Avatar billede jcr Nybegynder
26. januar 2009 - 14:32 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

hvordan finder jeg rentebeløbet?

En kunde får hver uge en faktura med et varekøbsbeløb.
Kunden har efter 52 uger ikke betalt en eneste regning.
Samlet beløb udgør incl. moms 33.700 kr.

Hvordan finder jeg ud af hvad kunden reelt skal betale i rente for år 2008?

(Skal ikke være så teknisk og kunden betaler uden problemer, så et ca. tal er ok)
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
26. januar 2009 - 14:38 #1
tjae halvdelen af den fulde rente 33700*r/2 burde vel være nogenlunde fair så hvis beløbene hver måned er nogenlunde lige store og der ikke skal tages hensyn til rentes rente
Avatar billede jcr Nybegynder
26. januar 2009 - 14:41 #2
Yep, men hvordan finder jeg så lige ud af hvad den fulde rente egentlig er hen over 2008? Der har jo været en del op og ned justeringer fra nationalbanken.
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
26. januar 2009 - 15:09 #3
Nu er nationalbankens renter (http://www.nationalbanken.dk/DNDK/minfo.nsf/side/Historiske_rentesatser_for_udlaansrenten!OpenDocument) jo ikke noget almindelige mennesker kan låne til, så synes i stedet du skal finde ud af hvormange renteindtægter du er gået glip af ift hvis pengene havde stået på din konto, også lægge en fair "gebyr" oveni
Avatar billede jcr Nybegynder
26. januar 2009 - 15:12 #4
Oki. Læg venligst et svar.
Avatar billede beorn Nybegynder
26. januar 2009 - 17:08 #5
du kan bruge diskonto'en plus et tillæg på et par procent. det er en ofte brugt rentesats.

Men husk at der skal være en aftale om renteberegning af beløbet som er aftalt ved aftalens indgåelse. dvs det er ikke nok at have skrevet det på fakturaen.
Avatar billede jcr Nybegynder
26. januar 2009 - 17:33 #6
helt ok. Tak.
Avatar billede jcr Nybegynder
30. januar 2009 - 19:46 #7
Vi lukker så. THANKS FOR HELP.