Avatar billede mlaier1959 Novice
03. august 2008 - 23:28 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Uhyggelig lang opstart efter installation af Vista SP1

Hej Eksperter.
Jeg har dette trælse (jeg er nordjyde) problem:
for ca. en måned siden lod jeg min pc installere SP1 via Windows Update. Det bevirkede, at pc'en gik fra rimelige 60 sekunder,  fra jeg havde trykket på knappen til jeg havde loginbillede, til at være 12 minutter om det. Efter nogle dage med dette problem blev jeg træt af det og lavede en roll-back, så jeg ikke havde SP1 mere. Nu var tingene så normale igen. I går tænkte jeg så, at jeg ville prøve igen efter nogle ugers normal drift. Resultatet er det samme. Det, der sker, er, at pc'en står med billedet, der viser den grønne målerlarve, som løber fra venstre til højre, samtidig med at der står "Microsoft Corporation". De første ca. 45 sekunder er der normal diskaktivitet, men derefter kommer der kun et lille "tick" ca. hvert 15. sek. Efter yderligere 11 min. kan jeg så få lov at logge ind. Herefter er alt normalt. Jeg kan ikke se noget unormalt i systemloggen. Er der nogen, der har en idé til, hvad der er galt?
M.v.h.
Morten
04. august 2008 - 07:26 #1
... har du checket efter yderliger WindowsUpdate elementer efter SP1 ?
04. august 2008 - 07:27 #2
Velkommen til Eksperten.dk
Generelt -> http://expfaq.dk/
Avatar billede mlaier1959 Novice
04. august 2008 - 23:40 #3
Jeg har nu ladet pc'en installere yderligere 2-3 opdateringer (der er nu ikke flere vigtige opdateringer tilgængelige), samt opdateret driveren til grafikkortet. Desværre havde jeg ikke afsat nok diskplads til gendannelsespunkterne, så nu er jeg uden mulighed for roll-back til før SP1 :-(
Er der mon andre forslag?
05. august 2008 - 06:48 #4
... for en go' ordens skyld; stik os/mig en HiJackThis ->
http://www.spywareinfo.dk/index.htm#/manualer/hijackthis.htm

Bemærk at HiJackThis.exe programmet skal gemmes i en dertil oprettet mappe og IKKE køres direkte fra nettet...

PS: Brug denne version af HJT -> http://www.trendsecure.com/portal/en-US/_download/HiJackThis.exe

(Jooo - jeg har 'virus' på hjernen...)

Mht.: Vista - HøjreMusseTast på *.EXE filen - Kør som Administrator...

Avatar billede mlaier1959 Novice
05. august 2008 - 17:29 #5
OK, her er indholdet af log-filen fra HJT:
Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.2
Scan saved at 17:25:33, on 05-08-2008
Platform: Windows Vista SP1 (WinNT 6.00.1905)
MSIE: Internet Explorer v7.00 (7.00.6001.18000)
Boot mode: Normal

