05. oktober 2008 - 23:04Der er
47 kommentarer og 1 løsning
Har blandet 2 regnskaber sammen
Jeg har en pc hvor der er Summa Sumarum på. Jeg ved ike hvad der er skedt med ham der bruger det er kommet til at indlæse år 2007 ind på 2008 så de nu ligger der begge. Altså ca 22 mdr på et regnskab. Hvordan får jeg læst de første 400 fakture ud af 2008 ???
Hvis kassekladden er bogført, og der ikke findes en sikkerhedskopi, så er der kun der hårde vej, nemlig at postere sig ud af det.
Hvis du er så heldig, at kassekladden IKKE er bogført, kan du trække den ud som en tesktfil, som du kan rette i et regneark og efterfølgende importere i Summa.
Jeg vil tro, at din bruger har glemt at afslutte gammelt regnskabsår, inden han har bogført 2008. Derfor skal du sikre dig, at 2007 bliver afsluttet, inden du importerer dine data
kunne det ikke tænkes at der forefandtes en sikkerhedskopi af situationen FØR indlæsningen af 2008 tallene???? thi så er det den der skal indlæses for at genskabe 2007
på et tidspkt. lavet en sikkerhedskopi af regnskabet xxxx 2007 for eksempel henne omkring årsskiftet 2007/2008????
hvis en sådan eksisterer (består af 2 filer kaldet summa.id og summa.bck) men kan connecte een af filerne og højreklikke og så pege på egenskaber så kan man se datoen hvor filen er dannet
med en sådan sikkerhedskopi kan 2007 gendannes påny
==============
læser lige dit oprindelige spm. Der står at det er 2007, der er læst ind i 2008-regnskabet Er det korrekt???? burde ikke kunne lade sige gøre thi der er forskellige regnskabsnavne (nemlig 2007 og 2008)
Du kan ringe mig op så kan vi måske bedre guide os frem til hvad der er det helt eksakte problem tlf. 283 44 283
mvh Otto B. Petersen certificeret forhandler af SummsSummarum www.ivaerksaet.dk
øvøv skal det forståes som at du ikke har en backup af dit 2008 INDEN du indførte det gl. 2007 hvis Ja så vil jeg anbefale at du ikke foretager dig noget som helst OG SÅ RINGER TIL MIG HVIS VI SKAL FORSØGE AT REDDE HVAD REDDES KAN PÅ NUVÆRENDE TIDSPKT. at du ved et uheld fortsætter med bare at køre derudaf det er måske mindre heldigt
hvis du giver op på et tidspkt. så ville en sikret sikkerhedskopi af enten situation idag lige her og nu .....samt af situation før indlæsning af 2007 ind i 2008 være af værdi for den, der evt. skal tage over
Jeg laver sådan noget redning af data som Hotline-arbejde, så du kan jo henvise dem til min hjemmeside; og så lade dem tage kontakt til mig
Altså, det ikke sikkert, der grund til den store panik......
Selv om du har bogført kassekladden, kan det måske alligevel reddes, men det bliver med lidt af en omvej.
Hvis alt er posteret, kan du danne en posteringsjournal. Den finder du under Rapporter. Husk at vise hele regnskabsperioden.
Denne rapport kan du gemme som en txt-fil, som du kan hente ind i et regneark.
I regnearket kan du dele dine data, så du får 2007 for sig og 2008 for sig. Husk at gemme data igen som en txt-fil. (Kommasepareret).
Så skal du oprette et nyt 2007-regnskab, hvorefter du kan importere dine posteringer i dette regnskab. Tilsvarende gør du så for 2008, når du HAR afsluttet 2007.
Den tilsvarende øvelse skal du foretage dig for dine fakturaer, hvis du gerne vil have dem registreret i Summa. Ellers skal du sikre dig, at du har udskrifter af ALLE, inden du begynder.
Jeg vender tilbage i aften, hvis der stadig er behov for hjælp
Ok, så tager vi den fra bunden af. Jeg går ud fra, at kassekladden er bogført? Og jeg antager, at du udelukkende er interesseret i at gendanne 2008 regnskabet?
