Avatar billede datasource Nybegynder
19. november 2008 - 16:35 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Begrund af eller på grund af?

Som overskriften nok siger er mit spørgsmål om man kan sige/skrive begrund af?
Jeg har altid syntes at det lød forkert, men jeg har aldrig fundet ud af om det er korrekt?
Avatar billede jokkejensen Novice
19. november 2008 - 16:42 #1
"på baggrund af"... eller "på grund af/pga"... men ikke "begrund af".
Avatar billede Slettet bruger
19. november 2008 - 16:45 #2
I hvilken sammenhæng skulle man dog kunne sige det?

Du kan sige "på grund af"; det er et helt almindeligt udtryk. Men ordet "begrund" er ikke det samme.

De to er ikke det samme men kan hænge sammen i en sætning. Du kan fx sige til nogen: "Begrund dit svar!" og så siger personen "Jeg svarer sådan på grund af, at ..."
Men man kan ikke sige "begrund af".

  // Steeven
Avatar billede datasource Nybegynder
19. november 2008 - 16:47 #3
Okay. Det kan altså ikke lade sig gøre (på korrekt dansk) at sige/skrive begrund af.
Mange tak for svaret. Læg et svar og scor de 60 point :-)

- Et sidste spørgsmål, hvis det kan lade sig gøre. Kan man begrunde, at man ikke kan sige det?
Avatar billede Slettet bruger
19. november 2008 - 16:57 #4
Ordet "Begrund" er et udsagnsord. Når du siger "Begrund dit svar" til nogen, så har du givet dem en ordre, og det er derfor et udsagnsord i bydemåde.

Når du beder nogen begrunde noget, så beder du dem give en grund for det. Altså, du beder dem begrunde noget med ordet "begrund", og de kan så svare ved at sige "grunden er" eller "det er på grund af".

Okay? Med "Begrund" beder du om en grund - med "på grund af" svarer du på det.

  // Steeven

PS: Jokkejensen og jeg skal dele de 60 points, så vent til også han lægger et svar :)
Avatar billede Slettet bruger
19. november 2008 - 17:04 #5
Men at begrunde at du ikke kan sige "begrund af"...?

Altså, der skal slet ikke være noget ord som "af" bagefter, eller noget. Det er bare ikke korrekt dansk - ligesom hvis du sagde "begrund op" eller "begrund hen" eller "begrund til" osv. Det kan man ikke sige, for der skal slet ikke være sådan et ord bagefter.

  // Steeven
Avatar billede datasource Nybegynder
19. november 2008 - 17:27 #6
Jeg siger mange tak for svaret. Så fik jeg alligevel ret...
Avatar billede Slettet bruger
19. november 2008 - 17:31 #7
Hmm... Det så du måske ikke?

Vil Jokkejensen have halvdelen, så må han lige sige til. Så skal jeg nok oprette et spørgsmål med point.

  // Steeven
Avatar billede datasource Nybegynder
19. november 2008 - 18:04 #8
Ja ups. Den overså jeg vist lige.