Avatar billede hijklm Juniormester
22. januar 2009 - 18:12 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Fagforening - lønforhandling

Er der et klogt hovede der kan svare på dette lidt kryptiske spørgsmål:

Man er uddannet indenfor faget X og har tidligere været medlem af den fagforening folk uddannet som X normalt er i (Xx).

Men da man ikke var helt tilfreds med Xx-foreningen, så gik man på jagt på det frie marked og fandt frem til Xy.

På ens arbejdsplads er der en tillidsmand indenfor et andet område end ens eget (Z) og han er meget dygtig til at forhandle løn.

Spørgsmålet er så, om tillidsmanden indenfor området Z gerne må forhandle lønnen for X, når man ikke længere er i Xx men istedet er hoppet over i den åbne Xy-forening istedet?
Avatar billede vejmand Juniormester
22. januar 2009 - 19:24 #1
Det tror jeg ikke man kan svare på, uden at få navn på:
X =
Xx =
Xy =
Z =
Samt hvilken arbejdsgiverforening arbejdsgiveren er medlem af.
Måske der også kan komme en lokal-aftale ind i billedet....
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. januar 2009 - 20:03 #2
Hvis arbejdspladsen ikke har en aftale med den fagforening du står i nu, er det arbejdsgiver der bestemmer hvem du kan/skal forhandle løn med.
Avatar billede christiansenbo Nybegynder
22. januar 2009 - 20:05 #3
Jeg tror faktisk svaret er meget simpelt når man har spurgt tillidsmanden...

Hvis man er tillidsmand fra ex. 3F, så har man ingen intentioner i at hjælpe en fra ex. kristlig fagforening. Hvorfor skulle man det? Det er jo netop pointen i at man er medlem af en fagforning der har overenskomst på det område man arbejder.

Hvis denne tillidsmand vælger at forhandle din løn, så mener jeg han er illoyal overfor dem som betaler kontingent i hans fagforening.

Jeg tror ikke der er regler for, hvad man MÅ og ikke MÅ... men han er nok ikke tillidsmand for ex. 3F ret længe, hvis han forhandler løn for et medlem af ex. den kristlige fagforening.....
Avatar billede killer_bee Nybegynder
22. januar 2009 - 22:05 #4
og på baggrund de argumenter christiansenbo fremfører vil jeg anbefale at du melder dig ud af alle X,Y og Zere og forhandler selv dit løn :D
Avatar billede hijklm Juniormester
24. januar 2009 - 10:31 #5
Hmm.
Der er tale om at foreningen Xx dækker over FOA og at Z dækker over et 3F-område.

Så spørgsmålet var om en fra 3F ville forhandle en som oprindeligt kom fra FOA, når ham fra FOA har skiftet til Det Faglige Hus (som er en "åben-for-alle-fagforening").
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. januar 2009 - 20:44 #6
Siden du sådan bare kan skifte fagforening er der ikke tale om at firmaet har overenskomst, så det kan han ikke sige nej til.
Avatar billede vejmand Juniormester
24. januar 2009 - 21:01 #7
john_stigers >> Kan du ikke lige uddybe din sidste kommentar?

Jeg mener at eksklusivaftaler ikke længere er tilladt, men måske jag tager fejl?
Avatar billede hijklm Juniormester
10. juli 2010 - 16:51 #8
Der var aldrig nogle svar, så jeg kan ikke lukke spørgsmålet?
Avatar billede hijklm Juniormester
18. august 2010 - 14:19 #9
Lukker spørgsmålet, da jeg fik svar men ingen har skrevet som "svar".