Avatar billede koppelgaard Praktikant
10. september 2008 - 21:35 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Konverten wma til mp3

jeg har helt lovligt downloadet musik fra TDC's hjemmeside i forventning om at jeg kan konvertere wma-melodierne til mp3.
Det kan jeg imidlertid ikke. Jeg får når jeg vil konvertere (free mp3 Wma converter) at vide at melodierne er DMR-protected.
Kan det passe?
Avatar billede bartz Praktikant
10. september 2008 - 21:48 #1
Ja det kan det godt. Alt musik hos TDC er DMR beskyttet :).
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
10. september 2008 - 21:52 #2
Ja, det er rigtigt. I'm sorry ...

Allehånde udbydere lokker os ind på deres site med 'enestånde' tilbud og ofte bliver vi skuffet, når virkelighedn træder i kræft.

Når det så er sagt, så er der mange muligheder for at tage en 'back up copy', man kan anvende.
Avatar billede amews_aj Nybegynder
10. september 2008 - 22:11 #3
"Alt musik hos TDC er DMR beskyttet"
Det passer faktisk ikke. De har efterhånden en del sange der ikke er DRM beskyttet, men i stedet i mp3 format. Men det er enten eller. Du kan ikke fx hente en mp3 udgave af en sang udgivet i wma format.
Du kan dog være heldig at nogle af de sange du vil have ikke er beskyttede.

Og så lige en lille ubetydelig ting: DMR -> DRM

;)
Avatar billede amews_aj Nybegynder
10. september 2008 - 22:12 #4
Hvis der er tale om TDC Play er alle vist kopibeskyttede, kun når du køber dem kan de være uden.
Avatar billede koppelgaard Praktikant
10. september 2008 - 22:26 #5
lad os så antage at jeg købte en mp3-afspiller, der kan spille wma. Kan jeg så regne med at kunne flytte downloaded musik over til denne og høre det.
Jeg betaler jo 8 kr pr nummer, så har jeg vel også lov til at overfører det til min egen afspiller?
Avatar billede uffesteenberg Novice
11. september 2008 - 01:05 #6
Du skulle sagtens kunne snyde DRM med programmer som Soundtaxi eller Tunebite :-)
Avatar billede Beach Mester
11. september 2008 - 01:40 #7
Du kan kun høre *.wma -filer fra en anden medieafspiller hvis denne understøtter drm copy protection!

Du skal derfor kun købe en mp3 afspiller hvis denne funktion tilbydes. Kan spillen afspille drm beskyttede filer kan den også automatisk afspille wma filer da det kun er denne filtype (familie) hvor det er muligt at indlejre en drm-licens.

Men når det er sagt, så er der også andre muligheder / programmer -som hvor tåbligt det end lyder også er ganske lovligt.

Disse programmer går simpelthen ind og fjerner drm beskyttelsen fra wma filen.

Det kræver selvfølgelig at du har indhentet den oprindelige licensnøgle fra f.eks TDC play før programmerne kan ændre lidt i filerne, men så kan de så også derefter spilles på alle maskiner.

Findes licensen ikke på den maskine hvor konverteringen finder sted, kan programmet ikke fjerne drm beskyttelsen!

Jeg bruger selv dette program--->
http://tunebite.com/en/remove_drm/index.html

Programmet koster 150,- til 225,- efter hvilken udgave man køber, og du har også mulighed for at hente en gratis udgave, for lige at teste af om din computer kan arbejde med programmet og du selv syntes det er en OK måde at "fikse" tingene på.

På en meget kraftig maskine kan man konvertere op til 9 tracks (musik-stykker) ad gangen med op til 4X musikkens hastighed. Kræver det en forklaring???

OK.... Lad os sige du har 100 musiknumre af i gennemsnit 3,5 min. længde->
100 tracks X 3,5 Min = 350 min = 5,8 timers musik.
350 min / 4 = 88 min / 9 tracks lineær kopiering = 9,7 min.

Sagt på en anden måde kan du fjerne drm licensen fra næsten 6 timers musik på omkring 10 minutter.

Desværre er regnestykket udregnet på en computer der er helt oppe og ringe og ikke noget vi alm. mennesker har adgang til.

Kan sige at en ældre blærbar HP med en Intel Celeron M CPU på 1,73GHz "kun" kan klare at køre ét track ad gangen men med ca. 3,9 X hastigheden på musikken. Ovenstående regnestykke med den 100 stykker musik vil derfor på min blærbare tage omkring 90 minutter = 1½ time. Dette er i mit univers også en OK ventetid i forhold til den frihed man får ved at kunne flytte sin musik ud i f.eks. min bil eller...?

