Avatar billede redsted Praktikant
25. juni 2001 - 09:58 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

altid 2 decimaler

Jeg vil gerne at dette script altid skriver 2 decimaler ergo når resultatet er 5.5 skal den skrive 5.50 Hvordan???

<!DOCTYPE HTML PUBLIC \"-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN\">
<!-- Minus AutoDato -->
<HTML><HEAD><TITLE>Bestillingsform</TITLE>
<META NAME=\"Generator\" CONTENT=\"Stone\'s WebWriter 3.5\">
<META content=\"text/html; charset=iso-8859-1\" http-equiv=Content-Type>
<META content=\"Microsoft FrontPage 4.0\" name=GENERATOR>
<STYLE type=text/css>

BODY
{
    BACKGROUND-COLOR: white
}
.mainTable
{
    BACKGROUND-COLOR: white;
    WIDTH: 400px;
    BORDER-STYLE: solid;
    border-color: blue;
    border-width: 2px;
}
.subTable
{
    BACKGROUND-COLOR: white;
    WIDTH: 100%;
    BORDER-STYLE: black solid 1px;
    MARGIN: 1px;
}

.mainHeader
{
    COLOR: black;
    FONT-FAMILY: Arial, Verdana;
    FONT-SIZE: xx-large;
    FONT-WEIGHT: 500
}
.subHeader
{
    COLOR: blue;
    FONT-FAMILY: Arial, Verdana;
    FONT-SIZE: medium;
    FONT-WEIGHT: 600
}
.deliveryHeader
{
    COLOR: black;
    FONT-FAMILY: Arial, Verdana;
    FONT-SIZE: x-small;
    FONT-WEIGHT: 400;
}
.deliveryInput
{
    COLOR: black;
    FONT-FAMILY: Arial, Verdana;
    FONT-SIZE: x-small;
    FONT-WEIGHT: normal;
    WIDTH: 250px;
}

.basketHeader
{
    COLOR: black;
    FONT-FAMILY: Arial, Verdana;
    FONT-SIZE: x-small;
    FONT-WEIGHT: 700
}
.productName
{
    COLOR: black;
    FONT-FAMILY: Arial, Verdana;
    FONT-SIZE: x-small;
    FONT-WEIGHT: normal
}
.productPrice
{
    COLOR: black;
    FONT-FAMILY: Arial, Verdana;
    FONT-SIZE: x-small
}
.totalPriceHeader
{
    COLOR: black;
    FONT-FAMILY: Arial, Verdana;
    FONT-SIZE: x-small;
    FONT-WEIGHT: 500
}
.totalPrice
{
    COLOR: black;
    FONT-FAMILY: Arial, Verdana;
    FONT-SIZE: x-small;
    FONT-WEIGHT: 500;
    BORDER-STYLE: none;
    text-align: right;
    WIDTH: 75px;
    BORDER-STYLE: none;
}
.productCount
{
    COLOR: black;
    FONT-FAMILY: Arial, Verdana;
    FONT-SIZE: x-small;
    FONT-WEIGHT: normal;
    WIDTH: 30px;
    text-align: right;

}
.linePrice
{
    COLOR: black;
    FONT-FAMILY: Arial, Verdana;
    FONT-SIZE: x-small;
    FONT-WEIGHT: normal;
    WIDTH: 75px;
    BORDER-STYLE: none;
    text-align: right;
}
</STYLE>

<SCRIPT language=JavaScript>

/*

Copyright by InterCool&Co - 2001

You need to obtain explicit permission to use this javascript orderform/basket

*/

//array indeholdende id\'er på input-felter med linie-priser
var lineItems = new Array(\'linePrice_1\',\'linePrice_2\',\'linePrice_3\',\'linePrice_4\',\'linePrice_5\')

