Procedure ved faktura, mangler hurtigt svar
Hej alle sammen..Jeg har nogle spørgsmål ang. faktura og bilag.
Når nu jeg laver en salgsfaktura i programmet, så bogfører den fakturaen kun med et fakturanummer, og når man siger den er betalt, bogfører den det med fakturanummer og et bilagsnummer.
1. Hvordan er proceduren med hensyn til arkivering?
Når jeg laver fakturaen skal jeg så udskrive den og putte den i en sepereret mappe der hedder fakturaer, eller skal jeg vente med at udskrive den til den er betalt og putte den i min bilagsmappe med fakturanummer og dét bilagsnummer som summasummarum giver den ved betalt bogføring?
2. Når jeg modtager en faktura fra en programmør fx, og jeg vælger at oprette den som købsfaktura i programmet, er det så summasummarum fakturaen jeg skal udskrive og arkivere eller skal jeg lade være med det og blot arkivere den oprindelige faktura? Hertil gælder også samme spørgsmål fra punkt 1. Hvordan er proceduren mht. arkiveringen? Skal jeg putte det i en særskilt mappe der hedder fakturaer, eller skal jeg vente til jeg betaler den og summasummarum giver den et bilagsnummer og så putte købsfakturaen i min bilagsmappe inkl. fakturanummer og dét bilagsnummer summasummarum gav den ved betal bogføring?
3. Når jeg køber kontorartikler i kvickly fx, burde jeg også oprette det som en købsfaktura i summasummarums bilag? i så fald har kvitteringen jo ingen kreditor bilagsnummer?
Eller burde jeg kun bruge dette til når jeg køber fx programmering til en hjemmeside jeg skal sælge?
4. Når jeg nu fx har en kvittering hvor jeg har købt både kontorstole (hvoraf den ene er til privat brug) og et spejl (til privat brug), skal jeg så kun bogføre den ene stol (altså strege den anden stol og spejlet ud på kvitteringen), eller skal jeg indtaste hele beløbet og udligne den ene stol og spejlet med en postering kaldet privat andel på beløbet af én stol og spejlet?
5. Jeg har også en kvittering hvor jeg har købt både en ny printer og nogle kontorartikler - må jeg godt postere kontorartiklerne på kontoen kontorartikler og henvise til fx bilag 20, og på en anden konto postere printeren og henvise til samme bilag: 20?