Avatar billede bolmer Nybegynder
17. september 2008 - 12:26 Der er 16 kommentarer

Halvering af hastighed med trådløs

Jeg har en 20 mbit forbindelse hos Perspektiv der effektivt kører med ca 16 mbit i download.

Når jeg henter filer ligger den typisk på ca 2 MB i sekundet som forventet. Men henter jeg selvsamme filer igennem min trådløse forbindelse (har et linksys trådløst net USB stik i min stationære og en IBM laptop med trådløst netkort) falder download til ca 1 MB i sekundet. I indstillinger for  trådløse netkort står der at forbindelsen er på 54 mbit som forventet.

Jeg har prøvet at skifte min router (linksys WRT54GL v1.1) ud med en Asus og har også prøvet med en anden laptop, men resultatet er entydigt, forbindelsen halveres til ca 1 MB i sekundet.

Hvad er årsagen til at jeg ikke kan udnytte en effektiv forbindelse på 16 mbit igennem min trådløse router når denne burde understøtte op til 54 mbit?

Jeg har prøvet at køre en test fra:

http://www.tptest.dk/

hvor det ret tydeligt fremgår at UPD giver den ønskede forbindelse men TCP derimod giver langt fra den forventet forbindelse:

http://37133.vs.webtropia.com/apache2-default/test.jpg
Avatar billede peet-49 Novice
17. september 2008 - 12:34 #1
Køb et netkort til N-Draft, så får du fuld hastighed.
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. september 2008 - 12:46 #2
Det er selvfølgelig fordi UDP er connection less og TCP er connection oriented. Dette betyder i praksis at TCP er dual channel og altso skal bruge (næsten) samme brede op som ned. Den eneste måde du får fuld båndbredde er hvis du har dual channel som i kabler hvor du har to kabelpar til upload og to kabelpar til download.

Det er klart at en N-draft vl give dig højere båndbredde, men den vil ikke fjerne det faktum at TCP, når vi taler single channel som i trådløs kommunikation, kun kan udnytte halvdelen af UDP, det lgger i protokollen. Køb et dual channel accesspøint der bruger to kkanaler, så får du samme båndbredde med UDP som med TCP
Avatar billede bolmer Nybegynder
17. september 2008 - 12:50 #3
Hvad der argumentet for at det skulle blive bedre med N-Draft? Kan se at:

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=464946&Specs=true

har dette eller 802.11n (draft) som det også kaldes. Og at mit nuværende ikke har dette:

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=183380&Specs=true

Men kunne være rart med et mere ovebevisende argument før jeg køber et nyt.
Avatar billede bolmer Nybegynder
17. september 2008 - 12:57 #4
Til Bufferzone: Jeg er bestemt ikke interesseret i at få samme båndbredde med UDP som jeg har med TCP idet TCP pt er super ringe. Går udfra at du mener omvendt.

Hvad er dual channel Access point? Er det en ny trådløs router? Hvis jeg køber denne behøver jeg vel ikke også at købe et nyt N-draft netkort?
Avatar billede jhkl Nybegynder
17. september 2008 - 13:06 #5
"Den eneste måde du får fuld båndbredde er hvis du har dual channel som i kabler hvor du har to kabelpar til upload og to kabelpar til download."

Det argument holder altså ikke. Du kan sagtens udnytte en x Mbit tcp forbindelse over et halv duplex medie, hvis mediet blot har båndbredde nok.
Avatar billede bolmer Nybegynder
17. september 2008 - 13:06 #6
BTW: Som jeg forstår det vil det slet ikke hjælpe at købe et N-Draft da jeg pt ikke løber ind i den nuværende grænse på 54 mbit grænsen. Jeg skal derimod have en løsning som udnytter den nuværende grænse mere optimalt.
Avatar billede sleeper Nybegynder
17. september 2008 - 13:29 #7
korrekt, du får ingen forbering hvis du kun har N i den ene ende.

Du skal også have en N router
Avatar billede bolmer Nybegynder
17. september 2008 - 13:32 #8
Hm ok som jeg opfatter det skriver:

1) Bufferzone: Du skal bruge et dual channel accesspoint

2) jhkl: Du skal IKKE bruge et dual channel accesspoint

jeg er forvirret.

Syntes grundlæggende ikke det giver mening at man på en 54 mbit forbindelse (min linksys trådløse router) ikke kan overføre 16 mbit.