//beregner prisen på en ordrelinie udfra indtastet antal og pris på det aktuelle produkt
function calculateOrderLine(product_id, linePrice_id, price) {
  objProduct = eval(\"document.forms[\'Bestillingsform\'][\'\" + product_id + \"\']\")
  objLinePrice = eval(\"document.forms[\'Bestillingsform\'][\'\" + linePrice_id + \"\']\")

  calculated = price * objProduct.value
  objLinePrice.value = calculated

  //test på om det indtastede antal er et lovligt antal
  if (isNaN(calculated)) {
    objLinePrice.value = \"0\"
    alert(\"Det indtastede skal være et tal\")
    objProduct.value = \"0\"
  } else {
    calculated = calculated.toString()
    decPos = calculated.indexOf(\".\")
    if (decPos != -1) {
      objLinePrice.value = calculated.substring(0,calculated.indexOf(\".\")+3)
    } else {
      calculated = calculated + \".00\"
      objLinePrice.value  = calculated
    }

  //beregn det totale beløb
  calculateOrderTotal()

}

//beregner prisen på den samlede ordre
function calculateOrderTotal() {
  totalAmount = 0;

  //løb alle formularens elementer igennem og beregn den samlede pris
  for (i=0; i<lineItems.length;i++) {
    currentID = lineItems[i]
    currentVal = eval(\"document.forms[\'Bestillingsform\'][\'\" + currentID + \"\'].value\")
    totalAmount = totalAmount + parseFloat(currentVal)
  }

  //tilføj ordregebyr
  if (totalAmount > 0) {
    orderFee = eval(\"document.forms[\'Bestillingsform\'][\'Ordre gebyr\'].value\")
    totalAmount = totalAmount + parseFloat(orderFee)
  }

  totalAmount = totalAmount.toString()

  decPos = totalAmount.indexOf(\".\")
  if (decPos != -1) {
    totalAmount = totalAmount.substring(0,totalAmount.indexOf(\".\")+3)
  } else {
    totalAmount = totalAmount + \".00\"
  }
  totalPriceObj = eval(\"document.forms[\'Bestillingsform\'][\'Samlet pris\']\")
  totalPriceObj.value = totalAmount
}

function validateOrderData() {

  //er der valgt nogle produkter
  total = document.forms[\'Bestillingsform\'][\'Samlet pris\'].value

  if (total == \"\" || total == \'NaN\' || total == null || total == 0) {
    alert(\"Der er ikke valgt varer på bestillingen!\")
    return false
  }

  //er leverings info givet
  if (document.forms[\'Bestillingsform\'][\'Navn\'].value == \'\') {
    alert(\"Der skal indtastes et navn, hvortil bestillingen skal sendes\")
    return false
  } else if (document.forms[\'Bestillingsform\'][\'Adresse\'].value == \'\') {
    alert(\"Der skal indtastes en adresse, hvortil bestillingen skal sendes\")
    return false
  } else if (document.forms[\'Bestillingsform\'][\'Postnr./By\'].value == \'\') {
    alert(\"Der skal indtastes et postnr. og by, hvortil bestillingen skal sendes\")
    return false
  }

  //bekræft ordre afgivelse
  if (!confirmOrder()) {
    return false
  }

  //validation ok
  return true
}

function trimString() {
}

//bekræft ordre afgivelse
function confirmOrder() {
  msg = \"Er du sikker på at du vil fuldføre bestillingen?\\n\\n\"

