Avatar billede palito Nybegynder
01. september 2008 - 21:48 Der er 5 kommentarer

Mini-feed - hvordan?

Hvordan skal et mini-feed (ligesom det der er at finde på facebook) laves?

Altså at logge alle brugeres aktivitet. Det skal jo gøres smart, med "information"-id's og ikke bare tekst osv.
Håber det er forståeligt hvad jeg mener :D
Avatar billede htx98i17 Professor
01. september 2008 - 21:54 #1
Hvordan bager jeg en kage?
- jo ser du, først tager du et komfur...

mere info tak :)
Avatar billede palito Nybegynder
01. september 2008 - 22:42 #2
jeg synes da jeg har præciseret den "kage" jeg vil bage, så det ville jo ikke være svært at fortælle opskriften - hvis man kendte den :-)

jeg mener, at jeg jo ikke bare skal indsende teksten "X og y er nu venner" i en database ved hver venneaccept - hvis nu jeg ønsker at ændre teksten eller lignende.
Jeg tror jeg skal have en tabel med alle sådanne aktiviteter, og så indsende "information"-id istedet for tekst, og så hente teksten et andet sted. Men jeg er slet ikke sikker.

Jeg ville høre om nogle har nogle rigtig smarte forslag!
Avatar billede htx98i17 Professor
02. september 2008 - 08:16 #3
aah så du kan mysql :) det var nyttig viden.

Der er mange muligheder alt efter hvor omfattende det skal være.

Men et forslag kunne være:
Du kan lave en tabel hvori du opretter de aktiviteter som det skal være muligt at registrere. Du kan fint skrive "$ven1 er nu vennner med $ven2" og bruge funktionen eval() når du senere skal skrive i din minifeed. Eval erstatter "$ven1" med værdien af $ven1 så der kommer til at stå navne i stedet for variabler.
Så kan du oprette en tabel hvori du registrerer aktiviteterne med aktivitets-id, brugerid og tidspunkt for aktiviteten.
Derudover selvfølgelig en tabel med brugere.
Avatar billede coderdk Praktikant
02. september 2008 - 22:27 #4
Du kunne bruge sprintf: "%s er nu ven med %s." - gem den i en database, eller i en .po-fil, eller i en separat fil du bruger til tekster... Hvis hentTxt er en funktion der henter en tekst:

echo sprintf( hentTxt("venne_tekst"), $ven1, $ven2 );
Avatar billede coderdk Praktikant
02. september 2008 - 22:27 #5
hentTxt kunne naturligvis også hente fra databasen :P