Avatar billede lotek Nybegynder
11. oktober 2008 - 12:10 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Defekt FAT på ekstern WD 500YS Hd

Jeg har for ganske nyligt fået et problem med min ellers udmærkede 500 gb eksterne harddisk fra Western Digital.

Når jeg nu vil starte den genkender XP fint harddisken og tildeler den et drevbogstav. Den genkender imidlertid ikke drevnavnet og det er heller ikke muligt hverken at se indhold eller andre data for harddisken. I enhedshåndtering viser den imidlertid fint, at harddisken er sluttet til og virker korrekt.

Jeg har prøvet at genstarte computeren med harddisken tændt - under opstarten af XP finder den en fejl på den eksterne harddiske og vil ind at reparere denne; dette i tre steps. Den gennemløber fint og hurtigt første step, hvor den gennemgår filerne på harddisken. I step to, der omhandler biblioteksstrukturen og når her aldrig længere end til 0%; jeg har haft computeren stående i 4 timer uden yderligere fremskridt.

Jeg har præsenteret problemet for en bekendt, der er systemadministrator og han mener, at det muligvis er File Allocation Table på harddisken, der er defekt. Han mener, at den kan reetableres, men turde ikke komme med nærmere råd om, hvordan dette præcist kan gøres.

Så derfor - jeg vil gerne bede om hjælp til at:
1) Få adgang til harddisken, så jeg kan hente de vigtigste data ud og over på en anden harddisk.
2) Få reetableret FAT'en på harddisken, så den forhåbentlig kan komme op at køre igen.

Hvis diagnosen er helt forkert, så hører jeg også meget gerne om det.

På forhånd mange tak for hjælpen.
Avatar billede the_collector Novice
11. oktober 2008 - 13:06 #1
Hej

Hvis du har problemer med disken, kan du prøve at kigge på nogle af disse værktøjer

http://www.download5000.com/Search.aspx?q=recover%20hard%20drive,%20recovery%20files,%20lost%20data&strType=AND

http://www.download32.com/recover-deleted-fat-file-i33609.html

Du kan være heldig, at et eller flere af programmerne kan enten gendanne FAT eller redde filerne ud af harddisken. De fleste af programmerne er Shareware, hvilket kan betyde, at de f.eks. melder tilbage, at de kan genskabe data, men du skal betale, før de kan gøre det.

Du kan også være uheldig, at det simpelthen er harddisken som er stået af. Er dette tilfældet og det drejer sig om uerstattelige data, kan det være værd at kigge på http://www.ibas.com/. Jeg kender ikke deres priser, men regn med 4 eller 5 cifrede beløb, hvis de skal hente data ud fra harddisken. Under alle omstændigheder, kan det være en god ide, at kigge runde inde på ibas' hjemmeside, da de er særdeles profesionelle. De laver også et stykke recovery software der hedder ontrack, som også efter sigende skulle være glimrende. De har en prøve version af det her http://www.ibas.com/odr/free-odr-sw.

Jeg håber, at det kan hjælpe dig med at få fat i dine tabte data.
Avatar billede Slettet bruger
11. oktober 2008 - 13:12 #2
Det er nok denne fremgangsmåde du skal bruge.
http://www.helgec.dk/lost%20data.html
Avatar billede Slettet bruger
11. oktober 2008 - 13:33 #3
Din bekendte har helt ret, Du kan godt bruge det link som "rod-62" har givet dig, men du skal være opmærksom på at mappestrukturen ikke gendannes og at det derfor kan være lidt uoverskueligt hvis det drejer sig om større data mængder.
Hvis alt andet svipser kan jeg tilbyde dig at reetablere din harddisk med data, hvis du er interesseret så kontakt mig via min hjemmeside
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2008 - 10:05 #4
Sker der noget her?  Kan der afsluttes?
Du kan læse her hvordan man giver point / lukker sine spørgsmål.

http://expfaq.dk/behandling_af_svar#behandling_af_svar
Avatar billede Slettet bruger
10. december 2008 - 08:09 #5
Det er mærkeligt at dem med problemer kan finde ud af at skrive her ind, men de kan ikke finde ud af at markere et navn og klikke accepter for at give point for hjælpen.
Det kan jo ud i fremtiden få betydning for hjælp en anden gang.
Avatar billede lotek Nybegynder
10. december 2008 - 09:32 #6
Jeg beklager den lange respons, mens processen var lidt mere langhåret end som så, eftersom problemet var i privat regi og jeg var nødt til at anskaffe en ny ekstern hd for at kunne lave backup af mine data.

Nu ser det imidlertid ud til, at de er backet up - omend det er et stor rod uden den tidligere mappestruktur. Næste step er en formatering af den anden eksterne hd for at se, om jeg kan genopbygge en mappestruktur derpå.

Men første halvdel af missionen ser ud til at være fuldført.

Tak for hjælpen.