Du skal være opmærksom på at man ikke under konverteringen bør bruge computeren til andet (Tunebite ligger beslag på stort set alle de CPU kræfter der er til rådighed), og du må slet ikke forsøge dig med programmer der kan sende kommandoer til dit lydkort da Tunebite køre en masse virtuelle tracks på dit lydkort og derfor vil opfange alle lyde som windows laver og ligge disse ind i de færdige lydfiler. Skal hilse og sige det ikke lyder specielt godt:-)

En lille bonus ved programmet er at du samtidig med fjernelsen af licensen kan konvertere dine indput-filer til en masse andre formater. Et Eks. kunne være Indput = wma 198bit / Output = Mp3 128bit.

Håber du kan finde rundt i ovenstående, er du i tvivl så prøv i første omgang at teste programmet. Der er en del tråde her på E der omhandler Tunebite og TDC play så der er mere at hente ved at søge lidt:-)

//Beach
Avatar billede koppelgaard Praktikant
11. september 2008 - 06:57 #8
Tak alle sammen for de overvældende og gode svar mange svar!
Her rækker mine 60 point ikke langt.

Beach fra dig har jeg fået et meget flot langt svar/kommentar.
Jeg vil prøve din løsning.
Vil du sende et svar, så du kan få point?
Hvis jeg køre fast vender jeg tilbage.

Michael
Avatar billede Beach Mester
11. september 2008 - 11:21 #9
Du vender bare tilbage:-)

//Beach
Avatar billede TTA Seniormester
02. november 2011 - 23:12 #10
Har lige fundet denne (meget gamle) tråd som til forveksling ligner mit problem, blot er musikken købt hos dvdoo.dk.

De beskriver på deres hjemmeside hvordan man via WMP får licensen så man kan afspille filen på sin mp3 afspiller. Problemet er blot...at det ikke virker!

Jeg har også prøvet at downloade en halv snes forskellige gratis programmer, der lover at kunne fjerne DRM beskyttelsen. Først når man har downloadet programmet får man at vide at når der er tale om den gratis version, så får man kun 1½-2 minutter af filen "afluset". Flot - hvad er det så værd...

Muligheden at købe et af disse programmer er ikke en af mine muligheder, simpelthen fordi der kun er tale om ét musiknummer.

Jeg kan i øvrigt kun tilslutte mig kritikken af at musik man KØBER på nettet (og ikke bare downloader gratis på suspekte) ikke kan afspilles andre steder end på ens PC. Svarer til at købe en cd i FONA med restriktionen "Kan kun afspilles på din cd-afspiller i dit eget hjem".

Jeg har sendt min uforbeholdne kritik til dvdoo.dk og spurgt hvorfor de ikke bare sælger filerne INCL licensen, når man nu alligevel kan få licensen ved at følge deres vejledning (hvilket man som nævnt ikke kan).

Nå, jeg overlever nok de spildte 12 kr. nummeret kostede. Tiden jeg har spildt på at forsøge at gøre nummeret brugbart/hørbart på mp3/i bilen/på cd samt ærgrelserne går mig mere på!
Avatar billede koppelgaard Praktikant
05. november 2011 - 07:21 #11
Tak for kommentaren!!!
Håber det på et tidspunkt giver pote derude!

Kan på stående fod slet ikke huske om jeg fik fjernet beskyttelsen fra numrene.
Avatar billede Beach Mester
06. november 2011 - 00:41 #12
Jeg kan sgu godt forstå at TDC og andre udbydere bruger DRM på deres filer. Hvis det var alt for nemt at dele musikken med naboen så ville musikbranchen meget hurtigt dø pga. manglende indtægter til produktion og den eneste indtægt for et band ville stort set være de albums de solgte og de live koncerter som de spiller.
Når det så er sagt, kan jeg også godt forstå de mennesker der syntes det er pisse irriterende at man ikke bare kan kaste ens indkøb over på en pind og så høre musikken på en anden spille. Sidder lige nu på en linuxmaskine og her er der bare ingen chance for på "naturlig" -vis at lytte til det som jeg har købt og betalt for. Det kræver at jeg kaster en masse kroner efter Bill Babes og Microsoft hvilket bare ikke er OK.
Det er sgu heller ikke i orden at man skal  slæbe sin windowsmaskine med i bilen eller på skovturen hver gang man vil lytte til ting man på lovlig vis har handlet ind af musik. Hvad bliver de næste.... At man skal have en dvd-afspiller godkendt af universal studios for at se en blockbuster fra dem, og en dvd-afspiller fra zentropa for at få fornøjelsen af nogle af de genialiteter som de laver???
Håber inderligt der kommer noget smart frem til alle os der føler os fanget i DRM, inden vi skal have vores ovn godkendt af Coop inden man kan kaste en lørdagskylling i kassen:-)))

//B