  //Kurvens indhold listes
  msg = msg + \"Du har bestilt følgende:\\n\\n\"
  msg = msg + \"Cykel - \" + document.forms[\'Bestillingsform\'][\'Cykel\'].value + \" stk.\\n\"
  msg = msg + \"Forlygte - \" + document.forms[\'Bestillingsform\'][\'Forlygte\'].value + \" stk.\\n\"
  msg = msg + \"Baglygte - \" + document.forms[\'Bestillingsform\'][\'Baglygte\'].value + \" stk.\\n\"
  msg = msg + \"Reflekser - \" + document.forms[\'Bestillingsform\'][\'Reflekser\'].value + \" stk.\\n\"
  msg = msg + \"Racerstyr - \" + document.forms[\'Bestillingsform\'][\'Racerstyr\'].value + \" stk.\\n\\n\"
  msg = msg + \"Til en samlet pris på kr. \" + document.forms[\'Bestillingsform\'][\'Samlet pris\'].value + \" inkl. ordregebyr på kr. \" + document.forms[\'Bestillingsform\'][\'Ordre gebyr\'].value + \"\\n\"

  if (window.confirm(msg)) {
    return true
  } else {
    return false
  }

</SCRIPT>
</HEAD>
<BODY><P><SPAN class=mainHeader>Bestillingsform</SPAN>
<form action=\"http://formmail.digiweb.dk/script/FormMail.pl\" method=\"post\"
name=\"Bestillingsform\" onsubmit=\"return validateOrderData()\">
  <input type=\"hidden\" name=\"recipient\" value=\"webmaster@ayurveda.dk\">

