Avatar billede roz Nybegynder
17. december 2008 - 20:10 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Bærbar mangler baggrundslys

Hejsa,
jeg har et problem med min bærbare computer (Fujitsu Simens Amilo M1425).
For nylig begyndte den at have bøvl med at tænde lyset i skærmen når man åbnede skærmen for langt op. Dvs. det tog en del forsøg og forsigtighed at få den åbnet med en skærm man kunne se noget på.

Imorges blev det så helt galt og jeg besluttede mig for at skille det der sidder omkring skærmen ad. Og jeg fandt også problemet: En af de små ledninger (den grønne) der løber fra computeren op til et langt tyndt printkort (hvorfra et andet stik går op bag skærmen) var knækket helt over. Og jeg var sikker på det var her fejlen var eftersom der kom lys i skærmen hver gang jeg kortsluttede de to ender. Så jeg fjernede isoleringen fra de to ender så jeg kunne få dem sat sammen.
Imidlertid glemte jeg (eller var dum nok til) ikke at pille strømmen fra og under arbejdet kom jeg til at kortslutte den ene af de grønne ender (så ikke hvilken) med en uisoleret ledning (kun isoleret i enderne med sort isolering) der løb sammen med den grønne og de to andre ledninger. Troede faktisk bare det var en jord ledning :S Men der kom en gnist ved sammenstødet og efter det har jeg ikke kunnet få lys i skærmen ved at sætte de to grønne ender sammen.
Jeg har med et lille multimeter tjekket at der er forbindelse igennem alle fire ledninger så fejlen må ligge et andet sted.

Kan jeg have brændt noget af ved sammenstødet eller sidder der måske en sikring et sted eller noget i den stil? Al hjælp er velkommen :)
Skal siges angående reperation har jeg overvejet det og vil nok også lige køre forbi den lokale imorgen men skal ikke være særlig dyrt før det ikke kan betale sig hehe (er en gammel halv slidt men meget trofast bærbar).
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. december 2008 - 20:57 #1
Det kan ikke betale sig at gøre noget ved den. reparation kommer hurtigt op i min. 2500 bare for materialer....
Avatar billede skrunk554 Nybegynder
17. december 2008 - 21:17 #2
Kan ikke betale sig... Med mindre du er villig til at betale de tusind kroner... Så heller købe en bærbar for en 3000-4000... Som er NY.. Og som er 2 - 3x så god som den du har nu..... Du kan få en med 2 gb ram, core 2 duo processer fra intel, webcam og nogle andre ting...

Så det er mit bud: Ny bærbar.

Du kan jo stadig bruge den du har nu hvis du bare har en ekstern skærm, hvis det er sådan at du ville rede nogle filer....
Avatar billede roz Nybegynder
17. december 2008 - 21:23 #3
Tak for svarene men tænkte nu mest på om der var nogen hardware / elektronik kyndige der havde nogen ide om hvad der var sket.. Om det var noget man selv kunne fikse eller få en anden til eller noget i den stil :)

Så flere svar er velkomne hehe
Avatar billede roz Nybegynder
28. april 2011 - 14:17 #4
Fik den faktisk lavet! :D Hvorefter den gik helt i stykker.. Lukker