Avatar billede cortx Nybegynder
03. august 2008 - 00:19 Der er 11 kommentarer og
3 løsninger

Procedure ved faktura, mangler hurtigt svar

Hej alle sammen..

Jeg har nogle spørgsmål ang. faktura og bilag.

Når nu jeg laver en salgsfaktura i programmet, så bogfører den fakturaen kun med et fakturanummer, og når man siger den er betalt, bogfører den det med fakturanummer og et bilagsnummer.

1. Hvordan er proceduren med hensyn til arkivering?
Når jeg laver fakturaen skal jeg så udskrive den og putte den i en sepereret mappe der hedder fakturaer, eller skal jeg vente med at udskrive den til den er betalt og putte den i min bilagsmappe med fakturanummer og dét bilagsnummer som summasummarum giver den ved betalt bogføring?

2. Når jeg modtager en faktura fra en programmør fx, og jeg vælger at oprette den som købsfaktura i programmet, er det så summasummarum fakturaen jeg skal udskrive og arkivere eller skal jeg lade være med det og blot arkivere den oprindelige faktura? Hertil gælder også samme spørgsmål fra punkt 1. Hvordan er proceduren mht. arkiveringen? Skal jeg putte det i en særskilt mappe der hedder fakturaer, eller skal jeg vente til jeg betaler den og summasummarum giver den et bilagsnummer og så putte købsfakturaen i min bilagsmappe inkl. fakturanummer og dét bilagsnummer summasummarum gav den ved betal bogføring?

3. Når jeg køber kontorartikler i kvickly fx, burde jeg også oprette det som en købsfaktura i summasummarums bilag? i så fald har kvitteringen jo ingen kreditor bilagsnummer?
Eller burde jeg kun bruge dette til når jeg køber fx programmering til en hjemmeside jeg skal sælge?

4. Når jeg nu fx har en kvittering hvor jeg har købt både kontorstole (hvoraf den ene er til privat brug) og et spejl (til privat brug), skal jeg så kun bogføre den ene stol (altså strege den anden stol og spejlet ud på kvitteringen), eller skal jeg indtaste hele beløbet og udligne den ene stol og spejlet med en postering kaldet privat andel på beløbet af én stol og spejlet?

5. Jeg har også en kvittering hvor jeg har købt både en ny printer og nogle kontorartikler - må jeg godt postere kontorartiklerne på kontoen kontorartikler og henvise til fx bilag 20, og på en anden konto postere printeren og henvise til samme bilag: 20?
Avatar billede cortx Nybegynder
03. august 2008 - 00:22 #1
Til 1 og 2 - hvis ikke jeg skal putte fakturaen i bilagsmappen og give selve fakturaen dét bilagsnummer som summasummarum giver det ved bogføring af betaling, er det så en overførselskvittering jeg skal smide ind?
Avatar billede ottobp Novice
03. august 2008 - 01:18 #2
der er flere måder at gøre det på
Det er vist accepteret af Told og Skat  at  man elektronisk arkiverer bilagene f.eks. som pdf´ere  som  ved konkret anfordring kan udskrives for kontrol.

den mere traditionelle med papirudskrifter  tilsiger,  at du kunne udskrive  3 stk. af en salgsfaktura.  1. sender du til kunden  2.  een sætter du  ind i en bilagsmappe, hvor fakturaerne  sidder i fortløbende nr.følge. (muliggør let kontrol for revisor og Told og Skat) og 3. sidste ekspl. bruger du til at indsætte med det bilagsnr. som posteringen får i Kassekladden  når du  konstaterer at der er kommet en indbetaling ind på f.eks.  bankkontoen

Med  dine  købsfakturaer  har du set  at programmet  nr.´erer  den bogførte købsfaktura med flg.  KF32/KB4711  hvor  32 er et fortløbende nr.  som du ingen indflydelse har på -  mens  4711  er fakturanr. på din købsfaktura  Hvis du laver en kopi af din købsfaktura og indsætter den i en bilagsmappe  i fortløbende nr.orden (KF32 ....og fremefter)  så  kan du altid  slå  tilbage  og finde et bilag.  Du kan på samme måde indsætte en kopi  i bilagsmappen over  kassekladdebilagene  (men det er ikke krævet at der skal sidde et stykke fysisk papir)  Du  skal blot nemt og hurtigt kunne finde  d e t  k o n k r e t e  stykke bilag.  Og sporet til det findes  masser af steder i optegnelserne.  Dels i posteringsjournalen -  dels på  deb. eller kreditorens kontokort  - dels på  de enkelte kontokort i kontoplanen.

