Avatar billede beta Nybegynder
27. august 2008 - 23:56 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Billede fylder mere end orig. efter "gem som" i Photoshop

Hvis man åbner et billede i Photoshop, og f.eks. intet ændre ved det, og gemmer det, så fylder filen mere end originalfilen - faktisk en del mere (max. kvalitet)

Hvad skyldes dette ?

Burde filen ikke fylde det samme når der intet er ændret ?
Avatar billede victor22 Nybegynder
28. august 2008 - 01:04 #1
det er forskellige faktorer. Men hvis du gemmer det til Web kan du se de forskellige parameter billeder bliver gemt i.
eksempelvis hvis man åbner en jpg fil der er lavet i Corel draw - blivet det komprimeret i det øjeblikket man gemmer det -- og photoshop åbner også den komprimerede version som det første - men gemmer du den igen alm. uden "Gem til web" så du kan tilpasse kompresionen - bliver de enorm stort og ender med at fylde meget mere end den original komprimerede version.
Avatar billede milter Ekspert
28. august 2008 - 11:20 #2
Hvad er filtyperne på de to billeder, altså "efternavnet"?

Den ene er sikkert "et eller andet.jpg". Hvad hedder det lille, og hvad hedder det store?
Avatar billede beta Nybegynder
02. september 2008 - 19:55 #3
Det er JPG filer, billeder taget med et Sony 7.1Mp kamera.

Original billedet fylder (f.eks.) 2.970.270 byte, men når det åbnes og gemmes i Photoshop til JPG igen uden at ændre noget ved det, så fylder det pludselig 4.284.558 byte.

I procent en forøgelse på ca. 45% hvis jeg regner rigtigt.
Avatar billede milter Ekspert
02. september 2008 - 22:27 #4
Du siger:

"Original billedet fylder (f.eks.) 2.970.270 byte", og skriver så videre:

"..men når det åbnes og gemmes i Photoshop til JPG igen uden at ændre noget ved det, så fylder det pludselig 4.284.558 byte".

Det "originalbillede", du ser fylde 2.970.270 bytes inden du åbner det, er ikke originalbilledet som sådan. Det er en komprimeret version af dit originalbillede, og det uåbnede, komprimerede billede vil fylde en del mindre end det åbnede billede, afhængig af graden af komprimering.

Du skriver i dit spørgsmål:

".... og f.eks. intet ændre ved det, og gemmer det, så fylder filen mere end originalfilen - faktisk en del mere (max. kvalitet)"

Du har jo faktisk ændret ved det ved at gemme det i "max kvalitet". Da billedet første gang blev taget med dit kamera, blev det gemt på dit hukommelseskort med en kompression, som garanteret var større (dvs. færre bytes) end max. Den kompressionsgrad blev bibeholdt, da du gemte billedet på din computer.

Jeg kunne godt komme med en lang forklaring om, hvad kompression af .jpg-billeder går ud på, men jeg vil nøjes med at lægge et par links, som forhåbentligt forklarer det tydeligt nok.

Den korte version er, at når du tage et billede med dit kamera, vil det fylde en vis mængde bytes, kilobytes, megabytes eller hvad du nu bruger. For at få plads til flere billeder på dit hukommelseskort, bliver disse bytes komprimeret, når billedet gemmes som et .jpg-billede, og det kan foregå på forskellige måder, afhængig af de algoritmer, der bruges. På dit kamera har du garanteret også flere valgmuligheder, når du skal vælge, hvor meget billederne skal komprimeres. Kort fortalt, så fylder billeder mindre på computeren eller hukommelseskortet, jo mere de bliver komprimeret.

Når du så åbner dine billeder i Photoshop, er der gemt en information i billedfilen, som fortæller dit program, at billedet skal fylde f.eks. 3072 X 2304 pixels, og det gælder uanset, hvor meget billedet er komprimeret. Uanset hvor meget billedet er komprimeret, vil det åbnede billede altid fylde det samme.

Jeg håber, du stadig er med :-)

Nu kan det selvfølgelig godt være, jeg tager fejl, men jeg er næsten sikker på, at i dit tilfælde sker der følgende:

1: Du har et billede liggende på din computer, som med dets oprindelige komprimering fylder 2.970.270 bytes.

2: Når du åbner det, vil det fylde en hel del mere i åbnet tilstand.

3: Når du så gemmer det, og du vælger at gemme i "max kvalitet", kigger Photoshop ikke på, hvad det oprindelige billede fyldte. Det kigger på, hvad det åbnede billede fylder (meget mere), og vil bruge det som udgangspunkt for, hvor meget billedfilen skal fylde, når det nu gemmes.

Når du i Photoshop vælger "Gem", burde der også være en mulighed for at vælge en anden kvalitet end "Max kvalitet". Prøv at kigge på de valgmuligheder, du har der, prøv så at vælge andet end "Max kvalitet" og se, hvad der sker.

Jeg håber ikke, du er blevet forvirret af mit indlæg. Hvis du er eller har flere spørgsmål, så skyd bare løs :-)

http://www.microscope-microscope.org/imaging/image-resolution.htm

http://www.scantips.com/basics9j.html

http://en.wikipedia.org/wiki/JPEG
Avatar billede milter Ekspert
02. september 2008 - 23:48 #5
... Hvis du er eller har flere ....

=> skulle være:

"Hvis du ellers har flere..."
Avatar billede beta Nybegynder
14. september 2008 - 10:54 #6
milter:

Tak for et rigtig godt svar, der blev sat et par ting på plads må jeg sige. Jeg gik med den overbevisning om at et JPG billede fylder hvad det nu fylder, og jeg har 'ofte' undre mig over at billedet altid fyldte mere når det havde været igennem Photoshop, selv om det f.eks. blot blev roteret, og gemt igen i max. kvalitet.

Der er andre muligheder end "max. kvalitet", men lige med billeder, så er min mening at der ikke skal "spares", altså hellere at det fylder for meget, end for lidt, hvis man senere ønsker at beskære billedet. RAW formatet har jeg endnu ikke haft mulighed for at arbejde med (pga. manglende funktion i nuværende kamera), men det virker som en spændende mulighed.

Jeg skal iøvrigt beklage mit sene svar. Lig et "svar" så er der point, og tak for hjælpen.

Også tak til vitor22. Det kunne være at jeg skulle få fat i en digi-fotobog og få læst på lektien, der er nogle ting som jeg er sprunget let-og-elefant over kan jeg se...
Avatar billede milter Ekspert
21. september 2008 - 01:51 #7
Held og lykke med billedarbejdet fremover :-)

Og husk så en vigtig ting. For hver gang, du åbner og bearbejder et .jpg-billede og derefter gemmer det, forsvinder en del af detaljerne. Om det har nogen betydning i den sidste ende, afhænger af, hvor kræsen du er. Personligt har jeg altid en ubehandlet version liggende på computeren ellet et andet sted, dvs., jeg arbejder altid med en kopi af originalen, når der skal redigeres.