18. november 2008 - 23:13 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

hjælp til Slipstream SP3

jeg vil gerne har slipstreamet service pack 3 ind i min xp skive...
Avatar billede vejmand Juniormester
18. november 2008 - 23:51 #1
Avatar billede off-line Nybegynder
19. november 2008 - 01:40 #2
Her er noget på dansk: http://www.boegebjerg.dk/lars/sata2.htm

Og et program, som ikke kræver de store forklaringer:http://www.softpedia.com/get/System/OS-Enhancements/nLite.shtml
Avatar billede haverslev Novice
19. november 2008 - 09:32 #4
Jeg lavede tidligere på året et skriv om Nlite/sata og SP3 i et andet spørgsmål og efter dette, så lavede Fromsej en billede udgave af det skrevne:

Først den skrevne:
her er en lille nem vejledning, og ja, den er ikke så vanskelig som det umiddelbart se ud til, jeg har tidligere skrevet denne i et tidligere spørgsmål:
Brug Programmet: NLITE  - http://www.nliteos.com/
Sådan Slipstreamer du en XP cd med f. eks SP3, så der fås en NY cd med XP og Service pack 3 integreret i en cd.
For at lave denne cd, så skal du bruge din XP cd, service pack 3 og evt. din driver til SATA, hvis du kører sata HDD.
Services pack 3 (SP3) kan hentes her – husk at vælge din XP sprogversion:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=5b33b5a8-5e76-401f-be08-1e1555d4f3d4&displaylang=da

Hent og installere programmet Nlite:
Start programmet op og følg vejledningen, ved at vælge f.eks dansk og programmet er klar.
Nu skal du isætte din WINDOWS XP cd i DVD/CD-drevet – den vil sikkert starte op men luk den ned.
I programmet nNlite, skal du nu vælge knappen ”gennemse” og finde din XP CD i drevet.
Når det er gjort, så beder den dig om at oprette en NY MAPPE, hvor den vil kopier din XP CD`en over i
Her opretter jeg en NY mappe i biblioteket: TEMP – den nye mappe kalder jeg: XPCDSP3,
så stien kommer til at se således ud: C:\Temp\XPCDSP3
Når det er udført, så tryk på knappen næste
Nu vil programmet spørge efter ”forvalg” – det er blot, hvis du tidligere har lavet nogle ændringer osv. I en installation
Som du vil have med, så kan du hente disse ind nu. – Klik på Næste
Nu kommer der et nyt menu skærmbillede med 8  knapper, som der skal vælges af, du kan i princippet vælge alle – men så bliver du senere i forløbet ”tvunget” til at tage stilling til noget du evt. ikke har brug for.
Men som vi er i gang med, nemlig at lave en XP CD med SP3, så skal du som minimum vælge knappen med service packs.
1. Knap:  Service pack  (skal som minimum vælges, for at lave en XP SP3 cd)
2. Knap: Hotfixes og Updates
Har du f. eks:  XP hotfixes, eller andre updates, du vil have med i installationen, så skal du trykke på denne knap.
3. Knap: Drivere  (denne tager jeg også med i install)
Hvis du kører med SATA harddisk,  så skal du højst sandsynlig bruge SATA driveren fra din bundkort cd eller have hentet SATA driveren fra pc producents hjemmeside
4. Knap: Komponenter
Den næste knap er til alt fjerne f. eks komponter fra installationen – f. eks et modem
5. Knap: Uovervåget / ”Unattended”
Her kan du tilføje din cd-key, skrivebordsindstillinger og andre indstillinger så du ikke skal taste eller ændre dette
Under installationen, når du senere skal i gang med at installere din ”nye XP SP3 cd” på din pc.
6. Knap: Valgmuligheder
Her kan du f. eks vælge at ændre på stier
7. Knap: Tweaks
Her kan du lave ændringer i f. eks registreringsdatabasen og opsætning af tjenester.
8. Knap: Bootabel ISO  (skal vælges)
Denne er til at lave ISO installation, så den i sidste ende kan brændes ud på DVD/CD.
Når disse svære valg er foretaget, så klik på Næste
Nu skal du så vælge (finde) din mappe med Service pack 3 (SP3) – tryk på knappen: vælg
Når du har fundet den, så markere den og sig OK
Nu ”streamer” den, din SP3 ind i den ”oprindelige” Windows XP cd, som du tidligere kopierede ind.
Den finder selv ud af om der er dobbeltfiler og hvad den skal bruge -  der går lidt tid med det, det er OK
Den kommer med en boks: Integreret installation er udført” – når den er færdig, klik OK og vent ej øjeblik.
Klik på Næste når knappen blive til rådighed
Nu kommer der en boks, med teksten Drivere. Her trykker du på knappen INDSÆT og vælger
enten Enkelt Driver eller Multi Driver Mappe  - ved enkelt fil er det blot til SAT driveren, ved multi, så er det til alle drivere, men her skal du passe på, at du få de korrekte sorteret fra, da drivere til 64Bit system ikke kan bruges på 32Bit og omvendt.
Nå du har den korrekte driver(e), så klik på NÆSTE
Nu spørger den dig, om du vil STARTE PROCESSEN
Da vi kun har valgt at integrere SP3, SATA driveren og til sidst lave en ISO, så er vi nået til det punkt, hvor der IKKE
Kan tilføjes mere i fremstillingen af en NY XP SP3 cd, med integreret SATA driver – er der glemt noget eller man ønsker ændringer, ja så er det blot at starte med at sige NEJ til at starte processen og derefter gå tilbage og ændre / tilføje.
Men her er vi sikre og vil starte processen med et ”JA” og den klargøre installationen med de ændringer/tilføjelser vi pt. har lavet.  Den viser nu med ”fed” skrift, hvilke kategorier der er ændringer i og hvad installationen skal udføre.
Du kan kun observere dette, der kan IKKE ændres på noget – blot klikke på Næste
Næste billede er at oprette en ISO, du skal ændre på noget, blot klikke på knappen ” Lav ISO”
Nu skal du oprette en ny mappe, hvori du kan gemme din ISO image og sig OK til at gemme
Når dette er udført, så skriver den ”Iso Oprettet med Succes”  - klik på næste  og du er færdig - Afslut
Nu mangler du blot at brænde din ISO ud på en CD / DVD skive og du er klar til at lave en helt ny installation på den
Maskine, hvor installationen selv sørger for at installere SP3 og SATA drivere.

