Avatar billede vester Novice
08. oktober 2008 - 15:04 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Et lettere kompliceret SQL-kald m.m.

Jeg sidder og nørkler med et lille projekt, hvor jeg har fire tabeller i min accessdatabase:

Begivenhed
Gruppe
Person
Indlaeg

Meningen er at man skal kunne deaktivere en "begivenhed med tilbehør" i alle fire tabeller.

Planen er følgende:
Administratoren deaktiverer en begivenhed, hvorefter systemet selv deaktiverer følgende:
- Alle grupper(1-10 pr. begivenhed) der har deltaget i begivenheden
- Alle personer (1-10 pr. gruppe) der har været i grupperne.
- Alle indlæg af personerne

Strukturen i databasen er som følger:
Alle Begivenheder har et BegivenhedsId (tal)
Alle Grupper har et GruppeId (tal)
Alle Personer har et PersonId (tal)
Alle Indlæg har et IndlaegsId (tal)

GruppeId findes findes vha. BegivenhedsId(querystring)
PersonId findes i tabellen Gruppe (vha. GruppeId)
Indlaegs findes ud fra PersonId (vha. PersonId)

Håber der er en, der vil hjælpe, og at jeg har beskrevet problemet, så det er til at forstå.

VesTer
Avatar billede vester Novice
08. oktober 2008 - 15:06 #1
- glemte lige at skrive at alle i omtalte poster skal RS("Aktiv") sættes til False.

VesTer
Avatar billede mini-me Nybegynder
08. oktober 2008 - 15:22 #2
hmm...

er det ikke noget ala på samtlige

set rs = server.createobject("adodb.recordset")
strSQL = "select * from begivenheder where id=" & cint(request.querystring(id))
rs.open strSQL, conn, 1, 3 ' din connection string her er sat til at hedde conn

if rs.eof or rs.bof then
' ingen poster
else
while not rs.eof or rs.bof
  rs.update
  rs("aktiv") = false
  rs.update
rs.movenext
wend
end if

strSQL = "select * from Grupper where id=" & cint(request.querystring(id))
rs.open strSQL, conn, 1, 3 ' din connection string her er sat til at hedde conn

if rs.eof or rs.bof then
' ingen poster
else
while not rs.eof or rs.bof
  rs.update
  rs("aktiv") = false
  rs.update
rs.movenext
wend
end if

m.v. ?
Avatar billede vester Novice
08. oktober 2008 - 20:04 #3
Nej ikke lige.
Ved ikke om jeg fik formuleret det ordentligt men til hver begivenhed hører op til ti grupper, og til hver gruppe op til ti personer, som alle kan skrive en del indlæg.
Det er alle disse poster der skal deaktiveres ved et klik.
Hjalp det?

VesTer
Avatar billede vester Novice
09. oktober 2008 - 12:00 #4
Har løst problematikken ved at tilføje feltet BegivenhedsId ved alle poster.
Lader dog lige spørgsmålet stå åbent, da det ville have været mere elegant at bruge den efterspurgte funktion.

VesTer
Avatar billede vester Novice
15. maj 2009 - 22:38 #5
lukker