Avatar billede nyhuus Nybegynder
07. august 2008 - 18:01 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Mister EXIF data ved resize med GD lib

Jeg er ved at lave et lille foto galleri til min hjemmeside, da jeg tager en masse billeder med mit sony alpha 200.

Til det vil jeg gerne have exif data vist.
jeg putter et vandmærke på orginalen hvilket fjerner exif. og jeg resizer billedet til et thumbnail inden jeg putter vandmærke på, men dette mister også exif.

Er der nogle der har et forsalg til hvordan man kan resize uden man mister sine EXIF data?

Jeg bruger imagecreatetruecolor(); og imagecopyresampled(); jeg formoder at det er en af disse 2 der fjerner exif fra mit billede.

Jeg har testet med at tage exif fra billedet, hvor jeg så har udladet vandmærket og dette virker fint. Men jeg skal helst have mit vandmærke på.

På forhånd mange tak :)
Avatar billede jakobdo Ekspert
07. august 2008 - 22:11 #1
Det ser faktisk ud til svaret er nej.
Det kan ikke lade sig gøre.
Hvis du har adgang til imagemagick, skulle den bibeholde exif data.
Avatar billede nyhuus Nybegynder
07. august 2008 - 22:17 #2
Det ser det fatisk ud til at jeg har, jeg har dog ingen begræb om hvordan jeg skal benytte det.

Det skal også siges at jeg ikke selv har lavet det resize script jeg har, det er fra en guide jeg fulgte engang.
Avatar billede neonman Nybegynder
08. august 2008 - 08:42 #3
en måde at løse det på som jeg også personligt syndes er meget mere optimalt er at du har en mægte EXIF data på dit foto når du uploader det, tag alt den EXIF data du skal bruge og smidt det så op i en database, på den måde kan du også lave statestikker senere det er klart den mest optimale måde syndes jeg personligt.

men ja som Jakobdo så brug også imagemagick til at beholde det så¨hvis du har løst så brug begge methoder og du har et meget stærkere billedegalleri :0)

forsat goddag.
Avatar billede nyhuus Nybegynder
08. august 2008 - 09:18 #4
Tak for jeres svar, jeg havde tænkt på at smide det i db inden, men kunne jo have været smart at bare kunne tage det ud af billedet :)

Men jeg putter det nok i en db :)

Jacob smid et svar så kan i begge få points, da dit forslag jo også virker :)
Avatar billede jakobdo Ekspert
08. august 2008 - 09:39 #5
Svar
Avatar billede jakobdo Ekspert
08. august 2008 - 22:31 #6
Takker for point.
Avatar billede nyhuus Nybegynder
08. august 2008 - 22:38 #7
Velbekom :)

Og jeg takker for hjælpen :D