<TABLE class=mainTable>
  <TBODY>
  <TR>
    <TD>
      <TABLE>
        <TBODY>
        <TR>
          <TD colSpan=4>
            <P align=center><SPAN class=subHeader>Levering</SPAN></P></TD></TR>
        <TR>
          <TD><SPAN class=deliveryHeader>Navn</SPAN></TD>
          <TD colSpan=3><INPUT class=deliveryInput name=Navn></TD></TR>
        <TR>
          <TD><SPAN class=deliveryHeader>Adresse</SPAN></TD>
          <TD colSpan=3><INPUT class=deliveryInput name=Adresse></TD></TR>
        <TR>
          <TD><SPAN class=deliveryHeader>Postnr./By</SPAN></TD>
          <TD colSpan=3><INPUT class=deliveryInput name=Postnr./By></TD></TR>
        <TR>
          <TD><SPAN class=deliveryHeader>Telefon</SPAN></TD>
          <TD colSpan=3><INPUT class=deliveryInput name=Telefon></TD></TR>
        <TR>
          <TD><SPAN class=deliveryHeader>Email</SPAN></TD>
          <TD colSpan=3><INPUT class=deliveryInput name=Email></TD></TR>
        <TR>
          <TD><SPAN class=deliveryHeader>Kommentarer</SPAN></TD>
          <TD
      colSpan=3><TEXTAREA name=Kommentarer rows=\"1\" cols=\"20\"></TEXTAREA></TD></TR></TBODY></TABLE><BR>
      <TABLE cellSpacing=10>
        <TBODY>
        <TR>
          <TD colSpan=4>
            <P align=center><SPAN class=subHeader>Bestilling</SPAN></P></TD></TR>
        <TR>
          <TD width=\"50%\"><SPAN class=basketHeader>Produkt</SPAN></TD>
          <TD width=\"30%\"><SPAN class=basketHeader>Enhedspris</SPAN></TD>
          <TD width=\"5%\"><SPAN class=basketHeader>Antal</SPAN></TD>
          <TD align=right width=\"15%\"><SPAN
        class=basketHeader>Pris</SPAN></TD></TR>
        <TR>
          <TD><SPAN class=productName>Cykel</SPAN></TD>
          <TD><SPAN class=productPrice>Kr. 2.995,00</SPAN></TD>
          <TD><INPUT class=productCount maxLength=2 name=Cykel
            onchange=\"calculateOrderLine(\'Cykel\', \'linePrice_1\', 2995)\"
          value=0></TD>
          <TD align=right><INPUT class=linePrice disabled name=linePrice_1
            onfocus=blur() value=0></TD></TR>
        <TR>
          <TD><SPAN class=productName>Forlygte</SPAN></TD>
          <TD><SPAN class=productPrice>Kr. 17,95</SPAN></TD>
          <TD><INPUT class=productCount maxLength=2 name=Forlygte
            onchange=\"calculateOrderLine(\'Forlygte\', \'linePrice_2\', 17.95)\"
            value=0></TD>
          <TD align=right><INPUT class=linePrice disabled name=linePrice_2
            onfocus=blur() value=0></TD></TR>
        <TR>
          <TD><SPAN class=productName>Baglygte</SPAN></TD>
          <TD><SPAN class=productPrice>Kr. 17,95</SPAN></TD>
          <TD><INPUT class=productCount maxLength=2 name=Baglygte
            onchange=\"calculateOrderLine(\'Baglygte\', \'linePrice_3\', 17.95)\"
            value=0></TD>
          <TD align=right><INPUT class=linePrice disabled name=linePrice_3
            onfocus=blur() value=0></TD></TR>
        <TR>
          <TD><SPAN class=productName>Reflekser</SPAN></TD>
          <TD><SPAN class=productPrice>Kr. 5,00</SPAN></TD>
          <TD><INPUT class=productCount maxLength=2 name=Reflekser
            onchange=\"calculateOrderLine(\'Reflekser\', \'linePrice_4\', 5)\"
          value=0></TD>
          <TD align=right><INPUT class=linePrice disabled name=linePrice_4
            onfocus=blur() value=0></TD></TR>
        <TR>
          <TD><SPAN class=productName>Racerstyr</SPAN></TD>
          <TD><SPAN class=productPrice>Kr. 595,75</SPAN></TD>
          <TD><INPUT class=productCount maxLength=2 name=Racerstyr
            onchange=\"calculateOrderLine(\'Racerstyr\', \'linePrice_5\', 595.75)\"
            value=0></TD>
          <TD align=right><INPUT class=linePrice disabled name=linePrice_5
            onfocus=blur() value=0></TD></TR>
        <TR>
          <TD colSpan=3><SPAN class=totalPriceHeader>Samlet pris (inkl.
            ordregebyr på kr. 100,50)</SPAN></TD>
          <TD><INPUT class=totalPrice disabled name=\"Samlet pris\"
            onfocus=blur() value=0> <INPUT disabled name=\"Ordre gebyr\"
            type=hidden value=100.50></TD></TR></TBODY></TABLE><BR>
      <TABLE>
        <TBODY>
        <TR>
          <TD>
            <P align=center><INPUT id=reset name=reset1 type=reset value=\"Nulstil indtastninger\">&nbsp;
<INPUT id=submit name=submit1 type=submit value=\"Send bestilling\"></P></TD></TR></TBODY></TABLE></TD></TR></TBODY></TABLE></FORM>
<SCRIPT language=JavaScript>
//set fokus til første formularelement
//document.forms[\'Bestillingsform\'].name.focus();
</SCRIPT>
</BODY></HTML>
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. juni 2001 - 10:08 #1
Jeg ved ikke om det er det nemmeste, men du kan jo lave en lille funktion

  function decs2(n) {
    n=\'\'+Math.round(n*100);
    while (n.length<3) { n=\'0\'+n; }
    return n.substring(0,n.length-2)+\'.\'+n.substring(n.length-2,n.length);
  }

og så bruge den i f.eks.

  msg = msg + decs(blablab.value);
Avatar billede avnes Nybegynder
25. juni 2001 - 14:08 #2
function two_decimals(amount) {
    amount -= 0;
    return (amount == Math.floor(amount)) ? amount + \'.00\' : (  (amount*10 == Math.floor(amount*10)) ? amount + \'0\' : amount);
}
Avatar billede redsted Praktikant
25. juni 2001 - 15:56 #3
Tak for det. men hvor og hvordan skal jeg incorporere den nye function?

