Avatar billede soulmonk Nybegynder
02. december 2008 - 14:23 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Automatisk numerering af rækker i Word. Hjælp tak.

Det er sådan, at jeg har et dokument indeholdende ca 5 kolonner og utroligt mange rækker. Jeg vil gerne, at der i den yderste kolonne til venstre, står 1,2,3,4,5,6 ned så rækkerne således numereres. Kan det lade sig gøre med en kommando?
Tak på forhånd.
MVH
Avatar billede vejmand Juniormester
02. december 2008 - 14:28 #1
Kan du ikke bruge:
Marker den yderste kolonne -> Formater -> Punktopstilling
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
02. december 2008 - 14:32 #2
Du kan anvende en nummereret typografi i venstre række. Du kan evt. lave en smal kolonne allerlængst til venstre, som kun indeholder numrene og ingen tekst i øvrigt. Sådanne numre vil automatisk blive opdateret.

Alternativt kan du indsætte et SEQ-felt i hver a rækkerne (også gerne en smal række kun til numrene). Hvis du laver ændringer - bytter/indsætter/fjerner rækker - skal du opdatere felter.

Gør sådan (ser omstændeligt ud, men det tager kun et øjeblik, når du ved, hvad det går ud på):

1. Skriv:

SEQ nr
I stedet for nr kan du bruge en anden betegnelse.

2. Vælg den tekst, du lige har skrevet og tast Ctrl+F9. På den måde bliver teksten omdannet til et felt, der ser sådan ud:

{ SEQ nr }

Bemærk, at feltklammerne skal laves med Ctrl+F9. Man kan ikke skrive dem normalt.

3. Tast F9 for at opdatere feltet. Tast Alt+F9 hvis der ikke automatisk skiftes om, så du ser feltresultatet i stedet for feltkoderne.

Nu står der tallet 1. Alle SEQ-felter, du indsætter med samme feltkode (du kan evt. gemme det som AutoTekst eller Autokorrektur), vil tælle videre, når du opdaterer felterne. Du kan også bare kopiere et eksisterende SEQ-felt, indsætte det og opdatere felter.
Avatar billede jkrons Professor
02. december 2008 - 15:20 #3
Eller Filer - Sidesopsætning. Fabnebladet Layout. Klik på Linjenumre. Her kan du slå linjenummereringtil, og du kan bestemme om der skal nummereres fortløbende eller starte forfra på hver side mm.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
02. december 2008 - 16:03 #4
Linjenumre via Sideopsætning virker ikke for tabeller. Der kommer ingen linjenumre på ud for tabellerne.
Avatar billede soulmonk Nybegynder
02. december 2008 - 16:26 #5
#Lene: Ok, det ser ud til at virke. jeg har en lille kolonne i venstre side og har smidt SEQ nr ind i, hvilket giver mig 1 i første række. Er der en nem måde at kopiere dette ind i alle de andre felter i kolonnen?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
02. december 2008 - 17:00 #6
Ja, du kan bare markere feltet og kopiere (Ctrl+C). Vælg derefter alle de øvrige celler i kolonnen og vælg indsæt (Ctrl+V). Så skulle du have et felt i hver celle. Tast ferefter F9 for at opdatere felterne (er allerede markeret - F9 opdaterer alle felter i det markerede).
Avatar billede soulmonk Nybegynder
05. december 2008 - 17:02 #7
F
Avatar billede soulmonk Nybegynder
05. december 2008 - 17:02 #8
Fantastisk, det fungerer.  1000 tak for hjælpen, det har sparet mig noget tid.
Avatar billede Landevaern Praktikant
02. april 2010 - 01:37 #9
Super fedt!
Kan man lave det så den eks i stedet for at starte ved nr. 1 at den starter med nummer 0001 og opdaterer?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
02. april 2010 - 15:00 #10
Du kan tilføje en "format switch" til feltkoden - i eksemplet nedenfor vil:
\# "000#"
sørge for, at der kommer til at stå, 0001, 0002, 0003, … , 0999, 1000, 1001 osv.:

{ SEQ nr \# "000#" }