Avatar billede tiger_dk Mester
05. oktober 2008 - 11:56 Der er 37 kommentarer og
1 løsning

220 Volt stik så det passer til 12 Volt stik i f.eks en bil !

Hej !

Jeg vil høre, om er det muligt at få en adaptor, hvor man kan omforme et 220 volt stil til et 12 volt stil så det passer feks. i en bil ?

Jeg har nemlig en bærbare, så kunn det nemlig være rart at høre om det var muligt, at få fat i sån en !

Det er foresten en Dell bærbar jeg har !

Mvh
tiger_dk
Avatar billede peet-49 Novice
05. oktober 2008 - 12:07 #1
Avatar billede superanden Nybegynder
05. oktober 2008 - 12:22 #2
Her er hvad du leder efter:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=2154237591&n=1199147588&pn=1215731764

Der findes mange udgaver af den. Du skal tænke på hvor meget effekt den skal kunne levere iforhold til din bærbare.
Avatar billede tiger_dk Mester
05. oktober 2008 - 12:43 #3
den skal bare kunne oplade bærbaren, samtid med at jeg bruger den ! Så det vil sige des større den er i effektivitet des længere levetid har den eller hva ?
Avatar billede tiger_dk Mester
05. oktober 2008 - 13:05 #4
superanden - det der forslag peet-49 kommer med, er det også ok !
Avatar billede Beach Mester
05. oktober 2008 - 22:39 #5
Vil også klart tilslutte mig peet-49´s forslag, og ikke en omformer der først skal transformere 12V signal til 230V og derfra igen transformere det ned til dit behov.
Det vil bare ligge en hulens masse energitab i form af varme mm. i transformeren som du ikke kan bruge til noget som helst:-)

//Beach
Avatar billede tiger_dk Mester
06. oktober 2008 - 09:33 #6
det forslag peet_49 kommer med, der bliver ens oplader der følger med bærbaren jo erstatet med den, er det ikke rigtigt !
Avatar billede peet-49 Novice
06. oktober 2008 - 12:51 #7
Den erstatter den originale 220volt lader.
Avatar billede broder Nybegynder
07. oktober 2008 - 10:19 #8
man kan ikke bruge peet-49 forslag til en Dell computer, der er indbygget en sikkerheds chip i dell strømforsyninger som fortæller hvem de er, og den vil mangle i den omtalte bil-adapter, derfor vil computeren ikke lade på bateriet.  Du vil godt ku sætte den op så du kan bruge computeren med strøm men ikke lade på bateriet.
Avatar billede tiger_dk Mester
07. oktober 2008 - 16:00 #9
hvad så med superanden's forslag ? Vil den kunne oplade der ?
Avatar billede broder Nybegynder
07. oktober 2008 - 17:09 #10
ja tiger forslag var også en mulighed hvis du bruger den oplader som følger med computeren dog skal du nok montere et nyt netstik på 230v ledningen da Dell bruger den store runde med jord, den model der er vist på billedet er kun en 2 polet model.
Avatar billede tiger_dk Mester
07. oktober 2008 - 17:15 #11
og skal du nok montere et nyt netstik på 230v ledningen da Dell bruger den store runde med jord

hvordan lige ?? er total forvirret nu ??
Avatar billede broder Nybegynder
07. oktober 2008 - 20:53 #12
med den løsning fra superanden så er det meningen at man bruger den eksisterende strømforsyning som du normal bruger hjemme, men jeg mener at stikket du normalt sætter i stik kontakten er et af de runde stik. men når man ser på billedet fra linket på superandens forslag så vil det runde stik ikke passe og derfor skal det skiftes,
Avatar billede tiger_dk Mester
07. oktober 2008 - 22:35 #13
det er sån en AC Adaptor her http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=dk&l=da&s=dhs&cs=dkdhs1&sku=450-11061&mfgpid=1396717 jeg har, den har IKKE et rundt hovede, med en flad stikprop.
Avatar billede broder Nybegynder
08. oktober 2008 - 07:38 #14
hvis det præcist er den i linket burde det ikke være noget problem hvis du samtidig bruger denne stik konverter
http://www.thansen.dk/product.asp?c=2158523596&n=469331449&pn=734543941
Avatar billede Beach Mester
09. oktober 2008 - 01:46 #15
Broder--->
Den med en chip i trafoen hos Delle har jeg godt nok ikke hørt om før, noget du kan linke til hos Dell?
Har selv både en Acer og en HP blærbar hvor der ikke har været problemer med omtalte.

