Avatar billede Rune Sommer Mester
12. november 2008 - 18:01 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

AVG og AVG-free

Jeg har tit hørt, at AVG var et gratis virus-program, men alle de gange jeg har været inde på www.avg.com har jeg kun fundet betalings- og trial versioner af programmet.

Nu har jeg så lige fået et link til http://free.avg.com hvor jeg kan se, at der kun er gratis-versioner af programmet.

Hvordan kan det være, at samme producent leverer betalings-, trial- og gratisversioner af samme program? Og jeg kan ikke finde links fra www.avg.com til free.avg.com og omvendt?! Eller mangler jeg bare stærkere briller?
Avatar billede zagger Juniormester
12. november 2008 - 19:04 #1
Den gratis udgave af AVG er kun Anti-virus og Anti-spyware. Betalingsversionerne indeholder lidt flere features som du kan se her http://free.avg.com/download-avg-anti-virus-free-edition.

Hvorfor de har valgt at lægge gratisversionen for sig selv uden henvisning fra www.avg.com kan jeg ikke svare dig på.
Avatar billede Rune Sommer Mester
12. november 2008 - 19:28 #2
Jeg kan til dels være enig.
Jeg har også set, at de har den skrabede 'kun anti-virus' model som betalings-version også.
Ok - ved nærmere tjek kan jeg dog se, at betalingsversionen af 'kun antivirus' også har lidt rootkit protection + lidt andet.
Så der ER en forskel på gratis-versionen og købe-versionen trods alt :)

Det med henvisningerne gætter jeg så på, er fordi, at AVG får et hit på betalings-siden hver gang nogen hører om AVG. Hvis man googler det finder man jo bare AVG. Man skal være lidt mere kreativ for at finde free.avg.com

Men svar accepteret :) Hvis du vil have points, så bare smid et lille svar.
Avatar billede zagger Juniormester
12. november 2008 - 19:45 #3
Tak tak.  :)

Kan da lige tilføje at betalingsversionen er kompatibel med lidt flere windowsversioner end gratisversionen, og at den understøtter flere sprog, bl.a. dansk.

Med hensyn til dit gæt på det med at man lander på betalingssiden først, så tror jeg at du har helt ret.
Avatar billede perhaps Nybegynder
13. november 2008 - 13:09 #4
Jamen jeg kan da godt forklare forskellen og den er langt større end man tror. Jeg har flere gange talt med AVG's medarbejdere under fire øjne og jeg har endda flere gange været inviteret ned til dem i Tjekkiet med alt betalt. :-)

Skal jeg give en kort version af forskellen. Der er ikke mange der vil høre den, hverken brugere eller de skribenter som skal have deres computermagasiner solgt.
Ingen kan i grunden sige det bedre end AVG's egen direktør (citat): AVG Free yder basis beskyttelse imod virus og spyware. Gratis-udgaven yder ingen beskyttelse mod hackere, keyloggere, spam, phising-angreb samt skadelige downloads som kommer gennem f.eks. MSN. AVG Antivirus 8.0 beskytter ikke mod alle de farer, der ligger på nettet i dag."

Økonomisk er det en fordel for AVG at have en gratisversion. Deres navn bliver branded og der vil blive solgt 25% flere af deres kommercielle version end hvis de ikke havde en gratis. AVG kendes jo over hele verden som den gratis antivirus og derfor "må deres købeversion vel også være god. Den må jeg hellere købe". Og det er der faktisk mange som gør. Det skal så dertil siges at købeversionen er ganske glimrende.

Gratisversionen er ikke fem flade ører værd efter min mening. Alt badware, som de forskellige programmer der autodownloades til puteren, ryger lige ind. Den kender dem ikke.

Når der købeversioner skal bruge serverplads, så lukker man blot for AVG free i nogle timer eller en dag eller to. Blot du ved det. Det er der der kommer spørgsmål her i Eksperten og andre steder: Er der server nede? Jeg kan ikke opdatere.

God fornøjelse med AVG freeware og på gensyn i de forskellige fora .-)
Avatar billede Rune Sommer Mester
13. november 2008 - 16:00 #5
:)

Takker for et super godt svar! Det svar er jo også mindst 15 points værd!
Naturligvis handler det om et brand og om markedsføring. Nogen gange er det bare lige den tand mere indviklet end man selv kunne regne ud.

Det er sandt, at der findes så meget snavs og skidt på nettet, at vira kun er en mindre del af det pt. Jeg tror det hænger sammen med, at standardbrugeren først er ved at nå så langt, at de ved at erkende, at de skal beskytte sig imod vira. De er så at sige 'lidt bagefter' tidsmæssigt i forhold hvad der findes på nettet at ting og sager.

Nu generaliserer jeg naturligvis en hel masse - og undskyld til dem der bliver stødt over det. Blot mine egne tanker.

Hvis du (perhaps) ønsker en bid af point-kagen så giv lyd. Så finder vi ud af det. Tak igen for et super svar!
Avatar billede perhaps Nybegynder
14. november 2008 - 12:33 #6
Hej thorun

Nej, det er ikke nødvendigt med points til mig. Jeg er godt tilfreds med at det jeg skriver bliver læst :-)