Avatar billede trer Nybegynder
07. december 2008 - 10:44 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Et lille NAS hjemtil ?

Hej

Jeg kigger p.t. efter et NAS til hjemmebrug;

Krav:
* Skal bruge 2½" SATA diske - en eller flere i RAID 0/1  (jeg har allerede nogle lydsvage Hitachi 5K500 500 GB 2½" SATA diske "non-slimline" der ligeså godt kan blive brugt :-)

* Skal understøtte SAMBA protokol eller "ægte" windows share.

* Gerne Wake-On-LAN og autosleep så det "slukker" når ikke i brug.

Ønsker:
* Processor skal ikke være bottleneck i data transfer rate - dvs. reel data overførsel gerne omkring 30 mbit/s afhængigt af disken.

* Evt. forskellige streamings protokoller (fx for AppleTV support)

Hvad anfaler I at kigge på?
Avatar billede noob2003 Nybegynder
07. december 2008 - 11:06 #1
ved ikke om den kan alt det du søger men har kun hørt godt om http://www.synology.com
Avatar billede trer Nybegynder
07. december 2008 - 20:02 #2
Hej Noob

Har også set på Synologys produkter (samt hørt rimelig godt om dem) men umiddelbart er de vist alle beregnet til 3½" diske...

Mvh
Avatar billede trer Nybegynder
07. december 2008 - 20:16 #3
Skal lige nævne at jeg også har haft set lidt på Buffalo LinkStation Mini som umiddelbart lyder godt på beskrivelserne, men er lidt smådyr (1800 kr).
Avatar billede snabeljan Nybegynder
08. december 2008 - 12:17 #4
Synology er et hit!!! Anbefaler jeg også klart :)
Avatar billede jesper1980 Nybegynder
27. december 2008 - 18:34 #5
tja . hvad med at bygge din NAS server selv med noget software( http://www.freenas.org/)
du skal bare bruge alm. pc som du installere det på ..
og hvis du have en som ik bruger meget strøm ..så køb en ATOM bundkort ( bruger max 30 watt)

det ville jeg gøre ..så er du 1000 % sikker på at du ingen flaskehals har ..
kender flere som brokker sig over færdig købte NAS servere da de ik  kan bruges i en 1000mbit netværk da de kun giver ca 100mbit :-D

men det er op til dig
Avatar billede snabeljan Nybegynder
11. januar 2009 - 10:08 #6
Har du fundet ud af noget?
Avatar billede trer Nybegynder
19. maj 2009 - 21:23 #7
Hej

Endnu har jeg vist ikke fundet noget bedre end Buffalo Linkstation Mini'en - omend QNAB D110 ser interessant ud. Men købet er på hold til jeg har fundet ud af hvad mediecenter jeg skal have ...

Hvorom alt er; smid et svar i forskellige - så deler jeg points ligeligt mellem jer.
Avatar billede trer Nybegynder
28. august 2009 - 21:23 #8
ok, ingen "svar" - så trækker jeg points'ne tilbage.

Det endte i øvrigt med Mini'en - imponerende performance fra en så lille æske; skriver/læser ca 9½ Mbyte/sek uden at støje på et 100 mbit net.