JR
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. juni 2001 - 16:02 #4
Du skal bare kalde den.... vis os lidt kode, der hvor du skal bruge den.
Avatar billede redsted Praktikant
26. juni 2001 - 12:05 #5
Her er det hele (næsten):

<HTML>
<HEAD><TITLE>Bestillingsform</TITLE>

<SCRIPT language=JavaScript>

/*

Copyright by InterCool&Co - 2001

You need to obtain explicit permission to use this javascript orderform/basket

*/

//array indeholdende id\'er på input-felter med linie-priser
var lineItems = new Array(\'linePrice_1\',\'linePrice_2\',\'linePrice_3\',\'linePrice_4\',\'linePrice_5\')

//beregner prisen på en ordrelinie udfra indtastet antal og pris på det aktuelle produkt
function calculateOrderLine(product_id, linePrice_id, price) {
  objProduct = eval(\"document.forms[\'Bestillingsform\'][\'\" + product_id + \"\']\")
  objLinePrice = eval(\"document.forms[\'Bestillingsform\'][\'\" + linePrice_id + \"\']\")

  calculated = price * objProduct.value
  objLinePrice.value = calculated

  //test på om det indtastede antal er et lovligt antal
  if (isNaN(calculated)) {
    objLinePrice.value = \"0\"
    alert(\"Det indtastede skal være et tal\")
    objProduct.value = \"0\"
  } else {
    calculated = calculated.toString()
    decPos = calculated.indexOf(\".\")
    if (decPos != -1) {
      objLinePrice.value = calculated.substring(0,calculated.indexOf(\".\")+3)
    } else {
      calculated = calculated + \".00\"
      objLinePrice.value  = calculated
    }

  //beregn det totale beløb
  calculateOrderTotal()

}

//beregner prisen på den samlede ordre
function calculateOrderTotal() {
  totalAmount = 0;

  //løb alle formularens elementer igennem og beregn den samlede pris
  for (i=0; i<lineItems.length;i++) {
    currentID = lineItems[i]
    currentVal = eval(\"document.forms[\'Bestillingsform\'][\'\" + currentID + \"\'].value\")
    totalAmount = totalAmount + parseFloat(currentVal)
  }

function two_decimals(amount) {

  //altid 2 decimaler

    amount -= 0;
    return (amount == Math.floor(amount)) ? amount + \'.00\' : (  (amount*10 == Math.floor(amount*10)) ? amount + \'0\' : amount);
}

  //tilføj ordregebyr
  if (totalAmount > 0) {
    orderFee = eval(\"document.forms[\'Bestillingsform\'][\'Ordre gebyr\'].value\")
    totalAmount = totalAmount + parseFloat(orderFee)
  }

  totalAmount = totalAmount.toString()

  totalPriceObj = eval(\"document.forms[\'Bestillingsform\'][\'Samlet pris\']\")
  totalPriceObj.value = totalAmount
}

function validateOrderData() {

  //er der valgt nogle produkter
  total = document.forms[\'Bestillingsform\'][\'Samlet pris\'].value

  if (total == \"\" || total == \'NaN\' || total == null || total == 0) {
    alert(\"Der er ikke valgt varer på bestillingen!\")
    return false
  }

  //er leverings info givet
  if (document.forms[\'Bestillingsform\'][\'Navn\'].value == \'\') {
    alert(\"Der skal indtastes et navn, hvortil bestillingen skal sendes\")
    return false
  } else if (document.forms[\'Bestillingsform\'][\'Adresse\'].value == \'\') {
    alert(\"Der skal indtastes en adresse, hvortil bestillingen skal sendes\")
    return false
  } else if (document.forms[\'Bestillingsform\'][\'Postnr./By\'].value == \'\') {
    alert(\"Der skal indtastes et postnr. og by, hvortil bestillingen skal sendes\")
    return false
  }

  //bekræft ordre afgivelse
  if (!confirmOrder()) {
    return false
  }

  //validation ok
  return true
}

function trimString() {
}

//bekræft ordre afgivelse
function confirmOrder() {

  msg = \"Er du sikker på at du vil fuldføre bestillingen?\\n\\n\"

