Avatar billede doktorfrank Nybegynder
08. august 2008 - 11:47 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

fejl ved opdatering

Jeg er meget ny med Linux og har installeret Ubuntu 8.04 (hardy)på min pc
som også kører win XP.
Jeg har fået den samme fejl en del gange. Dels når jeg prøver at opdatere
systemet og sidst hvor jeg prøvede at opdatere wine.
Jeg får følgende besked:

W: Kunne ikke hente cdrom:[Ubuntu 8.04.1 _Hardy Heron_ - Release i386
(20080702.1)]/dists/hardy/restricted/binary-i386/Packages.gz Brug
apt-cdrom for at apt kan lre den at kende. apt-get update kan ikke bruges
til at tilfje nye cd'er

E: Nogle indeksfiler kunne ikke hentes, de er blevet ignoreret eller de
gamle bruges i stedet.

Et andet problem jeg har er at jeg alt for ofte bliver udsat for at
computeren pludselig fryser og jeg ikke kan andet end at genstarte (jeg
kender ikke nogle  muligheder for at stoppe en bestemt process nr den
fryser som p XP hvor man kan trykke crtl+alt+del)

jeg bruger følgende:
2.22.3 (Ubuntu 2008-07-09)
2.6.24-19-generic (#1 SMP Fri Jul 11 23:41:49 UTC 2008)
på en AMD Athlon(TM) XP 2000+
med cpu support på pu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 mmx fxsr sse syscall mmxext 3dnowext 3dnow up ts

Håber en eller anden vil hjælpe mig så jeg ikke mister lysten til Linux
med venlig hilsen Frank Boutrup Schmidt
Avatar billede lassebm Nybegynder
08. august 2008 - 11:58 #1
Den vil installere pakkerne fra en cd?. Løsning 1 (den usmarte) Indsæt cd'en den spørg om, og du vil ikke få fejlen. Løsning 2 (den smart) Ret din source.list fil til så den bruger pakkekilderne på nettet, så slipper du for at skulle rode med cd'ere hele tiden.

Uden at være 100% hjemme i ubuntu kan du sikkert køre apt-setup, eller også filde kilde angivelserne på nettet, og rette /etc/apt/source.list manuelt.

For at stoppe en process, kan du først se kørerende processor med kommandoen

ps -aux (her får du et proccessid (pid) ) som du skal bruge til at slå kommandoen ihjel med sammen med kommandoen kill.
Avatar billede lassebm Nybegynder
21. august 2008 - 08:50 #2
Kom du videre?
Avatar billede doktorfrank Nybegynder
21. august 2008 - 23:02 #3
Ja, mange tak. Jeg havde valgt at lade den opdatere fra den forkerte kilde. Lidt noget rod men jeg opdaterer fint nu.
Mange tak!
Avatar billede lassebm Nybegynder
26. august 2008 - 11:15 #4
Husk at lukke :)