//Beach
Avatar billede broder Nybegynder
09. oktober 2008 - 07:56 #16
Jeg arbejdet på et tidspunkt med et projekt hvor vi udviklede et mobilt målesystem som skulle bygges ind i en plastik kuffert hvor vi brugte en bærbar Dell computer som styre enhed. Efterfølgende købte vi en dcdc konverter som skulle forsyne computeren ved 12 og 24 volt , denne enhed var specielt beregnet til Dell's computer. Men Pga at det hele skulle være en færdig enhed i kuffert blev alt overskydende ledning fra DCDC konverteren fjernet. Og der monteret den type ledning der passede til vores design.
Men det virkede selvfølgelig ikke for computeren nægtede at lade selv om den fik spænding.  Men der sad noget der lignede en ferrit kerne på Dell's orignal ledning, den fik jeg med meget besvær skåret op og åbnet og ku se at der sad en chip, som jeg efterfølgende kunne pille ud og flytte over, og vupti så kunne den lade. Jeg har lavet en del af den slags systemer, men det sidste var for et år siden så hvis Dell ikke har lavet om på systemet i mellem tiden, hvad jeg tvivler på så er der stadig problemer med at bruge andre strømforsyninger.
Derfor har jeg kun praktisk erfaring.

Den  dcdc konverter vi brugte og som også kan bruges i tiger tilfælde ses i nedstående link, er bare ikke helt billig.

http://pc.pcconnection.com/1/1/44184-lind-electronic-design-dell-latitude-inspiron-auto-air-adapter-de2035-259.html
Avatar billede broder Nybegynder
09. oktober 2008 - 12:20 #18
Avatar billede tiger_dk Mester
09. oktober 2008 - 12:32 #19
Kommentar: beach

kan du prøve at linke til noget på Dell ?
Avatar billede broder Nybegynder
09. oktober 2008 - 12:37 #20
Jeg har ikke noget,  den gang jeg skulle bruge noget kunne Dell ikke levere en sådan løsning, og derfor blev det et produkt fra Lind.
Avatar billede tiger_dk Mester
09. oktober 2008 - 12:39 #21
kan det ikke fåes her i landet ?
Avatar billede broder Nybegynder
09. oktober 2008 - 13:11 #22
ikke mig bekendt men du kan stadig gå efter superandens forslag. 12 til 230 volts converter.
Avatar billede tiger_dk Mester
09. oktober 2008 - 14:29 #23
det vil jeg da gøre så !

smæk et svar broder, du har også fortjent point !
Avatar billede broder Nybegynder
09. oktober 2008 - 14:32 #24
Er helt i orden jeg samler ikke på point så behold dem selv eller giv dem videre.
Avatar billede tiger_dk Mester
09. oktober 2008 - 17:11 #25
ok, du bestemmer !
Avatar billede peet-49 Novice
10. oktober 2008 - 08:56 #26
broder-> Der er ingen problemer med dell og universale atrømforsyningsløsninger, der er heller ingen chip, der kan kontrollere, om det er den rigtige(sådan noget vås) passer spænding/strøm og stik, kører det også.
Avatar billede broder Nybegynder
10. oktober 2008 - 09:51 #27
Peet  hvad er din bagrund for den kommentar.  har du noget link der bekræfter din påstand.  Jeg kan sige at den chip som jeg så ikke var en spændings regulator men en id chip den havde kun det formål.  Kan du ellers forklare hvorfor Dell køre med 3 pins dc stik, det er en hel unik Dell standard
Avatar billede peet-49 Novice
10. oktober 2008 - 09:59 #28
Ikke alle del kører med 3-pins stik, 3-ping kører med 2 spændinger, der du`r en standard strømforsyning ikke.
Avatar billede peet-49 Novice
10. oktober 2008 - 10:00 #29
del=dell
Avatar billede peet-49 Novice
10. oktober 2008 - 10:00 #30
Et par af HP`s kører også med 3-pins stik.
Avatar billede broder Nybegynder
10. oktober 2008 - 12:17 #31
Kan godt være godt være der er nogen Dell Modeller der ikke bruger denne ID chip styringer, men jeg er sikker på at nogen modeller ikke vil virke uden denne chip, og det 3 ben er ikke et forsynings ben på de strømforsyninger jeg har rodet med, det har forbindelse til id chippen. Men jeg kan kun sige at de systemer vi producerede blev alle monteret med denne ID chip for at ku lade.
Avatar billede Beach Mester
11. oktober 2008 - 04:59 #32
Broder--->
Har du på nogen måde mulighed for at give os modelnummer på PSU (trafoen)?
Jeg tror nemlig stadig ikke rigtigt der er helt korrekt alt det her:-)

Ikke at jeg ikke tror på dig (jo, det er vel egentlig det det handler om) men jeg har aldrig hørt om at Delle skulle forhindre deres brugere i at lade på andet end deres eget grej!

//Beach
Avatar billede broder Nybegynder
11. oktober 2008 - 08:07 #33
Nu er det jo et år siden at jeg har arbejdet på de omtalte systemer, så jeg har ikke længere adgang til dokumentationen og selve hardwaren.  Jeg kan godt finde model nr på computeren frem, men tror ikke rigtig det hjælper min sag så meget.