  //Kurvens indhold listes
  msg = msg + \"Du har bestilt følgende:\\n\\n\"
  msg = msg + \"Cykel - \" + document.forms[\'Bestillingsform\'][\'Cykel\'].value + \" stk.\\n\"
  msg = msg + \"Forlygte - \" + document.forms[\'Bestillingsform\'][\'Forlygte\'].value + \" stk.\\n\"
  msg = msg + \"Baglygte - \" + document.forms[\'Bestillingsform\'][\'Baglygte\'].value + \" stk.\\n\"
  msg = msg + \"Reflekser - \" + document.forms[\'Bestillingsform\'][\'Reflekser\'].value + \" stk.\\n\"
  msg = msg + \"Racerstyr - \" + document.forms[\'Bestillingsform\'][\'Racerstyr\'].value + \" stk.\\n\\n\"
  msg = msg + \"Til en samlet pris på kr. \" + document.forms[\'Bestillingsform\'][\'Samlet pris\'].value + \" inkl. ordregebyr på kr. \" + document.forms[\'Bestillingsform\'][\'Ordre gebyr\'].value + \"\\n\"

  if (window.confirm(msg)) {
    return true
  } else {
    return false
  }

</SCRIPT>
</HEAD>

<BODY><P>Bestillingsform
<form action=\"http://formmail.digiweb.dk/script/FormMail.pl\" method=\"post\"
name=\"Bestillingsform\" onsubmit=\"return validateOrderData()\">
  <input type=\"hidden\" name=\"recipient\" value=\"webmaster@ayurveda.dk\">

