Avatar billede erikzen Nybegynder
20. januar 2009 - 22:10 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

visning ved åbning af form

Hej, jeg forsøger at sætte en værdi for en form, så når den åbner viser den, den sidst indtastede linie i tabellen. standard viser den den første altså linie 1 i tabellen. jeg vil gerne have den viser den sidste, altså den sidst indtastede. Hvordan gør jeg det?

MVH Ole
Avatar billede mugs Novice
20. januar 2009 - 22:14 #1
Principielt er der ikke n oget der hedder første eller sidste i en tabel. Alt afhænger jo af, hvordan du sorterer tabellen.

Evt. kunne du lave en timestamp der fortæller hvornår posten blev oprettet, og derefter sortere faldende efter dette timestamp.

Men den sidste post i formularen kan du få med denne:

DoCmd.GoToRecord acForm, "DIN FORMULAR", acLast
Avatar billede jesperfjoelner Nybegynder
20. januar 2009 - 22:15 #2
Din postkilde til formularen skal rettes.

I øjeblikket har du måske noget i stil med :

tblMintabel

eller

SELECT * FROM tblKunder

men det du skal have er noget i stil med

SELECT * FROM tblKunder ORDER BY kundeID DESC
Avatar billede erikzen Nybegynder
20. januar 2009 - 22:33 #3
min post kilde hedder kun tabelnavnet. når jeg sætter "SELECT * FROM tblKunder ORDER BY kundeID DESC" ind, med navnet på min tabel skriver access bare at der ikke er noget der hedder det.
Avatar billede erikzen Nybegynder
20. januar 2009 - 22:38 #4
Tror mit problem er at den form jeg vil sætte til at vise "den sidst indtastede" er en sub form, hvor id er en en-til-mange relation hvor flere linier har samme id.

men jeg er stadig lidt blank med hvordan jeg laver en filtrering så jeg får vist den sidste post.
Avatar billede mugs Novice
21. januar 2009 - 06:29 #5
Det er helt sikkert problemet. Hvis der ikke er en unik ID for posterne i underformularen, kender Access jo ikke forskel på posternes ID. Her kan  mit forslag med en timestamp komme ind i billedet.

Men i den forespørgsel der ligger til grind for underformularen, har du vel en primær nøgle, er det ikke en mulighed for at sortere efter denne DESC.

Husk at før du arbejder i underformularer, skal du sætte fokus på denne først.