ad. 3.  Du kan sagtens bruge kvitteringen fra Kvickly  - forsyne den med nogle relvante nr.  som  du  så  bogfører med  så bilaget kan findes igen.  HVis du nemt vil kunne se hvad du samlet har købt hos Kvickly  så  opretter du dem som KREDITOR og bogfører på  dem.  ELlers  direkte ind på  driftskontoen.

ad 4.  Du sagtens  splitte en faktura  ud på  een stol på  en driftskonto  een anden stol  på  den private mellemregning  fordi det er dig selv privat,  der skal  bruge den  og  så et spejl på den private mellemmregning også.  Men det er den samme faktura der bogføres på  de tre linier.

ad.  Ligeledes kan du splitte en faktura med printer  ind på små driftsmidler  og så  kontorartikler ind på konto 7000 administration  eller hvad kontoen nu hedder

håber dette løser dine problemer

mvh
Otto B Petersen - certificeret forhandler af SummaSummarum
www.ivaerksaet.dk  tlf  283 44 283
Avatar billede cortx Nybegynder
03. august 2008 - 01:45 #3
Læser og tænker lige, hæng lige på :)
Avatar billede cortx Nybegynder
03. august 2008 - 01:54 #4
1. Salgsfaktura:
Du siger jeg kan udskrive 3 stk.. Første sendes til kunden, jep.. Men nummer to og nummer tre er jeg usikker på. Mener du at nr. 2 indsætter jeg i en fakturamappe (så alle mine fakturaer er nemme at finde ét sted). Nr. 3 indsætter jeg så i bilagsmappen med dét bilagsnummer som summasummarum giver den ved postering af betalt. Således bruger jeg to mapper - en kun til fakturaer og en til bilag ("bevis").

- Er det ikke nødvendigt med et bilag som er overførselskvitteringen?

2. Købsfaktura:
Hvis jeg opretter købsfaktura i summasummarum (udover den kvittering jeg har fra butikken), er det så summasummarum fakturaen eller kvitteringen jeg skal smide i en mappe, og hvilken?

3. Fakura med stole og spejl
Kan jeg ikke bare strege den ene stol og spejlet over på fakturaen og blot bogføre den ene stol, fremfor at skulle bogføre hele beløbet og indskrive en privat andel?

4. En anden privat andel
Noget helt andet er, at firmaet kun skal betale halvdelen af fx stolen (anden halvdel er til privat og studie). Skal jeg så bogføre hel pris for en stol, og postere modsat med halvdelen af prisen og kalde det privat andel, stol? Eller bare fra start bogføre det halve beløb af stolen, og skrive på fakturaen at firmaet betaler halvdelen).
Avatar billede ottobp Novice
03. august 2008 - 02:29 #5
1. hvad mener du med overførelseskvitteringen???  Ja til det under 1.
2. du bruger din modtagne købsfaktura  som  dokumentet der sættes ind i mappen  Ingen grund til at udskrive noget Summa-bilag herpå
3. Joh........ men  vil du så betale fakturaen ad 2 omgange eller hvad  een betaling fra firma og een fra dig privat???
4. Den med  ½ betaling er sgu noget rod. Der tror jeg du lynhurtigt kunne komme i dialog med Told og Skat  om  hvor ikke  3/4 til dig  og 1/4  til firma i stedet???
Op med flaget  -  altså firmaet må finansiere  en stol at sidde på 100%.

mvh  Otto bp
Avatar billede cortx Nybegynder
03. august 2008 - 02:37 #6
1. overførselskvittering = kvittering fra banken om at nu er pengene kr. xx fra kunden gået ind på konto bla bla..

2. Okay, super..

3. Fakturaen er betalt kontant i butikken. Det er mere bare at få det bogført - jeg burde jo egentlig have betalt det af to gange og fået to fakturaer/kvitteringer i stedet for en samlet. Skal jeg bogføre hele beløbet og postere modsat med en privat andel derefter som er en stol og et spejl, eller blot strege noget ud på fakturaen/kvitteringen og skrive beløbet ind som firmaet skal betale direkte.

4. Vil da helst undgå dialog med dem :) Sagen er bare den, at jeg har købt følgende:

- et stort bord til både kæresten og mig
  ½ til mig, ½ til hende .. min halvdel bruges så både til studie/privat og firma.

- to stole
  en til mig, en til hende .. min bruges så både til studie/privat og firma.