<TABLE class=mainTable>
  <TBODY>
  <TR>
    <TD>
      <TABLE>
        <TBODY>
        <TR>
          <TD colSpan=4>
            <P align=center>Levering</P></TD></TR>
        <TR>
          <TD>Navn</TD>
          <TD colSpan=3><INPUT class=deliveryInput name=Navn></TD></TR>
        <TR>
          <TD>Adresse</TD>
          <TD colSpan=3><INPUT class=deliveryInput name=Adresse></TD></TR>
        <TR>
          <TD>Postnr./By</TD>
          <TD colSpan=3><INPUT class=deliveryInput name=Postnr./By></TD></TR>
        <TR>
          <TD>Telefon</TD>
          <TD colSpan=3><INPUT class=deliveryInput name=Telefon></TD></TR>
        <TR>
          <TD>Email</TD>
          <TD colSpan=3><INPUT class=deliveryInput name=Email></TD></TR>
        <TR>
          <TD>Kommentarer</TD>
          <TD
      colSpan=3><TEXTAREA name=Kommentarer rows=\"1\" cols=\"20\"></TEXTAREA></TD></TR></TBODY></TABLE><BR>
      <TABLE cellSpacing=10>
        <TBODY>
        <TR>
          <TD colSpan=4>
            <P align=center>Bestilling</P></TD></TR>
        <TR>
          <TD width=\"50%\">Produkt</TD>
          <TD width=\"30%\">Enhedspris</TD>
          <TD width=\"5%\">Antal</TD>
          <TD align=right width=\"15%\">
          Pris</TD></TR>
        <TR>
          <TD>Cykel</TD>
          <TD>Kr. 2.995,00</TD>
          <TD><INPUT maxLength=2 name=Cykel
            onchange=\"calculateOrderLine(\'Cykel\', \'linePrice_1\', 2995)\"
          value=0></TD>
          <TD align=right><INPUT disabled name=linePrice_1
            onfocus=blur() value=0></TD></TR>
        <TR>
          <TD>Forlygte</TD>
          <TD>Kr. 17,95</TD>
          <TD><INPUT maxLength=2 name=Forlygte
            onchange=\"calculateOrderLine(\'Forlygte\', \'linePrice_2\', 17.95)\"
            value=0></TD>
          <TD align=right><INPUT disabled name=linePrice_2
            onfocus=blur() value=0></TD></TR>
        <TR>
          <TD>Baglygte</TD>
          <TD>Kr. 17,95</TD>
          <TD><INPUT maxLength=2 name=Baglygte
            onchange=\"calculateOrderLine(\'Baglygte\', \'linePrice_3\', 17.95)\"
            value=0></TD>
          <TD align=right><INPUT disabled name=linePrice_3
            onfocus=blur() value=0></TD></TR>
        <TR>
          <TD>Reflekser</TD>
          <TD>Kr. 5,00</TD>
          <TD><INPUT maxLength=2 name=Reflekser
            onchange=\"calculateOrderLine(\'Reflekser\', \'linePrice_4\', 5)\"
          value=0></TD>
          <TD align=right><INPUT disabled name=linePrice_4
            onfocus=blur() value=0></TD></TR>
        <TR>
          <TD>Racerstyr</TD>
          <TD>Kr. 595,75</TD>
          <TD><INPUT maxLength=2 name=Racerstyr
            onchange=\"calculateOrderLine(\'Racerstyr\', \'linePrice_5\', 595.75)\"
            value=0></TD>
          <TD align=right><INPUT disabled name=linePrice_5
            onfocus=blur() value=0></TD></TR>
        <TR>
          <TD colSpan=3><SPAN class=totalPriceHeader>Samlet pris (inkl.
            ordregebyr på kr. 100,50)</TD>
          <TD><INPUT class=totalPrice disabled name=\"Samlet pris\"
            onfocus=blur() value=0> <INPUT disabled name=\"Ordre gebyr\"
            type=hidden value=100.50></TD></TR></TBODY></TABLE><BR>
      <TABLE>
        <TBODY>
        <TR>
          <TD>
            <P align=center><INPUT id=reset name=reset1 type=reset value=\"Nulstil indtastninger\">&nbsp;
<INPUT id=submit name=submit1 type=submit value=\"Send bestilling\"></P></TD></TR></TBODY></TABLE></TD></TR></TBODY></TABLE></FORM>
<SCRIPT language=JavaScript>
//set fokus til første formularelement
//document.forms[\'Bestillingsform\'].name.focus();
</SCRIPT>
</BODY></HTML>
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. juni 2001 - 13:31 #6
Det gider jeg ikke kigge igennem. Hvor skal du have 2 decimaler?
Avatar billede jakoba Nybegynder
27. juni 2001 - 13:21 #7
//beregner prisen på den samlede ordre
function calculateOrderTotal() {
  totalAmount = 0;

  //løb alle formularens elementer igennem og beregn den samlede pris
  for (i=0; i<lineItems.length;i++) {
    currentID = lineItems[i]
    currentVal = eval(\"document.forms[\'Bestillingsform\'][\'\" + currentID + \"\'].value\")
    totalAmount = totalAmount + parseFloat(currentVal)
  }

function two_decimals(amount) {

  //altid 2 decimaler

    amount -= 0;
    return (amount == Math.floor(amount)) ? amount + \'.00\' : (  (amount*10 == Math.floor(amount*10)) ? amount + \'0\' : amount);
}

  //tilføj ordregebyr
  if (totalAmount > 0) {
    orderFee = eval(\"document.forms[\'Bestillingsform\'][\'Ordre gebyr\'].value\")
    totalAmount = totalAmount + parseFloat(orderFee)
  }

  totalAmount = totalAmount.toString()

  totalPriceObj = eval(\"document.forms[\'Bestillingsform\'][\'Samlet pris\']\")
  totalPriceObj.value = totalAmount
}

------------------  laves om til:  --------------------

                        // EJ\'s kode
  function decs2(n) {  // konverterer et tal til en steng med 2 decimaler
    n=\'\'+Math.round(n*100);
    while (n.length<3) { n=\'0\'+n; }
    return n.substring(0,n.length-2)+\'.\'+n.substring(n.length-2,n.length);
  }