Inden du gør noget som helst, laver du allerførst en sikkerhedskopi af dit nuværende regnskab.
I Summa går du så ind i menupunktet Rapporter og vælger Posteringsjournal. Når rapporten kommer frem, skal du sikre dig, at den dækker hele 2008: altå 01-01-08 - 31-12-08.
Så klikker du på disketten i øverste venstre hjørne. Herved kommer en menu frem, hvor du kan gemme filen. Giv filen et navn, og ret for en sikkerhedskyld typen, så den hedder .csv
Nu er du klar til at oprette et nyt regnskab for 2008. Når regnskabet er oprettet, skal du have tilrettet balancen, så kontiene har den saldo, de havde ved afslutningen af 2007.
Så kan du importere den fil, du gemte ovenfor.
Nu burde du have alle posteringer fra 2008 i dit nye regnskab. Den største ulempe er, at du ikke har fået overført dine fakturaer til det nye regnskab, men det må du desværre leve med, medmindre du vil eksperimentere med at lave en eksport og eftefølgende import i det nye regnskab af disse....
jeg ved ikke om jeg har "fornærmet" siden du ikke benytter dig af mine forslag - men jeg tror faktisk jeg kan løse dit problem; men det kræver jo at du commit´er dig til mine besvarelser
...spm om mappen over på en anden pc .....joh det kan da godt lade sig gøre
i kommentaren til B Hansen skriver du........jeg giver op Betyder det at du ikke har fået skilt dine fakturaer herfra 2008 ud fra 2007-regnskabet????? Hvis ja så betyder det genindtastning forfra påny med 400 fakturaer - hvormange arbejdstimer vil det betyde???? Det findes der altså en løsning på. Jeg har lige siddet og skilt et 2007 + forår 2008 ad i to selvstændige regnskabsår for een som var kommet til at taste en kassekladde fuld med 809 linier med 2008-tal. Dit eksempel med 400 fakturaer er lidt mere kompliceret - men ikke umuligt at redde....men har man en weekend eller to så kan alting jo lade sig gøre Hvorfor ringer du ikke til mig for en snak om dette????
til b_hansen.... Om jeg virker forhippet på at tjene penge (få eller mange). Det vil nok afhænge af karakteren af det kuldsejlede regnskab som urup måske vælger at kaste videre Til dine råd til urup...... så siger han jo at dem vælger han at give fortabt overfor. Det her med at redde 400 fakturaer ... sådan i et snuptag; det er nok lidt mere kompliceret end lige til at skrive sig ud af herpå siden. Hertil vil jeg ikke pege fingre... thi jeg vil heller ikke selv forsøge at beskrive processen.
Urup (eller hans bag-person, som han vil hjælpe) har den hårde vej... bogføre det hele forfra... ELLER overlade problemet til nogen der har prøvet det her før.
Rationalet i at gøre ligger i at der er timer at spare på det.... og ja det vil koste lidt håndører (vurderet på den konkrete situation = en sikkerhedskopi af det berørte regnskab)....men fritiden har vel også sin pris. Det kunne jo være ungerne ville synes at de her timer var bedre anvendt på noget samvær i Zoo elller en tur i skoven her i efterårsferien, istedet for at farmand skal være lænket til pc´ en
Alternativet kunne også være at b_hansen tilbød sin opofrelse og bare tørnede den her sikkerhedskopi hjemme hos sig for free. Tæskede de 400 fakturaer på plads sådan lige på en studs
til urup.... for at du ikke skal handle i blinde men jeg vil heller ikke agere i blinde, så nu får du et no pay no cure tilbud Du sender mig de der sikkerhedskopier af 2007 fra 26/12 samt 2008 fra 2/9 Så kigger jeg på det... laver adskillelsen får de første fakturaer ind i et solo 2008 år Det får du de fornødne PDF-filer på; så du kan se at det fungerer, og så får du et fast tilbud; så du eller den der egentlig har regnskabet,hvis det ikke er dig urup
ups der røg en send-knap i sving. vi fortsætter du/I får et fast tilbud i kr./ører, der fortæller hvad det koste at få løst problemet. Det kan I så sige ja eller nej til. Det koster Jer ikke noget at få at vide hvordan I slipper ud af problemet
jeg vil godt lige høre dig sige enten JA eller NEJ til om det er ønskeligt om du kunne få isoleret de der 400 fakturaer væk fra det mixede regnskab - samt høre hvor uanstændigt billigt det vil være (trods alt)
urup det kan godt være du er ligeglad - men vil du ikke lade ham, der har nosset i det med den her indlæsning, få mulighed for at se på muligheden af en løsning på problemet. Det er vel i grunden hans regnskab og ikke dit?????
