Avatar billede -lisa Nybegynder
29. november 2008 - 11:29 Der er 4 kommentarer

hjælp angående huslejekontrakt

Hej allesammen!
For at gøre det kort, kan jeg fortælle at jeg havde udlejet mit hus ud i et år, men lejerne har allerede efter 3 måneder opsagt lejekontrakten. Men da der står i lejekontrakten, at opsigelsen skal ske med 3 måneders varsel, skal lejerne betale de næste 3 måneder frem. Dette er ikke sket, så jeg har skrevet 2 rykkere til dem! ( desuden havde de ikke betalt fuld depositum på den krævede dag!).

Jeg skrev i rykkeren at de skulle betale ifølge diverse paragraffer, og aflevere husnøglen inden jeg kunne betale dem deres depositum(indskud) tilbage og hvis at de ikke betalte ville der blive nogle økonomiske konsekvenser. Vedkommende har så meldt mig til politiet for at sende hende trusler!

Jeg har talt med fogedsretten og det var dem der anbefaldede mig til at skrive en rykker til dem, så forstår ikke hvad jeg har gjort forkert ?

Derudover har jeg så til sidst fået husnøglerne som vedkommende havde lagt under gulvmåtten, og da jeg så tjekkede huset igennem var der ødelagt en del ting( tapet, væggene og gulvet var fuldstændig beskidt). Så nu overvejer jeg at få lavet det hele og så sende lejerne alle omkostningerne som de skal betale. Men problemet er at hvis de står i ribers så kan jeg komme til at vente i 20 år før jeg får mine penge udbetalt. Er der nogen der kan komme med nogle forslag til hvad jeg kan gøre? har tænkt på om man kunne tjekke om vedkommende stod i ribers ? er der nogen der ved noget om det?

jeg håber virkelig der er nogen der vil svare mig :-(
på forhånd tak.
Avatar billede corleonedk Nybegynder
29. november 2008 - 20:38 #1
Mener kun du kan tjekke Ribers hvis du som firma er registreret som kunde hos dem.
Du kan kontakte en advokat der kan forsøge at indrive gælden,men om det er det værd kommer jo an på gældens størrelse.Han kan så evt føre sagen til foged retten.Så det bedste bud er nok at kontakte en sådan,og høre hvilke muligheder du har.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. november 2008 - 23:16 #2
Jeg vil mene at du kan lade lejligheden istandsætte for deres depositum.

Den manglende husleje kan du så lade en advokat kradse ind.

Men som bekendt kan man ikke plukke håret af en skaldet. Ejer de ikke en klink
og kommer aldrig til det så får du ikke dine penge - og så kommer det bare til
at koste dig yderligere nogle penge til advokat.

Men umiddelbart synes jeg at du skal gøre det. Så kan de have den gæld hængende
over hovedet resten af livet.

Hvis du kun truer med inkasso hvis de ikke betaler (og ikke med at sende dine
2 x 2 meter rocker venner), så kan du være ligeglad med hendes politi andmeldelse.
Avatar billede corleonedk Nybegynder
30. november 2008 - 12:34 #3
Loven kræver at de bliver oplyst om at sagen vil blive sendt til inkasso,hvis ikke de betaler inden xx antal dage..Men det vil advokaten gøre,han kan nok også få dem tjekket hos Ribers.
Avatar billede candmerc Nybegynder
10. august 2010 - 14:15 #4
Havde selv en lign. oplevelse og fik heldigvis hurtigt hjælp fra SAPU.dk

Du skal nemlig bruge en påkravsskrivelse (ikke bare en "rykker") - påkravsskrivelsen skal være udformet korrekt, ellers er den ikke gældende (jeg taler af erfaring).

Hvis lejer ikke betaler 14 dage efter at have modtaget påkravsskrivelsen, så er det til inkasso med dem.

Brugte selv timer på nettet for at finde svar, men endte med at melde mig ind på SAPU.dk (Sammenslutningen af private udlejere). Efterfølgende fik jeg udarbejdet lejekontrakt af SAPU.dk og har fået svar på rigtig mange spørgsmål om udlejning.

Henrik