Avatar billede nzc Nybegynder
01. august 2008 - 20:46 Der er 8 kommentarer

brugeradministrationsværktøj

Hej

For ikke at opfinde den dybe tallerken en gang til og for ikke at spilde dyrebar tid vil jeg lige høre hvilke brugeradministrationsværktøjer i foretrækker til PHP og MySQL. Det er jeg ude efter er et værktøj der kan oprette brugere og tildele dem adgang til specifikke områder på et site. Værktøjet skal så stå for at tjekke adgang mm.

PF tak

Hilsen Anders
Avatar billede supersquirrel Nybegynder
01. august 2008 - 20:48 #1
Så det du vil have, er et script hvori man kan oprette brugere, og hertil skal man kunne tildele en bruger diverse adminstrator rettigheder, samt scriptet skal så tjekke alt muligt om man må bruge den givne rettighed, om man har rettigheder og blaa blaa blaa...?
Avatar billede supersquirrel Nybegynder
01. august 2008 - 20:50 #2
Meeen for at komme ind på hvilket jeg foretrækker, så foretrækker jeg nu det jeg selv laver :)
Avatar billede showsource Seniormester
01. august 2008 - 21:36 #3
nemmerlig, supersquirrel :O)
Avatar billede supersquirrel Nybegynder
01. august 2008 - 21:39 #4
Så hvis jeg var dig ville jeg opfinde den dybe tallerken igen - måske dybere ;o)
Avatar billede showsource Seniormester
01. august 2008 - 21:49 #5
Og anyway, hvis du laver det selv, har du langt mere styr på at rette til efterflg.
Avatar billede janpolsen Nybegynder
01. august 2008 - 22:02 #6
Prøv at kigge på "webmin", som kan en ganske pæn del.
"cpanel" er også udbredt, men hvis kun kommercielt :(.

Det kommer dog også an på hvor meget adgang du selv har til serveren, dvs. for om du kan installere systemet.
Avatar billede wanze Nybegynder
02. august 2008 - 06:03 #7
Janpolsen:
Jeg tror ikke han søger noget til at administrere en webserver, dens databaser og domæner. Jeg tror ganske simpelt han søger et eller andet grundlæggende framework, der har et loginsystem og mulighed for brugeroprettelse.

Til spørgsmålet:
Det ville nok være langt nemmere, hvis du selv kodede det. Systemet kan jo umuligt vide, hvordan du vil have det - hvad man skal kunne gives rettigheder til, hvordan brugeroprettelsen skal foregå og et hav af andre ting. Desuden skal man vel kunne et eller andet, når man er logget ind, hvilket betyder, at du så skal til at gennemgå hele den kode du har hentet for at finde ud af, hvordan du kan bygge videre på den.

Jeg foreslår, at du opfinder den dybe tallerken nu og laver dig en fornuftig klasse til at håndtere det, så du kan genbruge det på andre sider du senere måtte lave.
Avatar billede janpolsen Nybegynder
02. august 2008 - 09:19 #8
Oh.. Så misforstod jeg spørgsmålet :(.

Hvis det er til logins osv. på en hjemmeside, så kan du evt. kigge på zend_acl frameworket. Jeg har desværre ikke selv brugt det eller haft brug for det, med det jeg har lavet indtil videre, men det vil i hvert fald være det første jeg vil undersøge hvis jeg skal bruge noget.

Jeg har været til et par keynotes hvor det er blevet præsenteret og det ser i hvert fald ud til at kunne alt hvad man kunne ønske sig.