Avatar billede Douink Novice
23. august 2008 - 14:28 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Totalkredit lån. Hvad forgår der?

Jeg er ved at bygge hus. Men da der kun mangler 2.5 mdr til huset er færdig. har vi i sammenarbejde med banken lavet en totalkredit lån.
Vi har skudt huset til at være 2 mil værd nå den er færdig. så vi har lånt 1.6 mil af kreditforeningen (20% af husets værdi)
De 1.6 mil stå så på en konto i banken. Som jeg indtil nu har brugt lidt af til bygge udgifter.

Her kommer så spørgsmålet.
Pludselig ringer banken og siger at de har en byggekredit klar til mig.
Hvorfor skal jeg have en byggekredit nu, hvor pengen står på en konto i banken?
Min byggekredit skal jeg betale 3,25% rente for (Kun det der er blevet brugt op byggekrediten). Og jeg får 3,25% rente for de 1,6 mil der står i banken.
Jeg fatter ikke hvorfor. for jeg havde håbet på at de 3,25 jeg får for 1,6 mil kunne tage noget af de 7% rente kreditforeningslånet er på.
Hvorfor skal banken lave en byggekredit, nå alle pengene er på en konto?
Hvorfor skal jeg bruge min 3,25% rente af indestående. til at batale en byggekredit rente også på 3,25%, når jeg nu kan bruge dem til at betale min 7% totaldredit rente?

Jeg kan ikke gennemskure hvad banken har gang i. og de vil have mig ned og underskrive byggekreditten?

Nogle gode råd?
Avatar billede Jensen DK Novice
23. august 2008 - 14:35 #1
Er det ikke bare et tilbud.
Avatar billede js_delphi Nybegynder
23. august 2008 - 14:48 #2
Det kan banken forhaabentlig forklare dig bedre end nogen herinde.
Hvis ikke, har du nok den forkerte bankraadgiver...
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
23. august 2008 - 20:26 #3
Ja banken må forklare det selv.
Men ellers kan man ikke optage kreditforeningslån i et hus der ikke er færdigt.
Det må være byggekreditten der er aktiv og ikke kreditforeningslånet.
Avatar billede liebmann Nybegynder
23. august 2008 - 22:10 #4
Det er måske ikke lige et spørgsmål til IT-eksperter !!!!
Du har fået Totalkredit-lånet udbetalt som et forhåndslån, og provenuet står i banken til sikkerhed for Totalkredit-lånet, og det må reelt ikke røres før huset er færdigt.
Banken garanterer Totalkredit for indfrielse, hvis byggeriet ikke bliver færdigt, eller hvis det bliver mindre værd end de 2 mill.
Derfor tilbyder banken dig en byggekredit  -  og det er til en favørrente.
Men, som js_delphi skriver, så skal du få din bankrådgiver til at forklare det tekniske.
Avatar billede Douink Novice
24. august 2008 - 16:40 #5
Hej

Banken er ikke altid den bedste til at oplyse om skjulte renter eller gebyr. derfor skrev jeg her på eksperten. Vidste ikke at det kun var IT eksperter der var her inde. så jeg er nok gået galt i byen.
Men liebmann, du har ret. banken skal også have 1,5% rente. for en bygge garanti som de stiller over for totalkredit. den blev jeg også først oplyst om efter lånet var på plads.
Men jeg fatter stadig ikke hvorfor banken nu vil lave en byggekredit, når der allerede er hævet flere 100.000 på totalkredit lånet. hvorfor kan jeg ikke fortsætte med den metode. Gør de det mon bare for at få de 3,25% ud af mig eller hvad ?

Venlig Hilsen
Douink
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
24. august 2008 - 17:11 #6
Spørg løs. Emnerne i "Fri debat" er netop "frie".
Iøvrigt er det langt fra første spørgsmål her som ikke er direkte IT-relateret.

Den "metode" kan ikke fortsætte da du ganske enkelt reelt ikke er berettiget til de kreditforenings penge endnu.
Det må hænge sammen med at beløbene har været relativt små indtil videre og/eller at noget skulle på plads før end byggekreditten kunne oprettes.
Det er snarere en "kulance" handling fra din bank end et forsøg på at snyde dig.
Avatar billede Jensen DK Novice
29. november 2008 - 09:20 #7
Sker der noget her?  Kan der afsluttes?
Du kan læse her hvordan man giver point / lukker sine spørgsmål.

http://expfaq.dk/behandling_af_svar#behandling_af_svar
Avatar billede Douink Novice
01. december 2008 - 18:54 #8
Tak for svaret Liebmann... Det var faktisk derfor de ville lave byggekreditten... 1000 tak