Avatar billede tobias28 Praktikant
06. august 2008 - 10:51 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Fjerne kølepasta på undersiden af CPU

Har købt en brugt core 2 due E6400 socket 775 af en fyr….da den kom var der en lille smule kølepasta på undersiden af den…hvordan må jeg fjerne det? Er den allerede beskadiget eller er den slet ikke så følsom som jeg tror??

Dbh, Tobias
Avatar billede tobias28 Praktikant
06. august 2008 - 10:52 #1
OG...er der ikke også lige nogen der kan give et godt råd til at påføre kølepastaen...det er noget megatrægt noget og har hørt at det ikke er så smart at bruge fingrene...

Men hvordan får man så lavet et fint lag....??
Avatar billede showsource Seniormester
06. august 2008 - 11:07 #2
"trægt" ?
Så er det vist noget gammelt noget!

Jeg har altid tørret af med lidt toiletpapir, og derefter med fingrene påført et tyndt ensartet lag.
For meget pasta er ikke godt.
Avatar billede jhkl Nybegynder
06. august 2008 - 11:09 #3
Man behøver ikke gøre så meget ud af at klatte det perfket ud. Det sker helt automatisk, når køleren bliver trykket ned over.
Avatar billede showsource Seniormester
06. august 2008 - 11:10 #4
jups, men klatter ud over siden og så'n ..... :O)

+ ensarthed giver en større sikekrhed for at der ikke er noget luft imellem.
Avatar billede jhkl Nybegynder
06. august 2008 - 11:15 #5
Avatar billede Beach Mester
06. august 2008 - 12:45 #6
En rigtig god dansk guide i hvor vigtigt det er med den rigtige mængde (k)lølepasta + en how2do--->
http://www.tweakup.dk/article/1350/dk/

//Beach
Avatar billede tobias28 Praktikant
06. august 2008 - 12:49 #7
tak for det allesammen,,,

men tilbage til det andet problem...hvordan dælen må jeg fjerne det pasta som er kommet på undersiden?? Er der risiko for at det er beskadiget nu?

Bare sprit??
Avatar billede off-line Nybegynder
06. august 2008 - 13:42 #8
En blød klud og et rensemiddel. Det er muligvis ikke sprit men Rensebenzin eller
Acetone. Du må i altfald ikke slibe på det. Om det er beskadiget? Ikke fordi der
sidder gammelt kølepasta. Og læs så beach´s link, så du ikke bare lægger nogle
klatter og tror det udjævner sig selv.
Avatar billede off-line Nybegynder
06. august 2008 - 13:46 #9
Ps. På undersiden. Du mener da forhåbentlig ikke der hvor alle stifterne sidder?
Avatar billede tobias28 Praktikant
06. august 2008 - 14:25 #10
jo...ikke på bundkortet...men under Cpu'en...på den modsatte side af hvor man normalt skal påføre det...det er lidt misfarvet i det område hvor det har været...
Avatar billede off-line Nybegynder
06. august 2008 - 14:37 #11
Nej jeg tager heller ikke om bundkortet men på den side af cpuén hvor der sidder
en skov af metalstifter. Hvis der sidder noget på en eller flere af de stifter, skal du
virkelig passe på. Bliver de skæve, kan du ikke få sat dem i bundkortet, og de bøjer
nemt. Hvis det som sidder på er meget lidt, så prøv FORSIGTIGT med en neglefil at få
det af. Ellers må du finde ud af, hvilket opløsningmiddel du skal bruge og så prøve
at sætte stifterne i blød, uden at dyppe cpuén i væsken. Det skal foregå et sted, hvor
du, eller andre, ikke i længere tid skal indånde dampene, som er nerve gifte.
Kan du sende et billede?
Avatar billede tobias28 Praktikant
06. august 2008 - 14:44 #12
hej...jeg er ikke lige ved den..men det er denne side: http://techreport.com/r.x/core2/e6700-bottom.jpg

bortset fra at det er en 6400 ligner den den ret meget...

og det er på de "guld-halløjsaer" i siden....ikke de små moduler i midten...

Der er bare lidt misfarvning...! Anyone kan hjælpe med hvilket opløsningsmiddel...?? Ville der ske noget ved bare at prøve at smide den i??
Avatar billede off-line Nybegynder
06. august 2008 - 14:54 #13
Nej hvis det bare er lidt misfarve og der ikke sidder noget på metalstykkerne,
så prøv bare at sætte den i. Lidt misfarve af metallet behøver ikke at betyde noget.
Jeg havde, ud fra din overskrift, fået opfattelsen af, at der sad kølepasta fast.
Avatar billede tobias28 Praktikant
06. august 2008 - 17:15 #14
tak for det...har smidt den i nu og det virker fint...men kan det være den som skaber mit andet problem nu?? http://www.eksperten.dk/spm/840680

smid et svar
Avatar billede off-line Nybegynder
06. august 2008 - 17:45 #15
Ingen point til mig tak.
Avatar billede Beach Mester
07. august 2008 - 10:04 #16
Jeg står også over:-)

//Beach
Avatar billede tobias28 Praktikant
12. august 2008 - 22:45 #17
ok...tak for indsatsen