Avatar billede dudez Nybegynder
11. august 2008 - 10:07 Der er 11 kommentarer

1 fast ip men flere servere

Jeg har en fast IP på mit server miljø privat. Men har et lille problem som jeg ikke kan finde løsningen på.

Følgende services er installeret på ser01 og ser02: Apache, SSH, FTP, POSTFIX, mm.

Det jeg ønsker er hvis man skriver, domain(a).dk skal den automatisk benytte ser01 og hvis man skiver, domain(b).dk skal den automatisk benytte ser02.

Jeg troede man kunne benytte en intern-DNS server til dette, men har fået af vide at dette kan man ikke. Dette vil kun virke internt (bag routeren).

Kender du/I til noget software hvor man kan gøre dette, eller skal jeg hen og købe flere faste ip-adresser?

Serverdiagram : http://viavi.dk/case21.png
Avatar billede riversen Nybegynder
11. august 2008 - 19:33 #1
DNS varetager kun opgaven med at omdanne navne til IP. DNS opererer slet ikke med porte, så det du vil kan du ikke med mindre du har 2 fast ip-adresser, som hvert domæne kan pege på.
Avatar billede showsource Seniormester
11. august 2008 - 19:39 #2
Du kan godt med noget mod_proxy.
Men dengang jeg prøvede, tog det noget tid førend der var svar.
Om det så evt. har været mig som gjorde det forkert skal jeg ikke kunne sige.
Men det virkede :O)
Avatar billede showsource Seniormester
11. august 2008 - 19:44 #3
Og jeg husker ikke 100% hvad jeg egentlig gjorde, men det var noget med noget proxy_pass
http://httpd.apache.org/docs/2.2/mod/mod_proxy.html#proxypass
Avatar billede dudez Nybegynder
11. august 2008 - 20:18 #4
Jeg kender godt til apache proxy, men dette er jp så kun på webdelen man kan lave ting. ikke på ftp mm.
Avatar billede dudez Nybegynder
11. august 2008 - 20:58 #5
Det jeg tænker lidt på. i dag har jeg DNS'en hos gratisDNS. Det vil sige taster man domain(a).dk så siger gratisDNS at den skal videre til min IP adresee (x.x.x.x).

1. Det jeg undre mig over er. Hvordan kan apache eks. vide at brugeren har tastet domain(a).dk og derved vise den rigtige hjemmeside. Det kan den vel kun pga. at ikke kun IP adressen (x.x.x.x) sendes via GratisDNS til min server?

2. Så det jeg tænkte var, at det muligvis var lavet noget software (3.part) som kunne finde ud af analyser den DATA som kommer fra eks. GratisDNS til min server? og det var her jeg troede man brugte en intern DNS server..

Er en del forviret nu!
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
11. august 2008 - 21:18 #6
Hejsa, det eneste GratisDNS gør er at fortælle browseren at den adresse som den søger på, ligger på en given IP, så er det op til din server at fortælle hvad den vil vise.

Hvis du kører med Windows servere kan du godt have flere sites på den samme maskine, der definere du via hostheaders og intern DNS hvilken side der spørges på, jeg går ud fra at noget lignende kan lade sig gøre med Apache.
Avatar billede dudez Nybegynder
11. august 2008 - 21:27 #7
Lundorff-net --> Jeg gør det i dag på apache på ca 10 domainer, men her sker alt på en server. Det jeg ønsker at som jeg har tegnet her : http://viavi.dk/case21.png
Avatar billede dudez Nybegynder
11. august 2008 - 21:33 #8
Jeg tror "riversen" få ret.... men jeg forstå det bare ikke. Men man skal jo heller ikke forstå alt
Avatar billede riversen Nybegynder
12. august 2008 - 06:49 #9
dudez: ja, eller skal du have gang i noget proxy, som showsource omtaler. Grunden til det vil virke med en intern dns er jo, at internet vil de 2 servere jo have hver deres IP. I den internet dns vil så sætte domaina.dk til at pege på den ene ip og domainb.dk til at pege på den anden ip. Ude fra internettet præsenteres dit netværk med kun en IP (den altafgørende forskel), så begge domæner er nødsaget til at pege på samme IP. Eneste mulighed for så at adskille trafikken er via PAT, hvor du fx. forware port 80 til server 1 og 8080 til server2. Men med den løsning er vi så ude i at man skal skrive http://domaina.dk eller http://domainb.dk:8080. Sidste mulighed er så en proxy, der kan "lytte" på om der skrives domaina.dk eller domainb.dk i browseren og ud fra det dirigerer trafikken bag ved routeren. Men begge domæner vil her stadig pege på samme eksterne IP. Til at forstå?
Avatar billede riversen Nybegynder
12. august 2008 - 06:50 #10
*at internt vil de 2
Avatar billede riversen Nybegynder
12. august 2008 - 06:50 #11
høh, det ligger vist bare i fingrene at skrive internet frem for internt... sker kontant.