Avatar billede spirit2spirit Nybegynder
01. december 2008 - 22:12 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Problemer med at forbinde til trådløst netværk

Hej
Jeg har netop købt en lækker lille eee box, men jeg kan simpelthen ikke få koblet den på mit trådløse netværk, som jeg har indtastet mac adresse og det hele. Jeg kan se at netkortet er et "802.11n". Jeg har en trådløs router fra cybercity. Kan det være routeren kun understøtter b/g og ikke n?
Har ikke så meget forstand på disse standarder, men synes da det er lidt mærkeligt, hvis ikke jeg kan få eee boxen til at fungere med min eksisterende router.

Tak for hjælpen på forhånd.
Avatar billede spirit2spirit Nybegynder
01. december 2008 - 22:31 #1
hmm nu kom jeg et skridt videre ved at unhide mit ssid. men når jeg forsøger at tilslutte til netværket prøver den at hente netværksadresse, og så får jeg besked om at der er "begrænset eller ingen forbindelse" til mit netværk :-/
Avatar billede osigaard Nybegynder
01. december 2008 - 23:52 #2
Kontroller at du ikke har MAC filter aktiveret, har du MAC filter aktiveret, skal do have MAC-adressen på eee box netkort indtastet på routeren.
Avatar billede spirit2spirit Nybegynder
02. december 2008 - 08:22 #3
Hej
Jeg prøvede lidt forskelligt i går. Jeg havde tastet eee box'ens mac adresse ind i mit macfilter. Derudover havde jeg også med 100% sikkerhed intastet korrekte wep data for netværkskortet. Jeg prøvede dog at fjerne både mac-filter og wepkryptering fra min router og så kunne eee box'en godt tilslutte til mit internet. MEN på trods af, at der stod forbindelsen var 54 mbit/s, så kunne jeg ikke benytte internettet.
Med nød og næppe kunne jeg få googles forside frem og gmailforsiden, men prøver jeg andre sider, så forsøger den bare at indlæse siden i 100 år og går til sidst i stå.

Det er virkelig mærkeligt. Min anden computer har ingen problemer.

Umiddelbart virker det som om det er netværkskortet, som giver problemer? For hvis jeg tilslutter til et af de andre trådløse netværk i nærheden (som ikke er sikrede), ja så er internettet stadig ligeså sløvt, som når den tilslutter til mit eget net (uden kryptering).

Og uanset hvad er det ikke holdbart at mit net ikke kan være krypteret.

Nogen der har en idé om hvordan jeg får det til at fungere? :-/
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. december 2008 - 11:34 #4
Dit problem har rod i kanalforvirring og i sikkerhed.

Derfor undalder du sikkerhed (WEP og WPA) indtil det "kører".

Du skal have skiftet kanal på dit trådløse net. Hvis du anvender samme eller nabokanalen, som en af dine naboer anvender, får du båndbredde problemer selv om signalet er godt.

Hvis du ikke kan se hvilke kanaler dine naboer anvender, kan du bruge www.netstumbler.com den kan fortælle dig det. Du skal nu, om muligt, vælge en kanal der er mindst 2 og helst 5 fra dine naboers net.
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. december 2008 - 11:38 #5
Når det "spiller" kan du forsøge med WEP igen. Personlig hælder jeg dog til WPA-PSK, da det er mere sikkert.

Generelt:
Når talen er på sikkerhed, så skal både router og alle tilkoblede netkort understøtte standarten. Det være sig WEP eller WPA.
At dig nye netkort er et 802.11n er underordnet, da det er bagudkompatibel med 802.11b/g, så netkortet vil blot køre på b/g hastighed.
Avatar billede spirit2spirit Nybegynder
02. december 2008 - 12:01 #6
Hej dragonknight. Tak, det vil jeg prøve, når jeg kommer hjem :-) og jeg skal nok overveje en bedre kryptering, nu har jeg efterhånden set flere anbefale wpa. Dog skal jeg lige have tjekket om alle mine trådløse enheder (printer, ipods m.m.) understøtter wpa kryptering, ellers kan jeg ikke bruge det.
Avatar billede spirit2spirit Nybegynder
02. december 2008 - 16:46 #7
hmm det hjalp ikke at skifte channel. Netstumbler blev ved med at skrive "No APs active", så kunne ikke se om andre kører samme kanal som mig, såjeg ændrede den 5 kanaler opad. Men det ændrede ikke på noget desværre.
Prøver at låne en usb netkortadapter i morgen fra en kollega for at se om det hjælper med et andet netkort. Det håber jeg godt nok det gør.
Avatar billede spirit2spirit Nybegynder
12. december 2008 - 23:01 #8
jeg lånte en d-link dwa-140 netværk usb-adapter af en kollega. Det fungerede upåklageligt. Jeg synes dog, det var i overkanten at købe en sådan til 400 kr, da det understøtter n-standard, hvilket min router ikke gør. I stedet valgte jeg så at købe en billig smc trådløs usb adapter. Jeg kan godt få den til at fungere på netværket, men kun når al kryptering er slået fra :-/ jeg har tjekket at jeg bruger den rigtige wpa key (ja jeg har skiftet over tl wpa som det blev anbefalet;o) - men ligeså snart jeg slår det til, ryger forbindelsen til mit netværk og den bliver hængende ved "Henter netværksadresse", hvorefter den går over til ingen eller begrænset adgang. Jeg har sat mit netværk over på kanal 12 da jeg kunne se en af naboerne kørte på kanal 6, som min egen router var sat til at køre på. Så der burde ikke være problemer.

Skal jeg virkelig ud og købe den dyre usb-adapter for at få det til at fungere? :-/
Avatar billede spirit2spirit Nybegynder
13. december 2008 - 10:24 #9
tror vist 30 point er alt for lidt når spørgsmålet har udviklet sig som det har. kan man skrue op for pointene, eller skal man oprette et nyt spørgsmål og lukke dette?
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. december 2008 - 11:16 #10
Nej det er i orden.

Nu fungerer det uden sikkerhed, så skal du blot sikre at både router og USBnet taler samme sprog ved at vælge WPA-PSK, som i visse enheder hedder WPA-TKIP. Når det er sat op i routeren, så vælger du det samme når du logger på med USBnet, og så skulle den være i vinkel.
Avatar billede spirit2spirit Nybegynder
29. december 2008 - 10:09 #11
Hej dragonknight. Det er lykkedes mig at få det til at fungere. Jeg prøvede at vælge "brug windows til at konfigurere dit netværk" - og af en eller anden grund gjorde det forskellen. Troede ellers det var nok at sætte det hele op via det software som fulgte med usb adapteren.

Men vil gerne give dig point'ene alligevel for din indsats -har da fået noget ud af dine input alligevel :o) Så smid lige et svar.

Godt nytår!
Avatar billede epojokke Nybegynder
04. januar 2009 - 00:15 #12
Vil lige kommentere på tråden, da jeg har brugt en aften på nogenlunde det samme. Kærestens Eee skulle på nettet, som her i huset sker via en Linksys WRT54GP2. Men lige meget om jeg kablede den eller kørte gennem wireless, fik jeg ingen IP. Da det er husets eneste Win XP home, ligger mistanken til problemet her.
Problemet blev tilsyneladende løst ved at deaktivere og genaktivere DHCP og tildele det et nyt IP range.
Avatar billede spirit2spirit Nybegynder
11. januar 2009 - 20:08 #13
.