Avatar billede djmoose Nybegynder
01. december 2008 - 11:27 Der er 2 kommentarer

Se ændringer i Access

Jeg har en kommasepareret CSV fil med 100.000 varenummer. Hver varenummer har forskellige infoer i 17 kolonner. F.eks. vægt, pris osv.

Hver måned modtager jeg ændringer til disse oplysninger, som jeg modtager i en ny fil. Kan man på nogle måde sammenligne de to filer, så jeg kan se hvorhenne forskellen/ændringer er sket. Det er måske kun vægt der er ændret på et enkelt varenummer, og prisen på 2 andre.... og de resterende forbliver ens. Hver vare har deres helt egne varenummer, så hvis man nu kunne overskrive en eksist. fil og så vil ændringer være markeret med rød????

Det skal siges at rækkefølgen kan ændre sig, da der kan komme varenummre imellem eksisterende nummer....
Avatar billede jesperfjoelner Nybegynder
02. december 2008 - 12:38 #1
Der er nok et par forskellige måder at gøre det på.

Første gang jeg fik filen ville jeg oprette en tabel i databasen med tabellens struktur.
Når du modtager de efterfølgende filer kan du

Gennemløb den nye fil linje for linje (importer den evt til en temp-tabel i databasen) og tjekke om varen eksisterer. Hvis den ikke eksisterer så skal den oprettes. Hvis den eksisterer skal informationerne om varen tjekkes og rettes om nødvendigt.
Avatar billede jesperfjoelner Nybegynder
02. december 2008 - 12:42 #2
Det hele kan nok laves med en funktion der klarer alle trinene.
Det vil tage noget tid, måske en halv time, at køre det igennem.
Jeg kender ikke til en lynhurtig måde at gøre det på.