Avatar billede klatten Nybegynder
05. december 2008 - 12:55 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Hvilken type kabel + tilbehør skal jeg bruge?

Hej

Jeg får fibernet installeret inden længe og skal selv købe netværkskabler til at trække fra tilslutningsboks.
2 stk skal jeg have trukket fra boksen i en kabelbakke op på loftet og ned igen i et andet rum. I kabelbakken vil der også være et enkelt strømførende kabel.

Jeg har aldrig selv sat rj45 stik på kabel, så lidt info ønskes.
Hvad skal jeg købe?

Hvilket type kabel?
Cat5 ?
Cat5e ?
andet ?

Hvilke stik?
STP ?
UTP ?
andet ?

Hvordan sættes kabel på stik?
- er der et specielt værktøj?
Avatar billede jokkejensen Novice
05. december 2008 - 14:40 #1
kabel = cat5e

Det andet ved jeg ikke lige, men mener da bare de "klikkes" ned i med et specielt værktøj. Men køb dem færdig monteret, ellers kan du godt glemme 1GBit med cat5e kabel..

/J
Avatar billede smirge Nybegynder
05. december 2008 - 20:40 #2
1 GB med cat 5 kan fint lade sig gøre - jeg kører det selv

Du skal bare samle rj45 stikkene efter gældende standard

http://www.incentre.net/content/view/75/2/

det er den øverste model du skal vælge...så kører det fint 1GB

Ja der er en speciel kabel tang som jeg er sikker på du kan låne hos den elektriker du køber kablet hos...

/Smirge
Avatar billede rexman Nybegynder
06. december 2008 - 00:38 #3
Kabel = cat.5e

Stik = LexCom 125  (UTP)

Her er lige et link til hvordan du kan lave din netværksinstallation

http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/netvaerksudtag.php

Så køber du også nogle patch kablen cat.5e, så er du nemlig fri for at skulle bruge
noget specielt værktøj :-)

God arbejdslyst
Avatar billede klatten Nybegynder
06. december 2008 - 06:23 #4
tak for svarene, men jeg er stadig usikker omkring et punkt...
cat5 kabler kan købes FTP eller UTP hos den net-forhandler jeg har kigget hos. Jeg har forstået det sådan at FTP er shielded og UTP er ikke. Skal jeg købe shielded idet der er strømførende kabler ved siden af?
Avatar billede rexman Nybegynder
06. december 2008 - 12:05 #5
Du kan roligt købe UTP kabel