til b_hansen......Jeg kan da ikke se at han siger nej. Jeg kan se at han konstaterer at dine anvisninger ikke hjælper ham - og at åbenbart har givet dig et accepteret svar (skidt med de point for ingenting, dem har du gjort et forsøg for) Men manden står jo stadig væk med et uløst problem - eller hans "bagmand" gør det - altså et sammenblandet regnskab med 400 fakturaer!!! Vil godt lige se ham sige at han vil stå med et uløst problem - Det er da helt fair
B hansen har lige mine ord.....ville bare ikke selv skrive det. Vi har skrevet alle fakture ind igen og det køre fint nu Oto du har selv svar på det anden spørgsmål for jeg kunne kommer videre på den måde og fået point for det.
Vil stadig gerne give den til B Hansen her for et flot stykke arbejde !!!SÅ svar lige.
jamen fint det var blot det jeg godt ville høre fra dig. Jeg håbede måske at du ville have sparet dig for det stykke work med at indskrive alle fakturaer påny - men man får jo mulighed for at tænke over tingene under en sådan genskrivning - men iøvrigt kan jeg så se at du kunne bruge svaret på dit andet spm om fakturanummering
ottobp: Din hjælp ER blevet klart afvist. Prøv og læs Kommentar: urup 06/10-2008 17:31:48
"Jeg vil selv lave det...ellers må de selv finde på noget..."
Så jeg er helt enig med "b_hansen" om at du er for aggressiv her i forsøget på at tjene nogle penge. Det er helt fair at du har en forretning som måske kan hjælpe spørger og at du tilbyder det, men accepter venligst når der bliver sagt fra, tak
jamen sådan læste jeg også at urup opgav og der var det så at den der sad med regnskabet måske godt ville se på lidt hjælp fra anden hånd ....men urup har jo bagefter fortalt at de har klaret den med en gang genindtastning og det er jo den anden må¨de at klare den på
....og jeg kan så se at urup jo har accepteret min hjælp på et andet spørgsmål som var sådan et 1-2-3 spørgsmål
okay min lidt hidsige følgen kan måske også tilskrives at jeg syntes det var fantastisk at se b_hansen score 200 point på at give et ikke-problemløsende svar. Jeg havde sagt nej tak
Det er som udgangspunkt spørger der bestemmer hvem der skal have pointene. Hvis "urup" vil belønne "b_hansen" for hans forslag til løsningen, så er der ingen problemer i det.
jamen fint nok .... men lige et spørgsmål kan man forhindre modtagelse af point for et svar som man ikke mener giver løsning eller skal man pånødes sådanne gaver?????
Det må dælme være svært at sidde ned, når man har så ondt et vist sted.......
Men, hvis urup gerne vil have sine point tilbage, så for min skyld ingen alarm. Jeg har vanskeligt ved at bruge dem alligevel.........
Iøvrigt er dette mit sidste indlæg i denne tråd, medmindre urup genoptager problemstillingen. Så skal jeg gerne bruge et par timer på at skille tingene ad i et regneark. For være er problemet ikke, set fra mit synspunkt.
ottobp: Så længe du ikke laver et indlæg som et "svar", så kan du ikke modtage point i spørgsmålet.
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.