Yderligere virker det helt skørt at købe et N-Draft kort da det blot øger den potentielle overførsel fra 54 mbit til ca 250 mbit:

http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11n
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. september 2008 - 13:32 #9
jhkl>lvom duan channel/single channel diskussionen er lidt teoretisk, så er den ikke mere teoretisk end at du aldrig vil kunne opnå samme båndbredde med TCP og UDP over ens båndbredde, men det er klart at hvis din internetforbindelse er 17 Mbit og den trådløse er 54 Mbit, så kan du ikke mærke det i praksis da halvdelen af 54 er mere end de 17

bolmer>En dual channel router er en trådløs router der udnytter to kanaler og du er nødt til at købe en der understøtter dual channel fra starten, hvis din nuværende router ikke understøtter det og det gør den sikkert ikke. Det er faktisk to routere i en så den er næsten dbb¨lt så dyr som en normal
Avatar billede jhkl Nybegynder
17. september 2008 - 13:35 #10
Hvis man har en 20/2 forbindelse, så vil man da aldrig få brug for 20 Mbit i upload.

TCP fungerer ved at du sender kvitteringspakker for det du henter (for hver x'te byte, sender du én kvittering). Det er ikke, og har aldrig været, et krav at du skal køre det over et fuld duplex medie.
Avatar billede bolmer Nybegynder
17. september 2008 - 13:44 #11
Jeg har mistet overblikket.

Med kablet (potentielt 100 mbit) forbindelse kan jeg download med 16 mbit.

Med trådløs (potentielt 54 mbit) forbindelse kan jeg hentet med 8 mbit.

Upload for trådløs og kablet er ens og er på ca 1 mbit.

Min båndbredde for både kablet (100 mbit) og trådløs (54 mbit) er derfor igen begrænsning for min nuværende forbindelse. Hvad skyldes så at jeg kun opnår den halve hastighed med trådløs?
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. september 2008 - 13:54 #12
Lad mig forsøge at danne overblik:

Hvis du har et krav om at du vil have samme download på TCP som med UDP, så skal du enten have dualchannel Accesspoint på mindst samme båndbredde sm din internet forbindelse eller et singel channel accesspoint der har dobbelt så høj båndbredde som sin internetforbndelse.

Hvis ovenstående ikke er et krav, men kun en teoretisk undren sig over hvorfor det er sådan, så bør du købe et accesspoint der har båndbredde nko. her skal du kikke på din internetforbindelse idet der ikke er grund til at have et 54 mbit accesspoint hvis din internet forbindelse er 512 Kbit. Du skal også kikke på antallet af maskiner da accesspoints virker som en hub for at forvirre dig yderligere.

Mit eget råd er at kigge på N-draft men huske at det er draft og er du i tvivl så gå efter G standarden der dog er rimelig fast og giver fornuftig båndbredde
Avatar billede bolmer Nybegynder
17. september 2008 - 14:01 #13
Mit krav er at jeg vil have samme download med min trådløse forbindelse som med min kablet forbindelse. Og så er jeg egentlig ligeglad med om det foregår over TCP eller UDP.

Men nej det hjalp ikke på mit spørgsmål.
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. september 2008 - 14:26 #14
Når vi taler trådløst kan det ofte ikke lade sig gøre, men man kan da teoretisk komme der hen af. For at kunne give et bud er eg nødt til at vide følgende

1. hvor mange samtidige maskiner er på det trådløse net
2. hvor bred er din internet forbindelse
3. hvor mange maskiner er i alt på hele dit net og hvad køre ellers på dit netværk /kabel/trådløst)
4. her du undersgt miljøforholdene der hvor nettet køre. Elektronisk støj, elektronisk skærmning og reflekser kan begrændse trådløse netværk enormt.
Avatar billede bolmer Nybegynder
17. september 2008 - 14:35 #15
Ja jeg ved godt at man ikke kan få den helt samme hastighed med trådløs som med kablet. Men undre mig bare over at en så drastisk forringelse opstår svarende til en halvering af hastigheden.

Pt er det kun én PC som er forbundet ad gangen, enten kablet eller trådløs. Og den effektive forbindelse er ca 16 mbit som jeg oprindelig skrev med kabel.

Men da det lader til at jeg ikke kan regne med at få meget mere end 8 mbit på den trådløse forbindelse tror jeg løsningen bliver at bore nogle huller indtil routeren og så forbinde med kabel.
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. september 2008 - 15:47 #16
trådløst er rart, man undgår grmme og besværlige kabler, men skal det være seriøst, sikkert og med ordentlige hastigheder, så er der ingen vej uden om kabler