Avatar billede netmet Nybegynder
13. januar 2009 - 12:47 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Akut brug for hjælp til valg af let bærbar PC!

Hej kloge mennesker.
Min 4 år gamle ASUS er lige død for øjnene af mig. Blå skærm og skriver MOUNTABLE_BOOT_VOLUME fejl. Ved ikke hvad det betyder, men tror det er harddisken, der er død - suk. Den vil i hvert fald ikke starte windows op - overhovedet. Nå, har heldigvis lavet backup, så det går nok.
Nu skal jeg så (helst i dag) ud og købe en ny bærbar pc, da jeg bruger den arbejdsmæssigt (er tekstforfatter).
Jeg har ikke forstand på RAM osv., ved bare at den max må veje 2 kg og gerne må være af god kvalitet (hvad det så end betyder?)
Prismæssigt ligger jeg på ca. 5000 kr.
Er der nogen af jer herinde, der kan anbefale mig en pc? Jeg har været rigtig glad for min ASUS - den har fungeret upåklageligt lige indtil i dag, så jeg vil gerne have ASUS igen, hvis de har noget ordentligt...
Er ikke vild med IBM - på min tidl. arbejdsplads havde mange en IBM og de var konstant til rep.
Jeg håber I kan svare mig hurtigt - jeg skal bruge den nye bærbar nu og her ;-)
På forhånd mange tak for hjælpen
Mette
Avatar billede haverslev Novice
13. januar 2009 - 13:35 #1
Prøv at lave en rep. den fejl: MOUNTABLE_BOOT_VOLUME - se hvordan:
http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no9

Det med de 2 kg. kan nok ikke overholdes ved en bærebar med f.eks 15,4" skærm
Men vil de have en mindre ?

15,4" med Vista:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=476776&Specs=true

15,4" med Vista / XP Pro:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=471957&Specs=true
Avatar billede netmet Nybegynder
13. januar 2009 - 15:58 #2
Men er de gode - de ASUS pc'ere? Har lige talt med en, som klart anbefaler HP, så nu er jeg selvfølgelig forvirret. Tak for rådet om rep., vil prøve det i aften ;-)
Avatar billede haverslev Novice
13. januar 2009 - 17:06 #3
Selvfølgelig er ASUS`erne gode - tror du kan finde personer der anbefaler alt muligt
Som du selv nævner, er du ikke vild med IBM (jeg foretrækker næsten ikke andet selv) men det udelukker ikke at jeg mener at der findes manger gode bærebare, bl.a Asus og også HP. Men nu har vi haft en del HP (og Compaq) og dem har der nu væretr en hel del bøvl med og vi bruger nu udelukkende IBM/Lenovo.
Men det vil ikke holde mig fra at anbefale HP, da de også laver gode maskiner.
Alle maskiner kan gå i stykker, uanset navnet på dem - kommer selvfølgelig også an på brugen af dem og hvordan du behandles og holdes opdateret osv.

HP/Compaq:
http://www.laptops.dk/product_info.php?products_id=2537&osCsid=f30d02acaa577d132e9fabf5f31d213b
Avatar billede netmet Nybegynder
13. januar 2009 - 17:14 #4
Har lige lavet den rep. du anbefalede og ved du hvad? - den startede sgu i andet forsøg ;-) Du er fantastisk!!! Nu kan jeg redde det sidste fra pc'en, inden den måske går kold igen. Tusind tak for hjælpen - både med rep og anbefaling af ny pc.
Mette
Avatar billede haverslev Novice
13. januar 2009 - 17:18 #5
Avatar billede netmet Nybegynder
14. januar 2009 - 12:17 #6
Vil du hjælpe mig en sidste gang?
Har fundet frem til disse to, men hvad søren skal jeg så vælge? Synes de begge to er fede. Eneste reele forskel er processoren AMD vs. Intel og så har HP'en Bluetooth. Hvad ville du gøre?

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=479733&searchArea=products&Soegeord=hp+dv5

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=476776&searchArea=products&Soegeord=asus+pro50sr

Vh.
Mette
Avatar billede haverslev Novice
14. januar 2009 - 12:55 #7
AMD processer er en lille smule langsommere end Intel pt. - men den AMD der er i HP`en, er på 2,2Ghz så den er fuld på højde med Intel`2,0Ghz

Der er et lidt bedre grafikkort i Asus`en, men du vil ikke kunne mærke den lille forskel i dit arbejde

HP`en er udstyret med 3450 mobility:
http://www.notebookcheck.net/ATI-Mobility-Radeon-HD-3450.9593.0.html

Asus`en er udstyret med 3470 mobility:
http://www.notebookcheck.net/ATI-Mobility-Radeon-HD-3470.9594.0.html

HP har mulighed for at kunne køre med op til 8Gb ram, det er en fordel hvis du kommer i tanke om at du vil køre med et 64bit styresytem.
Det er nemlig sådan, at et 32bit styresytem kun kan håndtere max 4Gb ram.

Så alt i alt vil jeg sige at HP`en er det bedste valg til dit nuværende brug, men det er små forskelle der gør det og vil sige at det er en smags sag og hvilket design man bedst kan lide osv.
Avatar billede netmet Nybegynder
14. januar 2009 - 13:59 #8
Tak for inputtet, det blev jeg lidt klogere af - men hvad er lige et 64bit styresystem?
Avatar billede haverslev Novice
14. januar 2009 - 14:20 #9
Idag er de mest brugte styresytemer, enten Windows XP eller Window Vista

De er så underopdelt i versioner, f.eks kan Windows XP fåes i en Home version og den er i 32bit - derimod Windows XP Proffesional kan fås både i 32bit og 64bit versioner
Samme er gældende indenfor Windows Vista
Læs venligst her om 32/64bit:
http://windowshelp.microsoft.com/Windows/da-DK/help/41531554-d5ef-4f2c-8fb9-149bdc5c8a701030.mspx
Avatar billede netmet Nybegynder
14. januar 2009 - 14:29 #10
Tak for det - vælger HP'en, der ser ud til at kunne det hele ;-)
Avatar billede netmet Nybegynder
14. januar 2009 - 14:30 #11
Og tak for hjælpen - håber jeg har overført de 100 point rigtigt?
Vh.
Mette