Running processes:
D:\PROGRA~2\McAfee.com\Agent\mcagent.exe
D:\Windows\system32\taskeng.exe
D:\Windows\system32\Dwm.exe
D:\Windows\Explorer.EXE
D:\Program Files\QuickTime\qttask.exe
D:\Program Files\Java\jre1.6.0_07\bin\jusched.exe
D:\Program Files\SiteAdvisor\6261\SiteAdv.exe
D:\Program Files\Google\GoogleToolbarNotifier\1.2.1128.5462\GoogleToolbarNotifier.exe
D:\Windows\ehome\ehtray.exe
D:\Program Files\Common Files\Ahead\Lib\NMBgMonitor.exe
D:\Program Files\OpenOffice.org 2.3\program\soffice.exe
D:\Windows\ehome\ehmsas.exe
D:\Program Files\OpenOffice.org 2.3\program\soffice.BIN
D:\Program Files\Common Files\Ahead\Lib\NMIndexStoreSvr.exe
D:\Program Files\Internet Explorer\ieuser.exe
D:\Program Files\Internet Explorer\iexplore.exe
D:\Windows\system32\conime.exe
D:\Windows\system32\Macromed\Flash\FlashUtil9f.exe
D:\Downloads\Hijackthis\HiJackThis.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.simulators.dk/portal/
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Search_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,SearchAssistant =
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,CustomizeSearch =
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName =
O1 - Hosts: ::1 localhost
O2 - BHO: Adobe PDF Reader Link Helper - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - D:\Program Files\Common Files\Adobe\Acrobat\ActiveX\AcroIEHelper.dll
O2 - BHO: (no name) - {089FD14D-132B-48FC-8861-0048AE113215} - D:\Program Files\SiteAdvisor\6261\SiteAdv.dll
O2 - BHO: SSVHelper Class - {761497BB-D6F0-462C-B6EB-D4DAF1D92D43} - D:\Program Files\Java\jre1.6.0_07\bin\ssv.dll
O2 - BHO: scriptproxy - {7DB2D5A0-7241-4E79-B68D-6309F01C5231} - D:\Program Files\McAfee\VirusScan\scriptsn.dll
O2 - BHO: (no name) - {7E853D72-626A-48EC-A868-BA8D5E23E045} - (no file)
O2 - BHO: Google Toolbar Helper - {AA58ED58-01DD-4d91-8333-CF10577473F7} - d:\program files\google\googletoolbar1.dll
O3 - Toolbar: &Google - {2318C2B1-4965-11d4-9B18-009027A5CD4F} - d:\program files\google\googletoolbar1.dll
O3 - Toolbar: McAfee SiteAdvisor - {0BF43445-2F28-4351-9252-17FE6E806AA0} - D:\Program Files\SiteAdvisor\6261\SiteAdv.dll
O4 - HKLM\..\Run: [Windows Defender] %ProgramFiles%\Windows Defender\MSASCui.exe -hide
O4 - HKLM\..\Run: [QuickTime Task] "D:\Program Files\QuickTime\qttask.exe" -atboottime
O4 - HKLM\..\Run: [NeroFilterCheck] D:\Program Files\Common Files\Ahead\Lib\NeroCheck.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Adobe Reader Speed Launcher] "D:\Program Files\Adobe\Reader 8.0\Reader\Reader_sl.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [SunJavaUpdateSched] "D:\Program Files\Java\jre1.6.0_07\bin\jusched.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [mcagent_exe] D:\Program Files\McAfee.com\Agent\mcagent.exe /runkey
O4 - HKLM\..\Run: [SiteAdvisor] "D:\Program Files\SiteAdvisor\6261\SiteAdv.exe"
O4 - HKCU\..\Run: [swg] D:\Program Files\Google\GoogleToolbarNotifier\1.2.1128.5462\GoogleToolbarNotifier.exe
O4 - HKCU\..\Run: [ehTray.exe] D:\Windows\ehome\ehTray.exe
O4 - HKCU\..\Run: [BgMonitor_{79662E04-7C6C-4d9f-84C7-88D8A56B10AA}] "D:\Program Files\Common Files\Ahead\Lib\NMBgMonitor.exe"
O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [Sidebar] %ProgramFiles%\Windows Sidebar\Sidebar.exe /detectMem (User 'LOKAL TJENESTE')
O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [WindowsWelcomeCenter] rundll32.exe oobefldr.dll,ShowWelcomeCenter (User 'LOKAL TJENESTE')
O4 - HKUS\S-1-5-20\..\Run: [Sidebar] %ProgramFiles%\Windows Sidebar\Sidebar.exe /detectMem (User 'NETVÆRKSTJENESTE')
O4 - Startup: Joost.lnk = ?
O4 - Startup: OpenOffice.org 2.3.lnk = D:\Program Files\OpenOffice.org 2.3\program\quickstart.exe
O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - D:\PROGRA~2\Java\JRE16~3.0_0\bin\ssv.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java Console - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - D:\PROGRA~2\Java\JRE16~3.0_0\bin\ssv.dll
O13 - Gopher Prefix:
O16 - DPF: {67A5F8DC-1A4B-4D66-9F24-A704AD929EEE} (System Requirements Lab) - http://www.nvidia.com/content/DriverDownload/srl/sysreqlab2.cab
O16 - DPF: {D27CDB6E-AE6D-11CF-96B8-444553540000} (Shockwave Flash Object) - http://fpdownload2.macromedia.com/get/shockwave/cabs/flash/swflash.cab
O17 - HKLM\System\CCS\Services\Tcpip\..\{A776B4C3-E463-4F64-9905-4B9D78B1A519}: NameServer = 192.168.1.1
O23 - Service: Google Updater Service (gusvc) - Google - D:\Program Files\Google\Common\Google Updater\GoogleUpdaterService.exe
O23 - Service: InstallDriver Table Manager (IDriverT) - Macrovision Corporation - D:\Program Files\Common Files\InstallShield\Driver\11\Intel 32\IDriverT.exe
O23 - Service: McAfee Services (mcmscsvc) - McAfee, Inc. - D:\PROGRA~2\McAfee\MSC\mcmscsvc.exe
O23 - Service: McAfee Network Agent (McNASvc) - McAfee, Inc. - d:\PROGRA~2\COMMON~1\mcafee\mna\mcnasvc.exe
O23 - Service: McAfee Scanner (McODS) - McAfee, Inc. - D:\PROGRA~2\McAfee\VIRUSS~1\mcods.exe
O23 - Service: McAfee Proxy Service (McProxy) - McAfee, Inc. - d:\PROGRA~2\COMMON~1\mcafee\mcproxy\mcproxy.exe
O23 - Service: McAfee Real-time Scanner (McShield) - McAfee, Inc. - D:\PROGRA~2\McAfee\VIRUSS~1\mcshield.exe
O23 - Service: McAfee SystemGuards (McSysmon) - McAfee, Inc. - D:\PROGRA~2\McAfee\VIRUSS~1\mcsysmon.exe
O23 - Service: McAfee Personal Firewall Service (MpfService) - McAfee, Inc. - D:\Program Files\McAfee\MPF\MPFSrv.exe
O23 - Service: NBService - Nero AG - D:\Program Files\Nero\Nero 7\Nero BackItUp\NBService.exe
O23 - Service: NMIndexingService - Nero AG - D:\Program Files\Common Files\Ahead\Lib\NMIndexingService.exe
O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (nvsvc) - NVIDIA Corporation - D:\Windows\system32\nvvsvc.exe
O23 - Service: SiteAdvisor Service - Unknown owner - D:\Program Files\SiteAdvisor\6261\SAService.exe

