Avatar billede skovjuul Nybegynder
19. november 2008 - 21:58 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Skifte baggrundsbillede og/eller skrive direkte på skærmen

Hola

Nu har jeg siddet og kæmpet med det her hele dagen uden at blive meget klogere. Har søgt her og på andre sider men har kun fundet følgende:
Opret et canvas og sæt handle med GetDC(0) så kan jeg skrive på skærmen. Desværre forsvinder det igen når jeg f.eks. minimere mit program eller et andet vindue.

Hvad jeg gerne vil opnå er følgende:
Jeg er ved at lave en julekalender til min hustru. Et lille program der ligger nede i tray (har jeg fået til at virke) som med jævne mellemrum skifter hendes baggrundsbillede samt skriver et eller andet på hendes skærm, f.eks. et digt, et hjemmeside link hun kan trykke på og følge eller hun kan trykke et bestemt sted på skærmen og så starter et stykke musik etc... Noget ala Active Desktop Calendar (søg på det i din favorit browser :).

Hvordan kommer jeg i gang?

Mange tak for hjælpen
Jesper
Avatar billede dkn Nybegynder
20. november 2008 - 15:47 #1
Hvis du har så mange ting du gerne vil have mulighed for at vise, så kan du nok med fordel bare oprette en transparent form.

Det kan ændres med property på formen, hvis du har over d7 mener jeg. Det kan dog stadig lade sig gøre med createwindow api.

Sæt en TransparentColor og aktiver TransparentColor
Avatar billede skovjuul Nybegynder
20. november 2008 - 17:25 #2
Jeg er ikke lige ved min egen computer, men giver det også mulighed for at hun kan bruge resten af skrivebordet normalt? Det er meget fint at den er gennemsigtig men kan hun bruge resten af skærmen, så som links til programmer etc? Er det muligt at klikke "i gennem" formen?
Avatar billede Rosenkjaer Novice
20. november 2008 - 20:13 #3
Ja det er muligt at klikke gennem formen de steder den er gennemsigtig, men jeg har prøvet det samme, mit problem var bare at få formen til at blive vist hele tiden, også når man trykkede "vis skrivebord" og samtidig sørge for, at den ikke hopper op foran de andre programmer..

Du kan måske lave et billede i dit progran og så sætte det som baggrundsbillede? Så kan du godt nok ikke bare klikke på det? Men hvis du så kombinere det med at lave en html-fil, så kan du via javascript måske starte ting og sager, og en html-fil kan sættes som baggrund på skrivebordet.
Avatar billede skovjuul Nybegynder
20. november 2008 - 20:52 #4
Xylene_free, har du noget om hvordan man sætter baggrundsbilledet? Evt. en hjemmeside som baggrund?
Avatar billede Rosenkjaer Novice
20. november 2008 - 22:04 #5
procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
var
  PicPath: String;
begin
  PicPath := 'C:\bg.bmp';
  SystemParametersInfo(SPI_SETDESKWALLPAPER, 0, pChar(PicPath), SPIF_SENDCHANGE)
end;

Dog virker den kun med bmp filer
Avatar billede skovjuul Nybegynder
01. december 2008 - 17:03 #6
Nå, nevermind, har søgt på nettet i flere dage, kun info om hvordan man sætter billeder som baggrund, ikke andre filer.
Xylene, smid et svar så får du et par point for forsøget.
Avatar billede skovjuul Nybegynder
14. januar 2009 - 15:10 #7
Prøver at afslutte tråden. Xyl, smid et svar ellers lukker jeg denne tråd om et par dage.

Fik det forresten ikke til at virke, så lavede manuelt 24 html sider som jeg manuelt skiftede hver dag.