Avatar billede Slettet bruger
07. august 2008 - 11:27 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hjælp med opgradering af PC

Hej Eksperter
Jeg er ved at opgradere min PC med følgende:

MSI P6N SLI-F V2 - Bundkort - ATX - nForce 650i SLI - LGA775 Socket - UDMA133, Serial ATA-300 (RAID) - Gigabit Ethernet - High Definition Audio (8 kanaler)
447 kr.

Processor - 1 x Intel Core 2 Quad Q6600 / 2.4 GHz ( 1066 MHz ) - LGA775 Socket - L2 8 MB ( 2 x 4MB (4MB pr kerne par) ) - Box
1347 kr.

Kingston HyperX - Hukommelse - 4 GB ( 2 x 2 GB ) - DIMM 240-pin - DDR II - 800 MHz / PC2-6400 - CL5 - 2 V - ikke bufferet - Ikke-paritet
525 kr.

WD Raptor WD740ADFD - Harddisk - 74 GB - intern harddisk - 3.5" - SATA-150 - 10000 rpm - buffer: 16 MB
867 kr.

Samlet pris 3186 kr.

1. Kan man gøre dette bedre til et budget omkring 3000 kr.?
2. Passer disse dele godt nok sammen eller har jeg overset noget?
3. Skal jeg tænke i andre baner - fx. købe en helt ny PC?

På forhånd tak

T2C
Avatar billede tobias28 Praktikant
07. august 2008 - 20:30 #1
var det mig ville jeg putte lidt mere i bundkortet og lidt mindre i cpu...er selv i gang med projektet og har læst flere steder at de flest programmer alligevel ikke kan udnytte quadcore...så dual core er fint...

har selv valgt et asrock 4core 1600 twin p35D ....bedømmelserne er helt gode...og der er bedre muligheder for senere at opgradere uden at skulle have nyt bundkort...helt op til fsb 1600 og mulighed for ddr3 ram....kostede vistnok ca. 600

MEN har dog lige sendt det tilbage, da jeg er ret sikker på at det er defekt...men vil gerne anmelde det lidt når det kommer tilbage og selvfølgelig virker ;-)
Avatar billede starknight_is Nybegynder
08. august 2008 - 03:36 #2
Ikke lige umiddelbart det bedste "første-hånds" indtryk du giver af tingene Tobias hehe.. sku ligemeget.
Men anyway.. Jeg er sku for træt til at kunne se om der findes bedre, det du har skrevet allerede virker som et ret godt køb til en hurtig PC.
Tingene passer sammen JA .. men lige med RAM.. hvilket styresystem har du tænkt dig at køre ? Det jeg mener med det er at WinXP 32bit (både home og Pro) kan IKKE udnytte så megen RAM ! og det er et faktum!
3GB er max!
Du skal op i en 64bit udgave for fuld udnyttelse, hvilket betyder der er mange spil mm du ikke kan bruge.

At købe helt ny vil nok ikke ændre det store ..
bliv i opgraderingen og overvej om du vil have 4gb=64bit eller andet til at starte med
Avatar billede Slettet bruger
08. august 2008 - 11:25 #3
Oki efter lidt overvejelse har jeg skiftet lidt af det ud.
Hvordan ser det her ud så, der er ikke så meget ram men det er DDR3 i stedet for DDR2.
Det er et andet bundkort, vil gerne have et der ikke er forældet imorgen. Jeg har valgt en anden harddisk. Da jeg fik afvide det ikke var der hastigheden blev hentet.
Kom med nogle bud på denne sammensætning:

ASRock 4Core1600Twins-P35 - Bundkort - ATX - iP35 - LGA775 Socket - UDMA133, Serial ATA-300 - Gigabit Ethernet - High Definition Audio (8 kanaler)
503 kr.

Processor - 1 x Intel Core 2 Quad Q6600 / 2.4 GHz ( 1066 MHz ) - LGA775 Socket - L2 8 MB ( 2 x 4MB (4MB pr kerne par) ) - Box
1159 kr.