--
End of file - 6361 bytes

Mvh.
Morten
05. august 2008 - 20:57 #6
Hmmm... den ser jo pæn ud ...
05. august 2008 - 20:57 #7
Hvad med UDEN nogen form for (inter)net forbindelse - stikket UD ?
Avatar billede mlaier1959 Novice
06. august 2008 - 00:01 #8
Det giver ingen ændring, men jeg har nu prøvet i Safe Mode. Den hænger efter 30 sek.  med filen Windows\system32\drivers\crcdisk.sys, og når jeg googler den, er det et problem uden entydig løsning. Jeg har prøvet at sætte disk 0 på Sata 0 og disk 1 på sata 1, som er et af løsningsforslagene derude, men nej... Det næste bliver, at jeg vil forsøge at disable alt USB i BIOS, men ikke i aften - nu er jeg søvning:-)
Avatar billede mlaier1959 Novice
07. august 2008 - 08:44 #9
Nu har jeg skiftet diskene tilbage, samt prøvet at disable alt USB i BIOS. Ingen bedring. Efter at have læst i adskillige posts på nettet har jeg konkluderet, at det nok ikke har med Windows\system32\drivers\crcdisk.sys at gøre, da den liste, der kommer op, når der bootes i Safe mode, er en liste over de ting, der ER indlæst. Crcdisk.sys er tilsyneladende blot det sidste, der er indlæst før den prøver at gå videre. Hvad den så laver i de sidste 11 minutter har jeg ingen anelse om, men hvis nogen derude har en metode til at monitorere det, vil jeg da gerne høre det. Da der er utallige, der har samme problem, kunne det være rart, hvis Microsoft ville analysere det og komme med en løsning.
Avatar billede mlaier1959 Novice
18. august 2010 - 13:25 #10
Der var ingen løsning på problemet - heller ikke hos Microsoft.

Tråden lukkes.