Hvis du så vil have Windows media player 11 på, fra starten (er nemlig ikke på SP3)
så kan du udføre dette:
Du henter og installere :
http://www.softpedia.com/get/Multimedia/Video/Other-VIDEO-Tools/Windows-Media-Player-Integrator.shtml

Så henter du WMP11, hvis ikke du har den: (husk sprogversion)
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=1D224714-E238-4E45-8668-5166114010CA&displaylang=da

Så starter du programmet Media-Player-Integrator
I øverste linie "browser"/ finder du WMP11, som du lige har hentet
I nederste linie "browser"/ finder du frem til, hvor du har kopieret din XP cd ind
Når du har begge "felter" fyldt ud, så kan du trykke på knappen "intergrate"
Nu installere den WMP11 i din oprindelig cd og derefter kører du blot videre med Nlite og installere servicepacks, hotfix osv

Så den "billede mæssige" udgave:
http://www.fromsej.dk/html/nlite/nlite.html
Avatar billede off-line Nybegynder
19. november 2008 - 11:44 #5
Sandelig en flot og grundig beskrivelse:)
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. november 2008 - 15:02 #6
Avatar billede off-line Nybegynder
19. november 2008 - 15:42 #7
john stigers - Er dette rigtigt:
"Det betyder at man ikke behøver at installere Servicepack 1 og Servicepack 2 først, for til sidst at installere Servicepack 3, men at man kan nøjes med kun at installere Servicepack 3."
Avatar billede haverslev Novice
19. november 2008 - 17:12 #8
jasveg, hvis man slipstreamer SP3 direkte ind på en XP udgave, UDEN nogen form for Service packs incl. - så er der inegn problemer i dette, dit output er en ganske fin XP SP3 cd.

Problemet som jeg tror du hentyder til, opstår i sammenhæng med en XP installation UDEN service packs, der ER installeret på en harddisk og du efterfølgende vil opdatere den med SP3 direkte - det kan man IKKE, der skal man, som minimum installere SP1 først.
Ps. takker for roserne :)
Avatar billede off-line Nybegynder
19. november 2008 - 17:40 #9
haverslev > ja du har ret. Jeg troede det var det samme forhold, men det er det
altså ikke. Ja-ja, så blev jeg så klog:)
19. november 2008 - 19:30 #10
syntes jeg bliver mere forvirret end klog af alle de links...hvorfor en skal man vælge??

nogle der har et link til SP3 32 dansk ?
Avatar billede haverslev Novice
19. november 2008 - 19:36 #11
tja, den er også incl. i min beskrivelse af brugen af Nlite :)
Avatar billede off-line Nybegynder
08. december 2008 - 13:40 #13
Det er vist på tide at komme videre, inden juleferien!
06. august 2009 - 21:33 #14
luk lige denne her
Avatar billede vejmand Juniormester
06. august 2009 - 22:39 #15
Skal det forstås sådan, at der ikke var noget du kunne bruge???
Avatar billede haverslev Novice
07. august 2009 - 08:59 #16
Tja, det vil jeg da også gerne vide.
Avatar billede Jensen DK Novice
07. august 2009 - 13:09 #17
Han plejer at snuppe de udlovede point selv.