Avatar billede odajensen Nybegynder
07. januar 2009 - 01:17 Der er 1 løsning

Inter-virus? PC, mobiltelefon, Mac

Hej Eksperter,

Et par spørgsmål om computer virus evne til at tilpasse sig:

- Kan virus fra en PC ødelægge softwaren i digital kameraer, MP3 player etc i tillæg til mobiltelefoner?

- Kan virus fra en PC angribe en Mac, som har Microsoft Office (etc) og et ikke-aktiveret Windows Operativ system installeret?

Historien er som følger:
Jeg sendte min Nokia Navigator mobiltelefon til reparation hos Nokia Care fordi Navigator softwaren holdt op med at fungere. Nokia Care diagnosticerede problemet til at være korrupt software pga en computer virus/trojan, og re-formaterede softwaren.

Virus'en kan kun være kommet fra min PC, som er den eneste computer der er forbundet til internettet her i huset, og bruges til at overflytte ting downloaded fra internettet. Anti-virus programmet (Kaspersky) har ikke været opdateret i det sidste halvandet år - licensen er udløbet. PC'en fungerer i øvrigt udmærket.

Dokumenter, billeder, musik, backups etc fra PCen er blevet gemt i vores mobiltelefoner, digitale kameraer, MP3 player, eksterne harddiske og på min MacBook. Mac'en har Microsoft Office installeret. samt iøvrigt Windows operativsystem (via Virtual Machine, til at køre parallelt med MacOS) - dette er dog ikke aktiveret, pga manglemde licenskode.

Planen med PC'en er at omformatere den, opdatere SP og installere gratis antivirus fx. AVAST. Af forskellige årsager kan det betale sig at bruge PCen til internetforbindelsen lidt endnu. PCen går på pension om en måned eller to så vil ikke koste noget på den.

Men, kan vi gå ud fra at kameraer etc også har virus?
Kunne det være en idé at bringe alt hvad vi har af mobile enheder til en internetcafe og skanne og rense dem med deres professionelle antivirus software (det har de fleste), og er det nok? Hvis ikke, hvordan omformaterer man et kamera som har virus? og MP3 player.

og - er der en risiko for at min MacBook har/får virus?
Findes der virus som kan overføres mellem PC og Mac?
Hvordan virusbeskytter jeg iøvrigt min Mac? mange siger at der ikke findes virus til Mac, det ved jeg ikke rigtig om jeg tror på.

Det var en masse spørgsmål - Håber på svar og giver gerne flere points hvis det har betydning. Tak.

Anne
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
07. januar 2009 - 09:30 #1
- Kan virus fra en PC ødelægge softwaren i digital kameraer, MP3 player etc i tillæg til mobiltelefoner?
Det er givetvis bare en virus på computeren der skader de ting du sætter til computeren (uden nødvendigvis at installere en virus på enheden). Det kan man gøre på mange måder. Computeren kan principielt slette alt hvad der er på sådan en enhed. Du skal altid bruge en opdateret virusscanner når du har en Windows-computer, og du kan ikke selv vurdere om den har virus. En virus behøver ikke at gøre noget som helst andet ved computeren end at smadre telefoner der bliver sat til. Det kommer helt an på hvordan den er programmeret...

Jeg synes at det vil være ret uetisk at tage sit (måske) smittede udstyr andre steder hen og sætte det til andre folks computere uden en klar aftale. Der findes gratis virusscannere. Du kan da bare installere avast eller AVG på din nuværende computer. Det koster dig ingenting.

- Hvordan virusbeskytter jeg iøvrigt min Mac? mange siger at der ikke findes virus til Mac, det ved jeg ikke rigtig om jeg tror på.
Der er ingen kendte virusser til Mac. De få der har været er selve systemet blevet beskyttet imod i stedet for at have en særlig virusscanner til formålet. Derfor giver det ikke mening at lave en virusscanner, den har simpelthen intet at lave...