- en printer og kopipapir
  ½ til mig, ½ til hende .. min halvdel bruges igen både til studie/privat og firma.
Avatar billede ottobp Novice
03. august 2008 - 09:34 #7
ad 1 Jamen det stykke papir kan du sætte ind eller lade være  - thi indbetalingen fremgår jo med al tydelighed af kontoudskriften. Og begynder du at lade dine fakturaer forsyne med  +71 00000023000115x + 99887766  altså  en ocr-linie så får du en hel unik  IndbetalerID  hvor 23 er kundenr./debitornr.  hvor 115 er fakturanr. x´et er et kontrolciffer, som en algoritme udregner.  Nr. 99887766  er dit kreditor-nr. som du får nede i banken, når du laver en aftale om et sådant nr.
Du kan se systemet demonstreret på min hjemmeside  på linket her:  http://www.ivaerksaet.dk/import/Import%20af%20kassekladde.html
Her får du også en ide til at slippe nemt omkring ved det der klassekladdeindtastning. Faktisk kan du minimere arbejdet til 25%

ad 3 Jamen du kan da markere ved en påskrift  at det kun drejer sig om en del af kvitteringen  der er firmarelevant

ad 4  jamen således forklaret  bliver  det jo også en meget lille del,  som T&S skal finansiere  så  det  æder de jo nok.
Avatar billede ottobp Novice
03. august 2008 - 09:46 #8
ps sidder  du i en prøveversion af summasummarum  eller  har du allerede købt  Prof.-versionen???  Hvis  prøve  så på samme måde som  Serverservice  havde købt hos mig - så står samme mulighed  jo  åben  for dig på
- ligeledes kan du  komme og besøge mig for en dag på et kursus - kører fortrinsvis i Aalborg den sidste onsdag og den sidste lørdag i hver måned.

Otto B. Petersen 
www.ivaerksaet.dk  - tlf  283 44 283
Avatar billede cortx Nybegynder
03. august 2008 - 12:04 #9
Jeg har desværre alerede købt enterprise :) Men jeg bor også omkring Esbjerg, så det var lidt langt væk..

Men ..

1. Jeg har set din film, og virker smart nok - men de bilagsnumre du angiver ved når de er betalt, hvad er bilaget? - Fakturaen, eller?

Det vil sige min procudure er:
- Opret faktura, udskriver 3
- 1 sendes til kunde
- 1 puttes en en fakturamappe (en helt anden mappe end til bilag)
- 1 puttes i bilagsmappe når den er betalt med dét bilagsnr. som summa angiver ved betalt.

På samme måde gør jeg med købsfakturaer ved fx en programmør, hvor det er den oprindelige faktura, og ikke summa versionen, jeg kopierer og smider ind i min fakturamappe og den dag jeg betaler og bogfører det, putter jeg den i bilagsmappen sammen med det bilagsnr. summa giver den ved betalt.
Summaversionen af købsfakturaen er derfor ikke med nogle steder, men er brugt til at holde styr på hvor meget jeg har købt hos gældende leverandør..

3. Altså som tekst til posteringen eller en note på selve kvtteringen?

4. okay :)
Avatar billede cortx Nybegynder
03. august 2008 - 12:05 #10
Ang. 4..

Skal jeg notere på kvitterigen at det kun er halvdlen af stolen, eller skal jeg postere hele beløbet af stolen og lave en anden postering der hedder privat andel stol, som så udligner halvdelen af stolen?
Avatar billede ottobp Novice
03. august 2008 - 14:12 #11
du kan gøre begge dele.  Du skal blot ved hjælp af påtegningerne  kunne finde tilbage - og let og elegant få  noget meningsfuldt  ud af det.

ang. det med afstand  så ja  men  jeg laver også  kurser rundt omkring i landet  bl.a. på  Fanø  så  det  var jo en mulighed.  Har du et sted  hvor  vi kan  være en 10-12 stk.  så  kommer  jeg gerne  Har  en 3-4 kontakter nede  omkring Esbjerg  så  har du  også  nogle kontakter  så?????
Avatar billede cortx Nybegynder
03. august 2008 - 19:06 #12
Tror ikke jeg kan finde nogen der gider med til kursus i summasummarum hehe.. Men tag stilling til min email, hvor idéen vil tage vare om samme ting: summa spørgsmål :)
Avatar billede cortx Nybegynder
03. august 2008 - 19:11 #13
I hvert fald, tak for hjælpen :)
Avatar billede ottobp Novice
03. august 2008 - 19:20 #14
ring til mig  eller mail mig et mobnr. så ringer jeg  så  kan vi tale om din ide

hvordan med spm.. her  er  det udtømt  så  vi skal  have det lukket???
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
IT-kurser om Microsoft 365, sikkerhed, personlig vækst, udvikling, digital markedsføring, grafisk design, SAP og forretningsanalyse.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester