Avatar billede mr-buchwald Nybegynder
27. januar 2009 - 22:51 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Problemer med Dualboot mellem en Windows 98 og en Windows XP

Hej! :)

Jeg kunne godt tænke mig at lave det således, at jeg kan vælge et styresystem under opstarten af min lidt ældre computer, så jeg kan vælge om jeg vil bruge Win. 98 eller Win. XP.

Jeg har installeret Win. 98 på en HDD for sig selv, og bagefter installeret Win. XP på en anden harddisk.

Mit problem er så, at jeg Win. 98 ikke kommer automatisk frem på listen over styresystemer under opstarten.

Jeg har sat Win. 98'erens HDD til SLAVE og XP'eren til MASTER.
Win. 98 er dog alligevel med drevbogstav C:\ og XP med drevbogstav D:\. Begge er installeret i hver deres mappe v.navn WINDOWS. - Måske har dette en indvirkning på problemet?

Jeg er kommet så langt at jeg nu har fået en boot-menu frem.
Jeg kan bare ikke få den til at starte Win. 98 op.

Den kommer med denne fejlmeddelse:
"Windows kunne ikke starte, fordi denne fil er beskadiget
eller mangler:
<Windows-rod>\system32\hal.dll.
Geninstaller en kopi af ovenstående fil."

- Og det mærkelige er, at både
C:\WINDOWS\ "Microsoft Windows 98"
og
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows 98"
får Win. XP til at starte op?!

- imens
D:\WINDOWS\ "Microsoft Windows 98"
og
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows 98"
får denne fejlmeddelse!

Jeg kan godt starte Windows 98 op, hvis jeg bare sætter den til MASTER og XP'en til SLAVE.

Betyder det i øvrigt noget at Win. 98-HDD'en ikke sad i, da jeg installerede XP?
- NB. Jeg kan godt se og gå ind på Win. 98'erens HDD, når jeg bruger XP. - Dog ikke den anden vej, da XP-HDD'en er NTFS.

På forhånd tak for jeres tid! :P

Mvh.
Mr. Buchwald
Avatar billede steffen_albjerg Nybegynder
27. januar 2009 - 23:23 #1
hvis du havde haft win98 hd på da du installerede xp så ville bootmenuen automatisk være opdateret
Avatar billede steffen_albjerg Nybegynder
27. januar 2009 - 23:34 #2
win kan ikke finde opstartfiler(incl hall.dll)fordi de ikke er skrevet/angivet i MBR, som ligger i roden på C
forslag: 1)slet begge bootINI filer i msconfig og reparer MBR med din XPcd
          eller 2) geninstaller xp med win 98hd sat til
          i begge tilfælde sæt begge hd til master, men på hver sin idekanal
Avatar billede mr-buchwald Nybegynder
28. januar 2009 - 14:52 #3
Okay, det lyder fornuftigt.
Hvordan sætter jeg HDD'erne på hver sin IDE-kanal?
Mener du at de skal sidde på hvert sit ATA-kabel? - eller det noget jeg kan ændre i BIOS'en?
Avatar billede steffen_albjerg Nybegynder
28. januar 2009 - 19:25 #4
jep, på hvert sit ATAkabel
Avatar billede mr-buchwald Nybegynder
28. januar 2009 - 20:17 #5
Så vidt jeg kan se i min computer, har jeg kun 2 ATA-kabler. Den ene går til mit DVD-drev og det andet går til mine HDD's.

Kan jeg godt mixe 2 forskellige ting sammen på ét ATA-kabel? Der er jo 2 tilslutninger på hvert kabel.
Avatar billede mr-buchwald Nybegynder
09. februar 2009 - 11:14 #6
Det kan ikke lade sig gøre at mixe HDD's og DVD-dreve.

Jeg valgte at partionere den ene harddisk og installere begge styresystemer på denne. Og gøre den anden HDD til SLAVE.

Tak for hjælpen!