Avatar billede oskar Nybegynder
29. oktober 2008 - 14:48 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

DNS og DHCP kører men virker ikke

Dejlig at starte dagen med at komme på arbejde og alle siger at nettet er nede. Det var det nu ikke helt, men man kunne ikke logge på maskinerne.
Et kig på serverne fortalte at DNS og DHCP kørte som det skulle, men man får ikke nogen ipadresse. Jeg gav en maskine fast ip og straks virkede det.
Min primære server kører DHCP og DNS og den gamle sekundære kører også dns.
En maskine med fast ip som kun peger på den primære dns kommer ikke på nettet, altså er deet både dns og dhcp der er stået af.
Jeg har selvfølgelig klaret den ved at sætte en ny dhcp op på en tredje server så alle er glade igen.

Men hvad pokker er der sket på min pdc? Alt ser rigtigt ud, men det virker ikke. Vil jeg kunne få det til at virke igen hvis jeg afinstallerer de to services og installerer dem igen? Jeg har prøvet at slette cache etc.
Avatar billede riversen Nybegynder
29. oktober 2008 - 17:14 #1
hvis vi lige starter med det basale... dhcp.

Er der ledige IP'er i dit scope, er dine scopes aktiverede og din server autoriseret? Prøv at starte en sniffer på en pc og kør en ipconfig /renew og send de capturede pakker til riv snabel a riversen.dk. Det kræver selvfølgelig den fungerende dhcp server er stoppet, så den ikke svarer på requests.
Avatar billede oskar Nybegynder
29. oktober 2008 - 23:16 #2
Der er i alt ca 750 ip'er i mit scope og jeg har i teorien 660 mulige samtidige bruger, i virkeligheden sjældent over 200. Alt er autoriseret efter reglerne og har kørt perfekt indtil i fredags. Mandag morgen var det hele bare i udu. Jeg kan først slå dhcp'en fra i morgen efter 4 så den med en snifferrapport må vente indtil da.
Avatar billede riversen Nybegynder
30. oktober 2008 - 05:57 #3
i mellemtiden kan du lige tjekke eventvieweren og se om noget springer i øjnene. Hvis der er det så kom med source og id på de events.
Avatar billede oskar Nybegynder
31. oktober 2008 - 16:04 #4
Endnu en gang tak for hjælpen, selvom det ikke lykkedes os at finde ud af hvad der egentlig løste problemet.
Avatar billede riversen Nybegynder
31. oktober 2008 - 19:22 #5
velbekom