Avatar billede soag Nybegynder
19. januar 2009 - 15:42 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Installere XP i stedet for Vista? Hjælp!

Hej

Jeg er ved at forsøge at fikse min brors computer, som desværre er installeret med Windows Vista Home, da den blev købt. Det er en Packard Bell Easy Note.

Jeg vil nu gerne have installeret Windows XP i stedet på computeren. Ikke en dual-boot, men kun XP.

Jeg har indtil videre prøvet to ting - begge uden held:

1. Jeg har ændret boot-prioriteringen i BIOS, så computeren burde starte op fra CD/DVD først. Den starter dog alligevel op i Vista som sædvanligt, selv om jeg har sat min XP-CD i drevet.

2. Hvis jeg åbnet setup.exe på min XP-CD, er det øverste punkt "Install Windows XP" gråt, og kan ikke klikkes på.

Hvad gør jeg? Hvordan får jeg installeret XP på computeren?

M
Avatar billede michael_stim Ekspert
19. januar 2009 - 15:49 #1
Er næsten sikker på helgec har noget om det på sin side. Ellers er der altid killdisk (er vist også beskrevet på helgec's side):
http://www.helgec.dk/
Avatar billede soag Nybegynder
19. januar 2009 - 15:54 #2
Tak for svaret. Det virker som om, jeg skal have diskette-drev for at kunne installere XP ovenpå Vista.

Hvis jeg bruger det der "killdisk", kan jeg så sagtens bare sætte min XP-CD i og installere helt fra scratch?
19. januar 2009 - 15:55 #3
1) Generelt - Du bør (=skal) checke om der er XP drivers til din NYE Hardware!!!

2) Ka' XP XD'en (en original ?) boote på en anden PC ?
Avatar billede soag Nybegynder
19. januar 2009 - 15:57 #4
1. Jeg har tjekket og downloadet alle drivere til en USB-nøgle, så det er ikke noget problem.

2. Ja, den virker fint på min anden computer, som kører XP i forvejen.
19. januar 2009 - 15:59 #5
Generelt ->
http://www.eksperten.dk/artikler/1104
Altså INGEN FORM FOR INTERNETFORBINDELSE undervejs ...

Prøv at (som forsøg) at disable ALT andet BOOT end CD/DVD ...

Killdisk http://www.killdisk.com/downloadfree.htm + http://www.helgec.dk/killdisk.html (Men det burde ikke være nødvendigt!!!)
Avatar billede soag Nybegynder
19. januar 2009 - 16:13 #6
karise_larry, tak for svaret, men jeg kan ikke bruge den guide til noget, da jeg netop IKKE kan boote fra mit CD-drev - selvom jeg har ændret BIOS. Det er mit store problem!

Findes der andre muligheder, eller skal jeg i gang med Killdisk?
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2009 - 16:13 #7
Pas nu lige på med det KILLDISK - recoverypartitionen smutter jo også - for at boote på din XP-skive skal du vælge boot-rækkefølgen med en funktionstast F10 /F11 /F12 ?? muligvis er funktionen disablet i BIOS så du skal ind og enable
Avatar billede soag Nybegynder
19. januar 2009 - 16:18 #8
Jeg kan sagtens vælge CD/DVD frem for HDD, hvis jeg trykker F12, men lortet starter alligevel op i Vista...meget mærkeligt!
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2009 - 16:39 #9
Så er det da vist din skive det er galt med - prøv at brænde www.helgec.dk/unik.iso (brændes som bootimage) den bør du kunne boote på
Avatar billede soag Nybegynder
19. januar 2009 - 16:57 #10
Hvad er det for en fil?

Jeg har prøvet at brænde den på en CD, og få computeren til at boote på den, men det kan den heller ikke! Den bliver ved med at starte op i Vista! Jeg er sikker på, jeg har sat BIOS rigtigt op til at forsøge at boote fra CD/DVD først.

Er der andet, jeg kan gøre?
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2009 - 17:27 #11
Har du brændt den som et bootimage - hvad kan du se der ligger på cd`en
Avatar billede soag Nybegynder
19. januar 2009 - 17:38 #12
Jeg kan se, der ligger 359 forskellige filer.
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2009 - 17:47 #13
OK har du testet om du kan boote på skiven med en anden computer
19. januar 2009 - 17:57 #14
"...Prøv at (som forsøg) at disable ALT andet BOOT end CD/DVD ..." - så vil den jo under ingen omstændigheder opstarte/boote på HD'en ...
Avatar billede soag Nybegynder
19. januar 2009 - 19:30 #15
Jeg er bange for, at jeg i min BIOS ikke kan disable harddisken. Kun flytte rundt på prioriteringen/rækkefølgen. Kan det ikke passe?
19. januar 2009 - 22:06 #16
Fortsætter vist her -> http://www.eksperten.dk/spm/860456 ?
19. januar 2009 - 22:08 #17
[19/01-2009 17:47:02] -> "... har du testet om du kan boote på skiven med en anden computer..." ???
Avatar billede steffen_albjerg Nybegynder
20. januar 2009 - 22:15 #18
formater disken, så er der ikke noget vista der blokerer og så kan xp installeres
Avatar billede soag Nybegynder
14. juni 2009 - 19:20 #19
luk