Avatar billede lsc Nybegynder
19. januar 2009 - 12:31 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Megapixel og Megabyte

Kære eksperter

Jeg har et kamera med op til 7 Megapixel, men mine jpg-filer fylder kun ca. 2,8 Megabyte (taget med 7 megapixel).
Jeg mener at vide, at hver pixel fylder 1 Byte i en jpg-fil. Så hvor mange pixel er min jpg-billede egenlig på?

Håber I forstår mig.
Avatar billede michael_stim Ekspert
19. januar 2009 - 12:40 #1
Det er på 7 megapixel (hvis du har sat det til bedste kvalitet ;o))
højde * bredde
Avatar billede nemlig Professor
19. januar 2009 - 12:43 #2
Antal pixel måles ved at gange antal punkter vandret med antal punkter lodret.
Så får du det antal Pixels, som kameraproducenten skriver (7 Megapixel i dit eksempel).
Hvor meget den fylder afhænger af flere andre forhold:
-Farvedybde
-Filtype, hvor fx. jpg kan være et meget komprimeret filformat, hvorfor filen fylder mindre.
Avatar billede lsc Nybegynder
19. januar 2009 - 12:59 #3
Tak for forklaringerne :)

Jeg forstår bare ikke rigtigt at der kan være 7 mio pixel i 2,8 mio bytes. Hvis hver byte kan indeholde 2 pixel, så skulle filen da fylde mindst 3,5 Megabytes.

Der er vist noget grundlæggende jeg ikke er helt med på.
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
19. januar 2009 - 13:17 #4
Grunden til din forvirring er at du gemmer i Jpeg - som er et komprimeringsformat.

Hvis du åbner dit billede i f.eks. Photoshop, vil du se at billedet i virkeligheden er på 21Mb, nemlig de 7 Mb pixel gange med de tre farver RGB.

Hvis dit kamera kan optage i TIFF-formatet - vil du se det store format også på din fil.

Yderligere hvis dit kamera kan fotografere i RAW-format - kan du få en meget bedre resultat ud af dine optagelser. Men det kræver at du har et program som kan håndtere dine RAW-optagelser, som f.eks. Photoshop.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
19. januar 2009 - 13:30 #5
jpeg komprimere billedet ved at finde firkanter som har samme farve (eller en glidende overgang) på tværs af mange pixels. Hvis du tager et billede hvor alting har præcis den samme farve, så vil jpeg-billedet kun indeholde en information om hvilken farve det er og hvor mange pixels det drejer sig om. På den måde kan det oprindelige billede rekonstrueres...

En pixel fylder mere end én byte. En byte ville kun give 256 mulige farver, så typisk angiver man en farve med 3 eller 4 byte (24 eller 32 bit). Ved at samle det til flader sparer man som sagt en del...
Avatar billede lsc Nybegynder
19. januar 2009 - 13:33 #6
Åh, det var dér hunden lå begravet :)

Jamen, så har jeg jo mine 7 Mp alligevel.
Den er ikke et prof-kamera (Benq DC750) - kan kun gemme som jpg.

fotograf - mange tak for forklaringen. Nu mangler jeg bare at vide hvordan man giver point :)
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
19. januar 2009 - 13:54 #7
Det kan du når vi besvarer!
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
20. januar 2009 - 16:39 #8
Tak for point - håber du er blevet lidt klogere.
Avatar billede lsc Nybegynder
21. januar 2009 - 09:49 #9
fotograf: Jo tak, det er rigtig fedt at få noget at vide om noget man ikke har forstand på.
Egenlig burde schwarz84 jo også have point, men jeg kommer nok snart med et nyt spørgsmål.