Avatar billede donlon Novice
21. januar 2009 - 17:58 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Minimering af strømforbrug til hjemmeserver

Jeg har en P4 3.2 Ghz Prescott baseret PC, en IBM Thinkcentre som jeg overvejer at bruge som hjemmeserver.

Nu har jeg så lige målt strømforbruget som er ca 73 watt idle, og lidt over 100 w ved almindelig brug ...lige lovligt meget :-)

Der er 1 HD i, 2.5 Gb RAM, gigabit LAN kort og kører med onboard grafikkort.

Vil det hjælpe væsentligt at sætte en anden og mindre CPU i ...og i så fald, hvilken ??
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
21. januar 2009 - 21:02 #1
Det er svært at vurdere - det kommer lidt an på hvad du brugere serveren til. P4 er dog en notorisk strømsluger.

Jeg har selv en Synology DS-408 med 4 diske i og der er strømforbruget ca. ½ af det du nævner - og en del mindre i idle. Synology er dog bedst hvis du bare skal have download/fil-server. Den seneste version af deres software har også mail-server samt mulighed for at køre bla. Squeezecenter software.

Er du mere til selv at bygge en maskine så er Intels Atom-processor + bundkort nede på under 30 Watt for en samlet maskine (se evt. hvordan her: http://www.pcworld.dk/art/9991)

...bedre / mere præcise råd kræver lidt mere info om hvad "Hjemmeserver" er.
Avatar billede allanfo Praktikant
22. januar 2009 - 02:50 #2
Måske skal du også kigge lidt på din strømforsyning. Hvad for en sidder der i nu?
Avatar billede justrace Novice
22. januar 2009 - 07:41 #3
Køb en af de der små netbooks og brug den.
Avatar billede donlon Novice
23. januar 2009 - 18:36 #4
Ja ...jeg har overvejet en Atom, men mener det er lige lidt nok "power" til at kører Windows Home Server.

Har også kigget på Qnap og Synology NAS, men jeg er mere til en "hjemmelavet" server med WHS installeret.

Jeg er begyndt at kigge lidt på en Intel Celeron Northwood 2.0 Ghz 128 kb cache ...er der nogen der har noget watt info på den ??
Avatar billede donlon Novice
23. januar 2009 - 18:39 #5
En Netbook ???? ...den holder sgu ikke ..LOL
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
23. januar 2009 - 18:46 #6
Hvis du køber en af de nye dual Atoms (kaldet 330) burde ikke have problemer...det er jo bare en filserver?
Avatar billede justrace Novice
23. januar 2009 - 18:51 #7
Qnap er et rigtig godt valg. Synology har det lidt skidt med varme.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
23. januar 2009 - 18:54 #8
Men hvis du er bekymret omkring at underpower din server...hvad med en mobilprocessor? De små Core 2 Duo til bærbare kombineret med det rette bundkort leverer meget kraft med lavt forbrug.
Avatar billede donlon Novice
23. januar 2009 - 19:12 #9
Ja ..det ville nok være fedt, men jeg satser på at bruge min IBM Thincentre til formålet.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
23. januar 2009 - 19:26 #10
Ja ok, så er det jo svært at anbefale en processor uden at kende dit motherboard - for den ældre hardware udelukker jo en del moderne og strømbesparende processorer.
Avatar billede donlon Novice
23. januar 2009 - 19:49 #11
Ja OK, det er selvfølgelig klart :-)

Det eneste jeg ved om den PC er at det er en IBM Thinkcentre 808577G, og det er en P4 3.0 Ghz (original)
Avatar billede donlon Novice
24. januar 2009 - 19:57 #12
Jeg har opgivet mit projekt med Celeron'en !!! - Og så endda, jeg har købt et Intel D201GLY2 bundkort med 1Gb RAM og PSU, det smider jeg så i et kabinet med en 500 Gb disk.
Strømforbruget skulle ligge på små 40 watt ved fuld knald ...det må jeg sige er acceptabelt ;-)