarea name="message" onkeyup="this.form.addtag.disabled=!(/\S+/).test(this.value)"
        onblur="this.form.addtag.disabled=!(/\S+/).test(this.value)"></textarea>
    <input type="submit" name="addtag" value="Tilf&oslash;j Besked" disabled>
</form>
Avatar billede olebole Juniormester
24. juli 2008 - 18:16 #8
w13 >> kommentaren i den anden tråd var egentlig også helt personligt møntet på dig. På overfladen er det måske nok ligegyldig nørderi, men jeg ved jo, du også er en hund efter indsigt - så deeeeet ...  ;D
Avatar billede w13 Novice
24. juli 2008 - 18:18 #9
Det er egentlig også takket være dig, at jeg er begyndt at læse siderne på W3C, og jeg tror engang jeg læste netop den del, du linkede til - men jeg havde helt glemt det, så linket var skam også kærkomment! :)
Avatar billede w13 Novice
24. juli 2008 - 18:20 #10
Det er jo lige det med at få det hele til at hænge ved. :P
Avatar billede olebole Juniormester
24. juli 2008 - 18:44 #11
- og djævlen bor i detaljen!  ;D

Må jeg forøvrigt anbefale:
    http://www.eksperten.dk/spm/839050

- hvis det bliver til noget. Jeg har været med en enkelt gang - og det kan jeg zq godt anbefale!
Officielt handler det om, hvorlangt man kan kaste et CD-drev, en diskette o.lign. I virkeligheden er det naturligvis blot en undskyldning for at få sat nogle ansigter på nogle nicks, man tilbringer masser af timer sammen med - og få hældt lidt kommunikations katalysator i løgnhalsen  =)
Avatar billede olebole Juniormester
24. juli 2008 - 18:47 #12
- vidste du f.eks. at roenving er kosmetolog - 28 år - og har blonde rottehaler?  *ROFLMAO*  :D
Avatar billede w13 Novice
24. juli 2008 - 18:47 #13
Det ku' da godt være, det var en idé! :)
Avatar billede w13 Novice
24. juli 2008 - 18:48 #14
Nej, men det undrer da ikke! :P
Avatar billede olebole Juniormester
24. juli 2008 - 18:49 #15
*hyyyyyyyyyyyyyl* ... jeg håber zq, han kommer forbi denne tråd!  :D
Avatar billede q^bone Nybegynder
24. juli 2008 - 19:01 #16
Du har ret Ole, det var mig der havde lavede en dum fejl :P
Avatar billede olebole Juniormester
24. juli 2008 - 19:12 #17
q^bone >> Det tænkte jeg nok. Jeg har nemlig en pokkers bunke erfaring med at begå dumme fejl  ;o)

Tak for points  =)
Avatar billede roenving Novice
25. juli 2008 - 16:23 #18
-- ja, og det ses også her, at du ikke husker meget fra den nat vi tilbragte sammen i Solrød !-)
Avatar billede olebole Juniormester
25. juli 2008 - 16:29 #19
- åh, undskyld, Skat! Nu husker jeg dig ... brunette ... sorry! *Muahahaaaa ha!*  ;D
Avatar billede roenving Novice
25. juli 2008 - 23:15 #20
-- måske ...

-- og jeg undrer om du kan huske at mine øjenlåg bliver blå efter 23 bajere !-)