Kingston ValueRAM - Hukommelse - 2 GB - DIMM 240-pin - DDR3 - 1333 MHz - CL9 - 1.5 V - ikke bufferet - Ikke-paritet
592 kr.

Samsung SpinPoint F1 HD642JJ - Harddisk - 640 GB - intern harddisk - 3.5" - SATA-300 - 7200 rpm - buffer: 16 MB
529 kr.

Samlet pris: 2783 kr
Så er der nok også plads i budget til et nyt kabinet :-)

T2C
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2008 - 03:23 #4
Bare for at gøre det mere besværligt så kommer der lige en ny sammensætning:

ASRock P45TurboTwins2000 - Bundkort - ATX - iP45 - LGA775 Socket - UDMA133, Serial ATA-300 (RAID), eSATA - 2 x Gigabit Ethernet - FireWire - High Definition Audio (8 kanaler)
666 kr.

Processor - 1 x Intel Core 2 Quad Q6600 / 2.4 GHz ( 1066 MHz ) - LGA775 Socket - L2 8 MB ( 2 x 4MB (4MB pr kerne par) ) - Box
1159 kr.

Samsung SpinPoint F1 HD642JJ - Harddisk - 640 GB - intern harddisk - 3.5" - SATA-300 - 7200 rpm - buffer: 16 MB
529 kr.

Corsair XMS2 Dominator Xtreme Performance TwinX Matched - Hukommelse - 4 GB ( 2 x 2 GB ) - DIMM 240-pin - DDR II - 1066 MHz / PC2-8500 - CL5 - 2.1 V
874 kr.
Eller
Mushkin Xtreme Performance - Hukommelse - 4 GB ( 2 x 2 GB ) - DIMM 240-pin - DDR2 - 1066 MHz / PC2-8500 - CL5 - 2.1 V - ikke bufferet
812 kr.

Har fundet ud af at det nok er bedst at køre med 4gb DDR2, ved at læse diverse forums.
Læste at det var godt med en høj FSB da den skal divideres med 2 for at finde max MHz på ram. Det er stadigt samme harddisk, men jeg er ikke sikker på hvilken ram der er den bedste.

T2C
Avatar billede starknight_is Nybegynder
10. august 2008 - 02:15 #5
Hey T2C

Du kan rent faktisk godt hente lidt performance på harddiske, gå efter 32MB Cache diske, med ram, ja så har du til dels ret. DDR2 kører med en meget lavere latency generelt .. nu er dine senere valg dog med CL5 .. gå efter DDR2 - CL4 i 1066 PC2-8500.
Asrock har aldrig været min kop the .. men de laver altså gode kort, og indrømmet, har da haft et par eller 5 af dem i min tid, så det er bestemt ikke ment på en dårlig måde, der er dog ingen tvivl om at der findes bedre .. anyways

tingen med ram og cpu og alt det FSB ... ser du, bare som eksempel, så har en AMD X2 en Hypertransport på 1000MHz (5x200MHz) i de fleste tilfælde, nogle har sågar kun 800 (4x200) og når du køber DDR2-800MHz som AM2 kører lige nu, ja så har du via RAM 4x200MHz = 800MHz
Alt er delt op i multipliceringer.
Det er grunden til at du ofte opdager mange programmer og styresystemer der henviser til 3x86 (forestil dig det uden X, og alt MS har lavet siden Win2000 har en installationsmappe med I386... makes you think)
CPU'erne i dag mener jeg er i en 6x86 (hvilket kun Linux drager 100% udnyttelse af)
Hvad alt dette rent faktisk betyder er at du i bund og grund får mest udnyttelse af den laveste latency, hurtigste FSB, største Cache for både HD og CPU, og hurtigste RPM på HD osv..

Jeg er så ikke gået ret meget ind i regneblokken på alt sammen, men jeg ved du har en ret god ide om det hele af det her.. alt det min fætter fortalte mig er simpelthen for indviklet at komme ind på i et enkelt forum indlæg hvis du forstår

//StarKnight_IS