Men jeg tror ikke det er fordi Dell som sådan vil forhindre andre i at bruge deres grej, jeg tror mere det er for man ikke skal bruge den forkerte strømforsyning, en evt. underdimensioneret strømforsyninger. De har jo en del variationer, mange med det samme dc stik. Men på den anden side hvis de vil ha man skulle bruge en hvilken som helst lader tror jeg også de havde brugt et standard dc stik, og ikke deres egen standard, som i øvrigt er nærmest umulig at købe i løst så man selv kan montere det.
Avatar billede Beach Mester
12. oktober 2008 - 02:23 #34
Hmm... Syntes stadig ikke rigtigt det stemmer:-)
Hvis du kan fiske model No frem og har brugt Org. strømforsyning så kan jeg da godt grave de info frem du mangler!

Dit argument med en underdimensioneret strømforsyning holder jo ikke hvis det kun er ladningen af batteriet der ikke kører uden den omtalte chip. En underdimensioneret strømforsyning vil mig bekendt bare lade mindre (læs: Langsommere) på batteriet hvis ellers den kan holde liv i maskinen. Dette kan oven i købet være en fordel da man så ikke belaster kemien i batteriet på samme måde og som resultat får et batteri der holder længere *S*

Dit argument med "hvis de vil ha man skulle bruge en hvilken som helst lader tror jeg også de havde brugt et standard dc stik" holder jo heller ikke hvis der skal bruges 2 forskellige spændinger.

Dit argument mht. løse stik til eftermontering.... Nu er jeg igen sådan lidt hø hø. Det kan godt være det ikke er muligt at købe i Bilka, men et stik der bliver brugt til mange tusinder af maskiner uanset mærke kan stort set altid findes hvis man søger de rigtige steder. Har aldrig selv måtte opgive selv med de mest mystiske dimser der skal spille sammen.

Nu ved jeg ikke ret meget om Delle, og om de kører med det ene eller det andet stik. Men på spørgsmål om netop blærbare maskiner så har jeg en rigtig god ven der jobber i UniSYS der bla. står for Rep. af Delles maskiner. Så hvis du kan diske op med modelnummer så skulle det ikke være umuligt at jeg kan afgøre spørgsmålet med et svar fra en mand der har pølserne langt nede i deres hardware.

Tja... Lad os tage den derfra og se om ikke vi kan kaste lidt lys over om det passer at Delle forsøger at fuske (det er mit ord for at snyde) deres kunder til kun at købe org. dele til deres maskinpark.

//Beach
Avatar billede broder Nybegynder
13. oktober 2008 - 07:42 #35
Den model jeg lige husker hed Latitude D610 men vi brugte andre dell modeller som havde samme problem.

Men jeg fandt et andet godt forum, hvor der bliver diskuteret lignende problemer. De kan forhåbentlig bakke min sag op.

Jeg citere

All new Dell adapters have a center pin which is a com line between the adapter and the laptop that tells what "kind" of adapter you're using. Its proprietary and you can't just feed 19.5V to power and expect it to work. I got a generic auto dc power adapter rated at 19.5V 4.62A (90w) to power my dockign station and i get a unknown ac adapter message in bios. Laptop boots BUT battery doesn't charge. This happens even when I'm not docked.
LIND is the only company that makes a 90W auto adapter which will power a dock and charge the battery since they have probably figured out the com line protocol for dell laptops. Cheapest I can find these PSU's are $100. Not cheap if you go the docking route!! The Duracell auto dc adapters won't charge the battery either although its listed on Dell website, along with most generic chargers...

http://www.mp3car.com/vbulletin/power-supplies/102417-dell-docking-station-monitor-stand-power.html

It seems that Dell in their wisdom have a 3 connection barrell connector. The third connection looks like it is a signal from the charger to tell the laptop that it is the right one. I searched for ages to get one that worked.

http://www.mp3car.com/vbulletin/laptops-tablets-upmcs-etc/121413-dell-dock-issue.html
Avatar billede Beach Mester
14. oktober 2008 - 02:01 #36
Hmm.... Jeg forhører mig hos Unisys næste gang jeg snakker med manden, han må jo vide hvad det er for noget:-)

//Beach
Avatar billede inglenook Praktikant
14. oktober 2008 - 11:59 #37
Har selv en Dell XPS-M1710. Mistede stroemforsyningen paa rejse til Canada og maatte finde en erstatning. Koebte en standard 90w. Hvis jeg proever at starte op med den forsyning faar jeg blot en advarsel om at jeg bruger en 90w forsyning, men at maskinen kraever 130w. Eneste mulighed er at slukke. MEN, hvis jeg starter op paa batteriet og derefter slutter 90w forsyningen til spiller det fint. Den oplader ogsaa batteriet ok med 90w.
Avatar billede Beach Mester
15. oktober 2008 - 03:15 #38
inglenook--->

:-)

Dette problem skulle jo så "også" være løst med en adapter der fra et bilbatteri kan hive flere A. Der er selvfølgelig en alm. begrænsning i hvor meget man kan hive igennem den børge som Peet_49 anbefaler. Men der er stadig langt op til 5A og dine erfaringer.

Men lader det stadig være usagt om Delle har fundet på noget sjov vi andre ikke har hørt noget om.

Takker for info *S*

//Beach