Avatar billede Peter Krüger Juniormester
21. august 2008 - 23:18 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Automatisk nummerering af resultatkolonne.

Kære databaseeksperter.

Her kommer et novice spørgsmål - men det har indtil videre kostet mig en musearm i at klikke mig rundt i Google og på diverse Access-sites...

Jeg er ved at oprette en Access database i forbindelse med afviklingen af et motionsløb. Den er ganske simpel (kunne måske godt have lavet det i excel, men det var sjovere (og lettere at få data ind og generere rapporter) i Access) med to tabeller (DELTAGER: Startnr, Navn, Mailadresse og Klasse; og RESULTAT: Startnr og Resultattid).

Jeg kan fint generere en rapport der er gruppe inddelt efter klasser og fint sorteret efter resultattid - men (og her kommer det egentlige spørgsmål) folk vil jo gerne vide, hvilken placering de har fået. Er det muligt at lave en kolonne der automatisk nummererer rækkefølgen af resultaterne, så man kan se hvem der bliver nr. 1, 2, 3...14...45 osv.?

Jeg vil foretrække at have én rapport med alle deltagere (der kommer som regel omkring 200) - der så skifter side for hver klasse. Men vil det være lettere, hvis jeg laver en query, så hver klasse får sin egen rapport? Og kan dette løse problemet med resultatrækkefølgen? Skal jeg oprette en ny tabel ud fra resultattid - og i så fald, hvordan gør jeg det?

Med venlig hilsen
Peter
Avatar billede mugs Novice
22. august 2008 - 06:47 #1
Lav en forespørgsel der er sorteret stigende efter resultattid. Med baggrund i denne laver du en fortløbende formular og fyrer denne af:

Private Sub Kommandoknap15_Click()
Dim VARa As Long, K As Long, VARb As Long
DoCmd.GoToRecord acForm, "frmresultat", acFirst, 1
VARa = 1
VARb = DCount("*", "Tabel1")
For K = 1 To VARb
[Forms]![frmresultat]![placering] = VARa
DoCmd.GoToRecord acForm, "frmresultat", acNext, 1
VARa = VARa + 1
Next K
VARa = 0
VARb = 0
End Sub
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
22. august 2008 - 06:56 #2
Er det ikke lidt overkill?

Et tekstfelt med Control Source (postkilde?) =1 og så Running sum  Over Group burde da være nok til at klare det hvis:
1  rapporten er sat op til at gruppere på klasser
2  sorteringen er så hurtigste mand kommer først

Der tages ikke hensyn til at der kan være flere med samme resultat.
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
22. august 2008 - 07:29 #3
@hugopedersen: Jeg har oprettet et tekstfelt og har sat 'Kontrolelementkilde' (det er vel det du mener - og undskyld jeg sidder med en dansk Access - ved godt at det ikke just gør det nemmere...) til Resultattid - og vælger 'Løbende sum' til at summere over grupper - men den lægger blot tiderne sammen, og det er der jo ikke nogen, der kan bruge ;o) Hvordan sætter jeg attribut til =1 ?

@mugs: jeg er som sagt novice - så jeg er ikke helt med på hvor eller hvordan, denne implementeres - men tak for input.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
22. august 2008 - 07:36 #4
Der er kontrolelementkilde du skal sætte til =1
Så skulle den gerne spille - med de tidligere nævnte forbehold
Avatar billede mugs Novice
22. august 2008 - 07:53 #5
Jeg kan sende dig et eksempel.
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
22. august 2008 - 08:27 #6
Tak til jer begge - så fik jeg det til at virke :oD
God weekend, når I når dertil.
Mvh//Peter
I får begge point, da jeg lærte noget nyt...
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
22. august 2008 - 08:27 #7
Men det kræver så lige, at hugopedersen lægger et svar :o)
Avatar billede mugs Novice
22. august 2008 - 08:33 #8
Tak for point - Men du må nu gerne få min demo. Måske du kan lære lidt om VBA og løkker. Jeg er lige off nogle timer.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
22. august 2008 - 09:19 #9
Jamen jeg lægger da lige et svar.
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
22. august 2008 - 12:20 #10
@ mugs: du må gerne sende mig din demo - petkrug at gmail punktum com.
Avatar billede mugs Novice
22. august 2008 - 13:08 #11
Sendt.