Avatar billede heine11 Nybegynder
05. januar 2009 - 15:44 Der er 6 kommentarer

Hjælp til koble en switch til min Netopia router

Jeg har lige fået en Netopia router gennem TDC (medarbejderbredbånd)

Jeg vil gerne koble en switch til routeren (så jeg kan koble mine pc'er xbox ekstren harddisk og mediecenter på med kabel)

Jeg vil gerne have hjælp til følgende:

1: Hvad skal jeg købe - Jeg har cat6 kabler så det skal ikke
  være noget der begrænser hastigheden på "det samlede netværk")

2: Hvordan gør jeg ( og her er vi helt nede i harehøjde - jeg ved
  ikke ret meget om router og lign.)
Avatar billede blackadder68 Nybegynder
05. januar 2009 - 16:36 #1
Hvis din eksterne HD er et af "basis"-elementerne i dit netværk, altså meget læse og skrive- trafik til/fra den ekst., så skal du undersøge først og fremmest hvor hurtigt den snurrer. Jeg mener at de fleste, (usb), ligger omkring 5400 omdr. Kan dog sagtens være højere, eks.7200. Dette har indflydelse på hvor hurtigt data kan flyttes til/fra disken, og derfor en mulig "flaskehals".... Det gælder faktisk for alle de enheder som har en roterende disk på LAN´et.
Jeg ved ikke noget om XBOX, men hvis den har en disk er den også begrænset af skrive/læse-hastighed.
Så hvis det er meget vigtigt for dig.....
Når det er sagt, så er 100mb på LAN sikkert rigeligt, det kan de fleste 2.lag´s schwitche klare.
Hvis du derimod primært skal spille på LAN`et har netkortene stører betydning...
Skal du ud på den "anden" side, altså WAN siden, har din forbindelse + routerens througput, (tror jeg nok at det hedder), også en betydning. Men den kan du måske læse om på TDC`s hjemmeside, og de kan sikkert også hjælpe med opsætningen af NAT+filtre. porte osv....
Det var lidt at starte på ...hehe
Avatar billede blackadder68 Nybegynder
05. januar 2009 - 16:44 #2
Her er et eksempel på hvad du kan få brug for. Du kan også få nogle hvor du kan konfigurere, men det er en helt anden boldgade, og bestemt ikke i "harehøjde" ;-)
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=373569&searchArea=&Soegeord=
Avatar billede heine11 Nybegynder
05. januar 2009 - 19:50 #3
Hvis jeg køber den som "blackadder68" henviser til - kan jeg så sætte et kabel fra den ene stik i min router og over i en af de 8 der er i den så de er forbundne og jeg har 3+7 ledige stik ?
Avatar billede blackadder68 Nybegynder
06. januar 2009 - 07:08 #4
Hvis din router har 4 LAN porte, så ja.
Avatar billede heine11 Nybegynder
06. januar 2009 - 11:45 #5
Perfekt - tak - hvordan tilleder jeg point for svaret ?
Avatar billede heine11 Nybegynder
06. januar 2009 - 11:45 #6
.