                                  // din kode lidt ændret
function calculateOrderTotal() {  //beregner prisen på den samlede ordre

  totalAmount = 0;

  //løb alle formularens elementer igennem og beregn den samlede pris
  for (i=0; i<lineItems.length;i++) {
    currentID = lineItems[i]
    currentVal = eval(\"document.forms[\'Bestillingsform\'][\'\" + currentID + \"\'].value\")
    totalAmount = totalAmount + parseFloat(currentVal)
  }

  //tilføj ordregebyr
  if (totalAmount > 0) {
    orderFee = eval(\"document.forms[\'Bestillingsform\'][\'Ordre gebyr\'].value\")
    totalAmount = totalAmount + parseFloat(orderFee)
  };

  totalAmount = decs2( totalAmount ); // nu streng med 2 decimaler

  totalPriceObj = eval(\"document.forms[\'Bestillingsform\'][\'Samlet pris\']\")
  totalPriceObj.value = totalAmount
};

mvh JakobA
Avatar billede redsted Praktikant
29. juni 2001 - 09:40 #8
Kære JakobA

Tak for din indsats. Jeg har prøvet lidt forskelligt og for nogle underlige resultater af at implementere dine tilretninger.

jeg har lagt den på http://uhleman.dk/tilrettet.htm.
Bliver resultatet fx. .90 skriver den stadig .9 men nu er det kommet en underlig ekstra en ind: prøv at bestille 3 baglygter á 17.95 det regner den om til 53,84 ???
Så what to do???
Avatar billede jakoba Nybegynder
29. juni 2001 - 09:53 #9
\'http://uhleman.dk/tilrettet.htm\' giver:
  The page cannot be displayed
  The page you are looking for is currently unavailable. The Web site might be experiencing technical difficulties, or you may need to adjust your browser settings.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
29. juni 2001 - 11:54 #10
det er afrunding. Man kan ikke repræsentere .95 præcist på computeren. Du burde
egentlig regne i ører, og ikke kroner, for at undgå det.
Avatar billede jakoba Nybegynder
29. juni 2001 - 12:27 #11
? for at få den fejl må han da trunkere (værdien*100) med fx
  Math.floor( værdi*100 )
er det ikke 9 betydende cifre vi kan regne med i Javascript, så
  Math.round( værdi*100 )
burde søreme være ok.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
29. juni 2001 - 12:39 #12
Nå ja, hvis han bruger min version med Math.round burde det ikke ske. Men
man kan stadig ikke få .95 præcist :)
Avatar billede redsted Praktikant
03. juli 2001 - 09:50 #13
Undskyld de herrer
http://www.uhlemann.dk/tilrettet.htm

Stavefejl er for dumt i sådan en situation.

JR
Avatar billede jakoba Nybegynder
03. juli 2001 - 11:17 #14
Ja der er noget grumme galt der: 3 forlygter a 17,95 bliver til over 100kr.
\'http://hjem.get2net.dk/Jakob.Aggernaes/temp/exp84321confirm.gif\'
kikker lige på det.
Avatar billede jakoba Nybegynder
03. juli 2001 - 19:24 #15
Fejlen kom fra et andet sted hvor det oprindeligescriptskriver prøved at lave 2 decimaler.
Jeg har lavet dine inputfelter om til venstrestillet for at få NS6 med.
http://hjem.get2net.dk/Jakob.Aggernaes/temp/exp84321.html
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. juli 2001 - 22:57 #16
Hmm, jeg skylder dig da lidt for dit store arbejde, jakoba - du skulle da
have haft lavet et svar...
Avatar billede jakoba Nybegynder
04. juli 2001 - 23:03 #17
Næe. Du svarede da korrekt og udtømmende på spørgsmålet.